Wednesday, August 07, 2019

4 Negara Dengan Udara Paling Bersih Di Dunia 2019


Jika anda sudah penat dengan kesibukan kota yang penuh dengan pencemaran udara mungkin sudah tiba masanya untuk bercuti bagi menghirup udara segar di negara orang.

Tapi, sebelum nak melancong tu apa kata baca dahulu kajian yang dilakukan oleh Universiti Yale tentang kualiti udara di beberapa negara yang mungkin akan mengejutkan anda.

1. Australia

Weindorfers Forest, Cradle Mountain, Tasmania
Weindorfers Forest, Cradle Mountain, Tasmania.

Menurut laporan itu, Australia adalah negara yang mempunyai udara paling bersih di dunia.

Bandar Hobart di Tasmania pula paling bersih dan ia lokasi sesuai untuk diterokai jika ke Australia memandangkan ia terletak di pelabuhan serta diapit oleh bukit yang cukup indah untuk Instagram anda.

Ia juga mempunyai pantai yang indah selain lokasi paling ideal untuk merasai makanan laut segar.

2. Kanada

Amazing Canada

Tidak hairan Kanada dikenali dengan aktiviti luar kerana kualiti udaranya yang bersih dapat memberikan anda ketenangan selain berasa lebih sihat walaupun seharian berada di luar.

Malah jika ke Vancouver, Kanada pada musim sejuk terdapat beberapa lokasi menarik yang tidak jauh daripada bandar untuk bermain ski atau salji.

3. Amerika Syarikat

Amazing Portland, Oregon
Portland, Oregon.

New York dan Los Angeles mungkin tidak mempunyai udara paling segar, namun Portland di Oregon adalah destinasi yang perlu dikunjungi sekiranya berpeluang melancong ke Amerika.

Portland bukan sahaja mempunyai kualiti udara segar malah ia dipenuhi hutan merah yang cukup indah.

4. Jepun

Fushimi Inari Taisha shrine, Fushimi, Kyoto
Fushimi Inari Taisha shrine, Fushimi, Kyoto.

Ia bukan sesuatu yang pelik apabila Jepun berada dalam senarai ini malah negara matahari terbit itu sentiasa menjadi pilihan pelancong dan penggembara.

Terlalu banyak perkara menarik di Jepun dan Kyoto antara destinasi menarik apabila anda boleh menyusuri bandarnya yang penuh dengan kehijauan, selain istana lama dan rumah kayu.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: mstar

1 comment

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon