Wednesday, July 10, 2019

Kontroversi Menteri Lantik Pondan, Tanda Pengiktirafan Kerajaan Terhadap LGBT?


Berita sensasi mengenai perlantikan seorang transgender heboh diperdebatkan di media setelah tular surat perlantikan diberikan kepada Rania Zara Medina, sebagai ahli Country Coordinating Mechanism (CCM) Malaysia bagi penggal 2019/2021.

Rania Zara Medina Pondan

Surat perlantikan itu ditandatangani oleh Dr. Lee Boon Chye selaku Timbalan Menteri di Kementerian Kesihatan Malaysia dan pengerusi CCM.

CCM Malaysia ditubuhkan bertujuan menangani isu HIV dan AIDS melalui sumbangan daripada Global Fund, sebuah organisasi antarabangsa yang menggerakkan dan melabur lebih daripada USD4 bilion setahun untuk mengakhiri penularan wabak AIDS, batuk kering dan malaria.

Usahasama ini dijalankan dengan penglibatan kerajaan, masyarakat, sektor swasta dan golongan pesakit.

Golongan sasaran untuk program CCM adalah pengguna dadah melalui suntikan atau “Injecting drug users (IDUs)”, pekerja seks (lelaki, perempuan dan mak nyah) dan lelaki yang melakukan seks dengan lelaki atau “Men who have sex with men (MSM)”.

Perlantikan Rania dilihat bagi mewakili golongan mak nyah, tidak diperjelaskan dengan awal oleh Kerajaan hingga menyebabkan kegusaran di kalangan rakyat di mana Islam merupakan agama rasmi negara.

Isu ini adalah isu sensitif kepada masyarakat beragama Islam. Perlantikan ini dilihat seolah-olah kerajaan secara rasminya menghalalkan golongan mak nyah mewakili negara di peringkat organisasi antarabangsa.

Surat rasmi daripada Kementerian juga menyatakan, “Puan” Rania seolah-olah mengiktiraf kebebasan tanpa had hak asasi manusia yang dipelopori barat.

Malaysia adalah sebuah negara yang mengamalkan nilai-nilai ketimuran dan berpaksikan Islam sebagai agama rasmi.

Keadaan ini adalah satu kejanggalan keterlaluan pada era Malaysia baru. Adakah Malaysia Baru ini lebih liberal dan mengamalkan hak asasi tanpa batasan?

Kerajaan dilihat tidak berhemah dalam menangani isu ini. Dewan Pemuda IKATAN Malaysia menggesa perlantikan di dalam CCM dianggotai juga golongan cendekiawan Islam agar program yang dilaksanakan oleh CCM berpaksikan Islam untuk membawa golongan mak nyah kembali ke pangkal jalan.

Jika YB Mujahid kehadapan seawal memegang jawatan Menteri Agama untuk menyantuni golongan maknyah, kenapa pihak agensi beliau tidak terlibat sama pada kali ini?

Perlantikan mak nyah juga tidak kena pada masanya ketika negara digegarkan dengan video semburit luar tabi’i, antara seorang lelaki dengan lelaki yang lain.

Tun Mahathir Terkejut Pelantikan Pondan

Sementara itu, Perdana Menteri, Tun Mahathir terkejut apabila dimaklumkan Kementerian Kesihatan melantik seorang lelaki dengan penampilan wanita, Rania Zara Medina sebagai ahli jawatankuasa pertubuhan Country Coordinating Mechanism (CCM).

Beliau mengakui tidak maklum berhubung status jantina Rania Zara Medina.

“Apa transgender? Awak (wartawan) dah periksa dia ke? Betul ke dia transgender?

“Saya tidak tahu macam mana dia transgender, saya tak jumpa dia,” katanya ketika sidang media di lobi Parlimen.

Lantikan Yang Jelas Salah

Shahir Adnan, Ketua Pemuda Dewan Pemuda IKATAN Malaysia berpendapat bahawa, pihak yang menganggotai CCM haruslah diwakili golongan terlibat yang telah kembali ke pangkal jalan, bukan golongan aktivis yang secara terang memberi sokongan kepada LGBTQ.

Contohnya, adalah tidak masuk akal untuk melantik penagih dadah tegar untuk menganggotai CCM bagi mewakili golongan IDUs.

Keputusan yang rasional adalah melantik golongan yang pernah terlibat dengan dadah tetapi sudah pulih dari penagihan dan mahu mengubah kehidupan penagih dadah lain ke arah lebih baik. Seharusnya keputusan lebih baik dibuat bagi mewakili golongan mak nyah.

Dewan Pemuda IKATAN Malaysia juga menggesa kerajaan menggunakan CCM sebagai serampang dua mata untuk menurunkan kes HIV dan AIDS serta membawa kembali golongan LGBTQ kembali ke pangkal jalan agar tidak terlibat dengan seks songsang yang menjadi antara penyebab utama HIV dan AIDS.

Demi Bangsa Malaysia!

BACA INI JUGA:

sumber: mynewshub

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon