Tuesday, May 28, 2019

Pembekal Dan Pemborong Madu Kelulut Asli Di Malaysia


Semua orang yang menyukai madu kerana mengetahui khasiatnya sedar bahawa, madu kelulut asli adalah pilihan terbaik kerana selain rasanya yang lebih sedap, tidak terlalu manis ketika dimakan, kelulut juga sangat sesuai bagi mereka yang ada alahan terhadap madu.

Pembekal Madu Kelulut Asli

Cuma masalahnya, bagaimana untuk mendapatkan bekalan madu kelulut asli dari penjual atau pemborong yang boleh dipercayai ketulenannya?

Tidak dinafikan, ada juga penjual tidak jujur yang sengaja mencampurkan air atau gula melaka untuk menambah isipadu kandungan madu kelulut kerana kekurangan stok dan kesukaran mendapatkan bekalan madu dipasaran.

Madu kelulut asli juga sudah terbukti berkesan merawat beberapa jenis penyakit terutamanya gastrik, penyakit sendi, malah menjadi suplemen terbaik bagi pesakit kanser.

Cuma, keberkesanan madu sebagai penawar penyakit akan diragui sekiranya kandungannya tidak asli kerana syarat utama madu sebagai salah satu rawatan penyakit adalah keasliannya.

Khasiat Madu Kelulut

Menerusi kajian Institut Penyelidikan dan Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI), madu kelulut mengandungi pelbagai jenis asid fenolik yang amat berguna untuk manusia.

Pengambilan madu kelulut asli setiap hari akan menjadikan seseorang tidak mudah letih serta kandungan antioksidan dalam madu kelulut lebih tinggi berbanding madu lebah biasa, menjadikannya lebih baik untuk membantu mencegah dan menyembuh sesuatu penyakit.

Kandungan komponen flavonoid dan finolik yang tinggi dalam madu kelulut asli turut berupaya membantu penghidap gastrik untuk berpuasa di bulan Ramadhan juga ketika berpuasa sunat, membantu seseorang kekal bertenaga serta mampu melaksanakan ibadah itu tanpa rasa letih sepanjang hari.

Merawat Penyakit Kanser

Madu kelulut asli juga berpotensi sebagai bahan yang membantu dalam rawatan kanser, kerana kandungan dalam madu kelulut seperti asid p-coumaric sebagai contoh, mengandungi bahan antioksidan yang tertinggi dan dipercayai mampu membantu mengurangkan risiko kanser perut dengan mengurangkan pembentukan bahan nitrosamin (karsinogen) diikuti asid protokatechuik dan asid vanilik manakala asid fenilpropionik, sejenis bahan utama madu kelulut juga mampu membantu mengurangkan enzim cyclooxygenase-2 (COX-2) yang menyebabkan pembentukan radang semasa perkembangan kanser usus besar.

Bahan tersebut juga berkesan membantu menurunkan tahap kolestrol dalam plasma darah, hati juga mengurangkan trigliserida dalam darah.

Madu kelulut asli berupaya membantu mengurangkan sel yang membentuk sel kanser serta membantu menghapuskannya.

Kajian klinikal mengenai keberkesanan madu kelulut asli telah dijalankan di Indonesia dan India yang membuktikan pengambilan madu kelulut berupaya membanteras pembentukan sel kanser.

Ketahui Ciri-Ciri Madu Kelulut Asli

Ciri-ciri madu kelulut asli boleh dikenali melalui cara-cara yang dicadangkan di bawah:

1. Mengenali latar belakang penjual atau pembekal madu.

2. Menjadi seorang yang terbiasa dengan madu asli, akan lebih mudah untuk mengetahui ianya asli atau tiruan.

Antara tanda-tanda madu asli hutan adalah, rasanya agak menyengat (tajam; keasidan agak tinggi) dan mempunyai bau wangi aroma dengan ciri-ciri tertentu.

Madu asli yang diternak pula rasanya cuma masam manis sahaja dan kurang menyengat.

3. Dengan ujian awal makmal

Orang awam harus memastikan madu kelulut yang dibeli telah melalui proses validasi iaitu pengesahan kandungan dari institusi yang telah mendapat pengiktirafan bagi memastikan tidak tertipu dengan madu tiruan.

Walau bagaimanapun, madu tiruan tetap boleh dihasilkan melalui kaedah makmal, jadi ujian 1 dan 2 sangat penting diamalkan oleh pengguna.

4. Gelang Propolis

Madu asli mengandungi gelang propolis/pollen di bahagian paling atas aras madu jika dibiarkan lama di dalam kemasan botol (khusus bagi madu asli segar yang telah dibiarkan lebih seminggu).

5. Menggunakan api

Ambil ½ sudu besar madu dan bakar di atas api lilin. Apabila buihnya kecil-kecil seperti air mendidih bermakna ianya palsu.

Madu asli buihnya akan membesar dan akan terus membuak jika terus dipanaskan, namun ujian ini juga tidak dapat menentukan keaslian madu seratus peratus 100%.

Mitos Cara Menguji Keaslian Madu

Ada juga pendapat dan mitos tentang cara menguji keaslian madu kelulut dan antara petua umum yang sering digunakan seperti dibawah, namun masih boleh dipertikaikan secara saintifik.

1. Mitos Madu Asli Tidak Dihurungi Semut

Dikatakan bahawa, madu kelulut asli akan dihurungi dan dimakan oleh semut kerana ianya mengandungi bahan glukosa ‘monosaccharide ’ yakni bersifat manis sama seperti yang terdapat pada gula sintetik (juga mengandungi glukosa ‘polisacharide’).

Namun, memang ada madu yang tidak dihurungi semut kerana terdapat madu asli yang akan mengeluarkan gas (madu asli segar) yang akan membuatkan semut tidak tahan pada tekanannya dan mempunyai keasidan yang agak tinggi.

Maka, semut bukanlah penunjuk yang tepat dalam menguji keaslian madu.

2. Mitos Menyimpan Madu Di Dalam Peti Sejuk

Madu asli mengandungi kandungan air pada kadar 18-22% maka, madu asli tetap akan mengeras jika dibiarkan lama di dalam peti sejuk terlalu lama.

Namun, terdapat juga madu asli yang tetap pada keadaan yang tidak begitu keras disebabkan peratus kadar air yang rendah dan mempunyai kandungan mineral bersifat panas yang tinggi.

Maka, peti sejuk bukanlah penunjuk yang tepat dalam menguji keaslian madu.

3. Pembentukan Mendapan Kristal

Madu kelulut asli juga akan mengalami pengkristalan atau juga dikenali sebagai mendakan nuclei apabila diletakkan pada suhu yang ekstrem dan kaedah penyimpanan yang tidak sesuai.

Ini kerana, madu asli yang mengandungi glukosa yang tinggi akan keluar dari keadaan super tepu ’supersaturated’ secara spontan membentuk glukosa monohidrat kerana kehilangan air.

Dengan itu, kewujudan pengkristalan pastinya bukan tanda yang tepat dalam ujian keaslian madu kelulut.

4. Mitos Madu Memberi Kesan Kuning Telur

Madu tiruan turut dikenali dapat menghasilkan keadaan seperti kuning telur setengah masak.

Penipu akan mencampurkan kapur seperti yang diketahui bersifat panas di dalam madu tiruan dengan jumlah tertentu sehingga boleh mengakibatkan tindak balas yang menyebabkan terhasil kuning telur seakan setengah masak.

5. Ujian Mengunakan Sudu Besi

Tiada kajian ilmiah dalam memberi penjelasan larangan penggunaan sudu yang dibuat dari besi.

Seandainya terdapat tindakbalas yang kritikal pastinya akan terus mengubah warna sudu tersebut apatah lagi ada pendapat mengatakan ianya dari hadis dan sebagainya.

Adakah warna madu mempengaruhi keaslian?

Mungkin kurangnya kajian dan penyelidikan dari sudut teknologi dan agama menyebabkan ramai pengguna hanya menerima sahaja pandangan dari penjual madu yang kurang maklumat.

Di negara maju, analisa yang dibuat menunjukkan penggunaan kaedah penyimpanan yang paling selamat bagi madu adalah dengan menggunakan kaca.

Madu yang diletakkan di piring putih bersama air kemudian digerakkan dengan arah pusingan, maka akan terhasil seolah-olah sarang lebah:

Secara telusnya, menurut pemerhatian pembentukan yang kelihatan bersegi seperti sarang lebah kelulut tersebut ada kemungkinan disebabkan adanya pengaruh kepekatan atau kelikatan madu yang terkena pusingan air lalu menjadikannya bersegi seperti hexagon dan pentagon.

Ini kerana jika madu tersebut digantikan dengan cecair yang pekatnya sama seperti madu contohnya dalam percubaan dengan shampoo ianya juga menunjukkan keadaan bersegi yang sama.

Cara Paling Tepat Menentukan Madu Kelulut Asli

Madu kelulut asli atau madu kelulut palsu, bagaimana cara membezakannya?

Berdasarkan kajian termasuk di Malaysia, Indonesia dan USA menunjukkan bahawa hampir 80% madu yang dijual dipasaran adalah madu palsu.

Bagaimana caranya kita dapat mengetahui madu kelulut asli?

Madu asli sebenarnya sangat mudah diketahui dengan melihat dari sifat dan karakteristik fiziknya yang khas.

Sayangnya, ada penipu madu palsu mampu meniru sebahagian dari sifat atau karakter fizikal madu asli, sehinggakan bagi kebanyakan orang sangat sukar untuk mengetahui keaslian madu dengan melihat aspek fizikal atau luaran madu tersebut.

Walau bagaimanapun, madu kelulut asli mempunyai beberapa karakteristik fizik yang tidak dapat dipalsukan:

1. Pesongan Optik

Madu kelulut asli mempunyai kandungan gula yang spesifik yang dapat mengubah sudut putaran cahaya terpolarisasi.

2. Higroskopik

Madu kelulut asli bersifat menyerap air, jika madu dibiarkan terbuka pada tempat terbuka dengan kelembapan udara tinggi (high humidity) maka madu akan bertambah cair.

3. Air Suam

Madu kelulut asli jika dituangkan ke dalam air suam tidak akan pecah atau air akan tetap jernih sebelum dikacau. Bagi madu yang sudah dicampur akan lebih cepat keruh.

Sifat-sifat madu yang umumnya dipalsukan adalah: Sifat madu yang dapat membuatkan telur masak, tidak beku, tidak menyerap kertas atau jika digoncang mengeluarkan gas.

Kandungan madu yang juga tidak dapat dipalsukan adalah adanya kandungan Enzim Diatase.

Kandungan diatase inilah salah satu cara untuk menentukan madu itu asli atau tidak, kerana enzim ini hanya dapat dihasilkan dari kelenjar ludah atau air liur lebah.

Namun, hanya ujian di makmal sahaja yang dapat mengenalpasti sifat tersebut.

Pembekal Madu Kelulut Asli Di Malaysia

Sebagai membantu penggemar madu kelulut asli di Malaysia, ada beberapa individu dan syarikat pemborong yang membekalkan madu kelulut asli selain untuk kegunaan sendiri, juga bekalan kepada penjual.

Madu kelulut asli ini diperolehi daripada pembekal yang terpercaya dan mendapatkan bekalan secara langsung dari sarang madu lebah kelulut.

madu-kelulut-asli-dhati

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-SENTIASAPANAS.COM

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon