Friday, July 05, 2019

Lapangan Terbang Antarabangsa Daxing, Terminal Udara Terbesar Di Dunia Seluas 140 Padang Bola


China bakal membuka lapangan terbang gergasi terbesar di dunia bernilai berbilion dolar dan apa yang lebih unik, ia menyerupai bentuk tapak sulaiman sempena meraikan ulang tahun ke-70 penubuhan negara itu.

Daxing Airport terbesar di dunia
Daxing Airport.

Kerja pembinaan di Lapangan Terbang Antarabangsa Daxing di Beijing itu secara rasmi berakhir kelmarin (1/7/2019) dan sedia untuk dibuka secara rasmi pada 30 September depan.

Sambutan majlis tersebut akan menyaksikan Presiden Xi Jinping memberi tabik hormat ketika perarakan tentera di samping perasmian hab futuristik tersebut.

Lapangan terbang tersebut terletak 46 kilometer di selatan Dataran Tiananmen dan akan beroperasi pada kapasiti penuh pada tahun 2025.

Ia dilengkapi empat landasan dan berpotensi menerima sehingga 72 juta penumpang pada setiap tahun.

Menjelang 2040, hab tersebut dijangka diperluaskan lagi kepada lapan landasan termasuk satu untuk kegunaan tentera selain boleh menampung sehingga 100 juta penumpang setiap tahun, sekali gus menjadikan ia terminal tunggal terbesar di dunia.

Pada masa ini, Lapangan Terbang Atlanta di Amerika Syarikat (AS) boleh menerima lebih 100 juta penumpang, namun di dua terminal.

Menurut Persatuan Pengangkutan Udara Antarabangsa, pengangkutan udara kini berkembang pesat di China memandangkan taraf hidup meningkat seiring dengan keinginan rakyat untuk melancong dan ia dijangka mengatasi AS dengan menjadi pasaran penerbangan terbesar di dunia menjelang pertengahan 2020.

Beijing akan menyaksikan 1.6 bilion penerbangan setiap tahun bermula 2037 dan jumlah itu lebih satu bilion berbanding 2017.

Sejak tahun 2016, Lapangan Terbang Antarabangsa Beijing semakin sesak dengan jumlah penumpang melebihi 90 juta dan angka itu meningkat kepada lebih 100 juta pada 2018.

Ibu negara China yang mempunyai populasi sehingga 21 juta penduduk dijangka menerima 170 juta penumpang pada 2025 yang mana ketibaan itu akan dibahagikan antara dua lapangan terbang di ibu negara.

Seluas 140 padang bola

Pada keluasan 700,000 meter persegi atau bersamaan 140 padang bola sepak, struktur baharu tersebut akan menjadi salah satu terminal lapangan terbang terbesar di dunia.

Bangunan itu direka arkitek Anglo-Iraq, Zaha Hadid yang meninggal dunia pada 2016 bersama anak syarikat kejuruteraan Aeroports de Paris.

Rekaan bahagian dalamnya menonjol dengan garis aliran, melengkung dan penggunaan cahaya yang menembusi ke tingkat paling bawah menerusi bukaan bumbung bangunan.

Di bawah terminal yang menelan kos AS$17.5 bilion (RM72.3 bilion) itu terdapat stesen kereta api dan kereta api bawah tanah yang membolehkan penumpang tiba di pusat bandar dalam tempoh kira-kira 20 minit.

Saluran CCTV melaporkan, gabungan SkyTeam termasuk Delta Air France dan KLM akan berpindah ke lapangan terbang baharu tersebut bersama rakan kongsi mereka, Eastern Airlines dan China Southern Airlines.

Syarikat penerbangan terbesar, Air China, dijangka meneruskan operasi mereka di Lapangan Terbang Antarabangsa Beijing yang menerima ketibaan 101 juta penumpang pada tahun 2018 lalu.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: sinarharian

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon