Tuesday, August 06, 2019

Madu Tiruan Di Pasaran Malaysia


Sememangnya kewujudan madu tiruan dalam pasaran tempatan di Malaysia diakui menjejaskan pendapatan peniaga madu asli apabila produk mereka diragui orang ramai yang mula mempersoalkan keaslian madu di pasaran sehingga ada antara mereka sudah berhenti membelinya.

Madu Tiruan

Namun, madu asli dan tiruan sebenarnya mempunyai banyak perbezaan jika seseorang itu sudah terbiasa merasai manisan yang asli.

Bagi pakar madu, mereka tahu ciri madu asli walaupun ada cubaan menipu dengan mencampurkannya dengan gula melaka.

Selain diuji di makmal bagi mengenal pasti keaslian madu, cara paling mudah mengesan madu tiruan adalah melihat bentuk fizikalnya kerana jika manisan itu asli, warnanya akan berubah semakin gelap selepas sebulan menyimpannya selain muncul bee polen (berbuih) dalam masa dua minggu.

Selain itu, jika dicampur air mineral, madu tiruan akan menjadi jernih, manakala yang asli menjadi keruh.

Penjualan madu di Malaysia secara meluas dengan botol kosong tanpa pelekat menimbulkan keraguan sama ada manisan itu asli atau tiruan.

Malah, kebanyakan penjual yang ditemui mendakwa mereka tidak pasti sama ada madu yang dijual itu asli atau tiruan, sebaliknya menyatakan ia terus dibeli berikutan harganya lebih murah.

Kebanyakan botol madu seperti tualang dan kelulut yang dijual di beberapa gerai adalah tanpa pelekat yang sepatutnya mempamerkan buatan dari mana dan nombor telefon yang boleh dihubungi.

Pengeluar madu manuka NZ mengaku tambah bahan kimia tiruan

Madu premium Manuka
Gambar hiasan.

Sementara itu, sebuah syarikat New Zealand mengaku salah atas tuduhan menambah bahan kimia tiruan ke dalam madu premium Manuka keluarannya, lapor media dalam pendakwaan utama terhadap produk eksport bernilai tinggi negara itu.

New Zealand Food Safety memfailkan kes itu terhadap Evergreen Life Ltd berpusat di Auckland, yang mana produknya ditarik balik dari pasaran pada 2016 oleh Kementerian Perindustrian Utama, mendakwa ia mungkin mengandungi sebatian tidak diluluskan.

Permintaan untuk produk madu dipercayai memiliki manfaat kesihatan dan kosmetik, meningkat di peringkat global, terutama manuka, dikumpul daripada bunga tumbuhan asli New Zealand dan Australia.

Spesies berbeza tumbuhan itu tumbuh di bahagian lain dunia namun ia tidak menghasilkan bunga diperlukan dalam pembuatan madu, menjadikan manuka lebih mahal dengan balang kecil dijual sehingga ratusan dolar.

Manuka juga dianggap memiliki bahan antibakteria lebih baik berbanding madu lain, sebahagiannya kerana ia secara semula jadi mengandungi asid omega digelar DHA dan antasid dikenali MGO.

Menurut perkhidmatan awam Radio New Zealand, Evergreen didakwa menambah bahan kimia tiruan bagi meningkatkan paras agen anti-bakteria, membolehkan syarikat menjual madu itu dengan harga lebih mahal.

New Zealand berada di kedudukan ke-14 dunia untuk isipadu madu eksport dan kedua dari segi nilai, menurut data agensi Perdagangan dan Keusahawanan New Zealand.

Pada 2017, New Zealand mengeksport hampir AS$270 juta (RM1.12 bilion) produk madu, hampir dua kali ganda berbanding 2013, yang mana madu manuka dianggap majoriti eksport.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: 1 | 2

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon