Thursday, July 11, 2019

Sejarah Bola Sepak Piala Dunia Wanita FIFA


Piala Dunia Wanita FIFA adalah sebuah kejohanan bola sepak antarabangsa untuk wanita yang disertai oleh pasukan wanita kebangsaan daripada kalangan ahli FIFA dan diadakan empat tahun sekali sejak tahun 1991, sebelumnya dikenali sebagai Kejohanan Dunia Wanita yang telah diadakan di China.

Piala Dunia Wanita FIFA
AS juara FIFA 2019.

Format terkini kejohanan ini menyaksikan terdapat 24 slot di mana 1 slot dirizabkan kepada pasukan tuan rumah dan 23 slot lagi ditawarkan kepada pasukan kebangsaan yang akan melalui fasa kelayakan yang diadakan selama lebih kurang tiga tahun.

Pusingan akhir kejohanan ini kemudian diadakan di negara yang telah ditetapkan sebagai tuan rumah selama sebulan.

Setakat ini, lapan edisi kejohanan Piala Dunia Wanita FIFA telah diadakan dan dimenangi oleh empat pasukan kebangsaan berbeza, termasuklah pasukan Amerika Syarikat, yang mengalahkan pasukan Norway dengan jaringan 2-1 dalam edisi pertama.

Juara semasa dimenangi oleh pasukan Amerika Syarikat, selepas memenangi kejuaraan kali keempat mereka dalam kejohanan Piala Dunia Wanita FIFA 2019.

Format

Pusingan akhir menyaksikan 12 hingga 24 buah pasukan kebangsaan bertanding dalam masa sebulan di negara tuan rumah.

Ianya mempunyai dua peringkat iaitu; peringkat kumpulan dan kalah mati. Dalam peringkat kumpulan, pasukan akan dibahagikan kepada empat kumpulan yang setiap satunya terdiri daripada empat pasukan.

Setiap kumpulan akan bermain menggunakan format round-robin di mana setiap pasukan dijadualkan beraksi sebanyak 3 perlawanan menentang pasukan lain dalam kumpulan yang sama.

Bagi perlawanan terakhir kumpulan, ianya dijalankan pada masa serentak bagi mengekalkan kesaksamaan di antara kesemua pasukan dalam kumpulan itu.

Pada tahun 2019, yang menggunakan format 24 pasukan, dua pasukan teratas dalam setiap kumpulan serta empat pasukan terbaik yang menduduki kedudukan ketiga setiap kumpulan akan layak ke pusingan kalah mati. Mata akan diberikan kepada pasukan dalam setiap kumpulan.

Sejak tahun 1994, tiga (3) mata diberikan kepada pasukan yang memenangi perlawanan, satu (1) mata kepada pasukan yang seri manakala tiada mata (0) diberikan kepada pasukan yang kalah.

Dalam pusingan kalah mati pula, pasukan akan melawan pasukan yang telah ditetapkan sebanyak satu perlawanan sahaja, di mana masa tambahan atau sepakan penalti akan diadakan jika perlawanan berkesudahan seri selepas masa penuh.

Keputusan Pemenang Perlawanan Akhir
  • 1991: Amerika Syarikat 2–1 Norway
  • 1995: Norway 2–0 Jerman
  • 1999: Amerika Syarikat 0–0 China (Penalti 5–4)
  • 2003: Jerman 2–1 Sweden (Gol Emas)
  • 2007: Jerman 2–0 Brazil
  • 2011: Jepun 2–2 Amerika Syarikat (Penalti 3–1)
  • 2015: Amerika Syarikat 5–2 Jepun
  • 2019: Amerika Syarikat 2-0 Belanda

Saksikan aksi AS menewaskan Belanda pada final FIFA 2019.

BACA INI JUGA:



sumber: wikipedia

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon