Thursday, August 01, 2019

Misteri Keranda Tergantung Etnik Bo Dan Guyue Di China


Etnik Bo dan Guyue yang berasal dari selatan China tidak menanam mayat penduduk yang mati daripada etnik mereka sebaliknya, mereka akan meletakkan jasad tersebut dalam keranda dan menggantungnya di tebing yang tinggi.

Keranda Tergantung Etnik Bo Dan Guyue

Dikatakan ritual pengebumian unik ini bukan sahaja diamalkan oleh etnik Bo dan Guyue dari China, tetapi turut diamalkan oleh beberapa etnik kecil yang tinggal di beberapa negara seluruh Asia seperti Filipina dan Indonesia.

Mengapa keranda ini digantung?

Sehingga sekarang, sejarawan belum lagi menemui sebarang catatan mengapa masyarakat etnik ini mengambil keputusan untuk menggantung keranda bersama mayat di dalamnya.

Ada pendapat yang mengatakan ia bagi memudahkan roh mayat untuk naik ke langit kerana lebih dekat dengan langit.

Selain itu, ada juga yang mendakwa dengan menggantung mayat di tebing bukit ini, ia dapat mengelakkan mayat tersebut daripada dikorek dan dimakan oleh binatang-binatang buas atau dirosakkan oleh manusia.

Amalan ini dikatakan juga bagi memastikan tanah-tanah bebas daripada sebarang mayat agar dapat dimanfaatkan untuk tujuan pertanian.

Pada masa kini, keranda-keranda yang masih tergantung ini masih dapat dilihat di kawasan selatan dan tengah China, terutamanya di kawasan terpencil sepanjang Sungai Yangtze yang mengalir dari Himalaya ke pantai timur China.

Keranda-keranda yang digunakan ini tidak mempunyai bentuk yang standard tetapi biasanya dihasilkan daripada satu batang pokok, biasanya yang berlubang di bahagian tengah-tengah atau diperbuat daripada beberapa lapisan kayu.

Keranda ini biasanya disusun rapat ke dinding bukit dan bersusun dari atas ke bawah.

Misteri yang belum dapat dirungkai

Kerja-kerja menggantung keranda ini pada dinding bukit yang curam bukanlah tugas yang mudah malah, berat keranda dan jasad di dalamnya menyukarkan usaha menggantung keranda di pada dinding bukit.

Bagaimana masyarakat etnik ini menggantung keranda ini masih menjadi misteri dan tanda tanya.

Bagi keranda yang terletak berhampiran dengan puncak atau bahagian atas bukit, ianya mungkin lebih mudah kerana keranda tersebut boleh diturunkan daripada atas menggunakan tali.

Dan keranda yang berada hampir dengan tanah, ianya mungkin tidak begitu sukar kerana boleh dinaikkan menggunakan tangga.

Penemuan kesan-kesan takuk pada permukaan batu di beberapa tempat menunjukkan besar kemungkinan perancah (scaffold) digunakan untuk meletakkan keranda pada lokasi yang diingini.

Etnik Bo dikatakan pupus daripada muka bumi sejak 400 tahun lalu dipercayai telah dibunuh oleh Dinasti Ming ketika pemerintah ketika itu melakukan pembersihan etnik minoriti di kawasan barat daya China.

Bagi mengelakkan tekanan, masyarakat etnik ini dipercayai telah bermigrasi ke tempat lain dan berasimilasi dengan penduduk pribumi tempatan.

Terdapat ratusan keranda tergantung yang masih dapat dilihat di kawasan Sichuan, Yunna dan Guizhou tetapi sebahagiannya telahpun jatuh ke bumi.

Selain daripada 3 daerah ini, dipercayai masih terdapat ratusan keranda tergantung yang masih wujud di bahagian selatan China.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: iluminasi

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon