Ahad, Ogos 11, 2019

Panduan Mudah Membuat Baja Subur Cecair Organik Di Rumah


Loading...

Kita sudah sedia maklum bahawa kebanyakan baja organik sama ada pellet, tablet, serbuk atau cecair sangat mahal harganya. Apatah lagi baja organik import dari negara luar, terlebih lagi jika kegunaannya sangat banyak.

Baja Subur Cecair Organik
Gambar hiasan.

Oleh itu, bagaimana kita hendak mendapatkan baja organik yang murah? Bolehkah kita membuat baja organik sendiri?

Berikut adalah cara dan panduan membuat baja organik cecair yang anda boleh buat di rumah dengan bahan-bahan yang mudah didapati.

Bahan-bahan yang diperlukan ialah:
  • 1 kilogram tumbuhan hijau (rumput, daun pokok renek dan sebagainya).
  • 1 kilo molussa non-sulfur atau gula perang.
  • 1 liter air tanpa klorin. Sekiranya menggunakan air berklorin, dedahkan air itu kepada cahaya dan udara selama dua malam untuk membebaskan klorin tersebut.
  • Kontena atau baldi untuk menyimpan atau menjeruk bahan-bahan organik.
  • Kain atau plastik untuk penutup.
  • Getah atau tali.
  • Botol dan penapis.

Cara membuat baja organik cecair:

Pertama, masukkan tumbuhan hijau pilihan anda (boleh guna rumput di halaman rumah anda, daun pokok renek, atau potongan dahan bunga anda. Ambil daunnya sahaja) ke dalam baldi atau kontena.

Kedua, tambahkan air satu liter ke dalam baldi yang berisi tumbuhan hijau tadi. Boleh menambah air jika merasakan ianya kurang.

Ketiga, masukkan molussa non-sulfur atau jika tidak ada boleh guna gula perang yang ada dijual di kedai atau pasaraya. Gaul hingga gula perang atau molussa sebati dengan air dan bahan tumbuhan tersebut.

Keempat, tutup menggunakan kain atau plastik dan ikat ketat agar tidak ada bendasing yang masuk ke dalam yang boleh nerosakkan proses penjerukan baja.

Kelima, simpan baldi berisi bahan proses baja organik cecair tersebut di tempat selamat contohnya di stor atau kawasan jauh dari ganguan orang ramai. Tempat menyimpan harus ditempat gelap (cahaya kurang). Jangan buka dan jangan alihkan baldi dalam tempoh seminggu agar proses penjerukan berjalan lancar.

Keenam, selepas seminggu buka penutup tersebut dan jangan terkejut kerana baunya yang kurang menyenangkan dan kulat di permukaannya kerana baja organik cecair anda sudah sempurna.

Ketujuh, alihkan air dan sisa baja organik cecair anda dengan menapisnya ke dalam botol yang disediakan. Jangan tutup ketat penutup botol tersebut agar udara boleh memasuki botol yang berisi baja cecair organik. Simpan botol di tempat gelap seperti dalam stor atau garage.

Cara Penggunaan

Maka setelah anda menapis baja organik cecair, maka selesai dan sempurnalah sudah proses membuat baja cecair organik anda.

Cara untuk menggunakan baja cecair organik ini ialah, tuang satu gelas penuh baja organik cecair anda dan campurkan dengan satu atau dua liter air tanpa klorin.

Sembur pada daun, batang dan batas atau tuang ke batas secara langsung di awal pagi atau waktu petang pada tanaman anda.

Goncang botol tersebut seminggu sekali agar oksigen dapat dibekalkan kepada bakteria di dalamnya.

Baja cecair organik ini mengandungi kandungan nitrogen yang tinggi dan sedikit mineral lain. Ia sesuai untuk tumbuhbesaran tanaman anda namun, perlu juga membubuh baja NPK organik untuk hasil yang memuaskan.

Baja cecair organik ini fungsinya sama dengan kompos teh cumanya bahan yang digunakan antara keduanya adalah berbeza.

Baja organik cecair ini berbeza dengan kompos teh di mana baja organik cecair dibuat menggunakan tumbuhan hijau manakala kompos teh pula diproses melalui kompos yang berkualiti.

Anda boleh membuatnya di rumah kerana bahannya mudah diperolehi dan senang prosesnya.

Belailah tanaman anda dengan baja cecair organik untuk menghasilkan tanaman yang bersih dan selamat dari bahan-bahan kimia.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: tanomkinotuan

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon