Isnin, Ogos 05, 2019

Cara Menangkap Burung Liar Tanpa Jerat Atau Senjata


Loading...

Pada kebiasaannya, bagi sesiapa saja yang gemar menangkap apa-apa juga jenis burung mengikut kemahuan masing-masing tentulah mereka mempunyai cara atau kaedah tersendiri seperti memasang jerat, memasang cecair bergetah di sekitar pokok yang sering dihinggapi oleh beburung, jaring dan sebagainya lagi.

Menangkap Burung Liar
Gambar hiasan.

Namun, ada juga yang mengambil jalan singkat janji asal saja dapat menangkap burung-burung yang diidamkan tak kira samada burung itu nanti dapat ditangkap dalam berkeadaan hidup atau mati apabila ada yang sanggup menggunakan lastik, umpan dipasang pada mata kail dan diikat atas pokok atau perangkap tikus.

Jika burung-burung dapat ditangkap dengan menggunakan cara sedemikian maka harapan kita untuk melihat unggas ini terus hidup adalah sangat tipis kerana tanpa kita sedari mungkin ada terdapat kecederaan di bahagian-bahagian yang tertentu pada tubuh burung itu tidak kelihatan dan ini tentu sekali akan mendatangkan risiko kematian terhadap burung-burung telah kita tangkap itu.

Jadi, disini saya ingin berkongsi cara-cara atau kaedah yang mungkin berguna kepada sesetengah orang bagaimana untuk menangkap burung liar khususnya dari spesis tekukur.

Burung tekukur kebiasaannya banyak terdapat di kawasan sawah padi dan burung ini jarang kita temui dalam kelompok yang banyak seperti burung pipit atau burung layang-layang.

Burung tekukur juga kelihatan hampir menyerupai burung pergam atau burung merbuk cuma dibezakan dari segi bentuk saiz badan dan suara dimana burung tekukur badannya jauh lebih kecil daripada burung pergam atau merbuk sementara suara burung tekukur lebih jelas dan halus didengar walaupun kedengaran agak sayup-sayup tetapi suara burung pergam atau merbuk tak ubah seperti bunyi hon kapal laut yang berdengung-dengung.

Cara Menangkap Burung Liar

Kali ini kami ingin menunjukkan cara, bagaimana untuk menangkap burung tekukur liar ini agar ia selamat dan tidak cedera.

Mula-muka sekali, kita kenalah ke pasar raya dan beli satu botol arak (bukan untuk diminum), asal arak sajalah tak kira berapa peratusan alkohol yang dilabelkan pada botol arak tersebut, janji ianya arak.

Kemudian, bawa balik ke rumah, simpan ditempat yang selamat serta jauhi daripada kanak-kanak dan mereka yang kaki arak.

Kemudian, ambil segenggam beras dan masukkan ke dalam bekas atau gelas yang tidak lagi digunakan.

Kemudian, rendam beras itu bersama arak selama satu malam dan keesokannya, jemur dibawah panas terik matahari selama 2 hari.

Setelah itu, bawa beras yang direndam arak tadi ke lokasi di mana ada terdapat burung tekukur bersama kotak yang telah dipotong dengan ukuran lebih kurang 2 kaki persegi dan kita kenalah letakkan kotak tersebut ditempat yang agak strategik atau tempat di mana burung berkenaan selalu turun untuk mencari makanan.

Langkah terakhir, taburkan beras yang telah direndam dengan arak di atas kotak yang dibentang tadi dalam jumlah yang berpatutan.

Waktu selepas tengah hari hingga ke senja adalah masa yang amat sesuai untuk kita menggunakan kaedah penangkapan ini sebab biasanya burung tekukur akan keluar mencari makanan pada waktu itu.

Selepas semuanya selesai, maka giliran untuk kita menuai hasil tangkapan dengan bersembunyi disebalik rerumput agar kelibat kita terlindung dan tidak kelihatan oleh burung liar.

Sekiranya burung-burung tekukur itu sudah memakan beras yang kita letakkan di atas kotak, hanya dua tiga kali patukan saja dan sesudah menelannya, kita akan dapat melihat burung itu akan mula khayal, pening, terhuyung-hayang dan kemudianya akan "tersungkur".

Pada masa itulah peluang kita untuk menangkap burung tekukur itu tadi dalam keadaan masih hidup dan simpanlah didalam kurungan.

Burung ini akan pulih semula seperti sediakala dalam tempoh beberapa ketika tanpa sebarang kecederaan.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: HMAM

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon