Wednesday, July 03, 2019

Hybristophilia, Wanita Yang Mencintai Perogol Dan Pembunuh Kejam


Ted Bundy merupakan seorang pembunuh bersiri sebenar dari Amerika Syarikat, yang menjadi punca mengapa anak gadis berasa sangat takut untuk keluar berseorangan, terutamanya pada waktu malam sekitar tahun 70-an.

Hybristophilia Wanita Yang Mencintai Perogol
Ted Bundy.

Theodore Bundy, bertanggungjawab ke atas sekurang-kurangnya 30 kes pembunuhan kejam dan pelbagai lagi kegiatan-kegiatan seksual aneh, contohnya seperti nekrofilia, iaitu kegiatan seksual atau perlakuan seks ke atas mayat mangsa pembunuhannya.

Setelah beberapa kali dapat mengelak dari ditangkap dan berjaya melarikan diri dari tahanan pihak berkuasa, Bundy akhirnya dipenjara, dibicarakan dan telah dikenakan hukuman mati di sebuah penjara di Florida.

Namun, yang menariknya tentang Ted Bundy ini, selain daripada profil psikologinya yang unik, adalah cara dia ‘mempersembahkan’ diri di khalayak ramai.

Dia memiliki wajah yang kacak dan juga seorang yang berpendidikan. Selain itu, dia digambarkan memiliki perwatakan menarik dan berkarisma.

Jauh tersasar daripada tanggapan orang ramai tentang pembunuh atau penjenayah itu secara umumnya, iaitu berkelakuan ganas, mempunyai perangai dan penampilan yang buruk.

Walau bagaimanapun, ahli kriminologi dan psikologi berpendapat bahawa, ciri-ciri yang dimiliki inilah yang membuatkan Ted Bundy sangat berbahaya.

Disebabkan oleh jenayah yang dilakukan Bundy ini sangat kejam, ia mencetus kemarahan orang awam pada waktu itu, dan memohon supaya dia dikenakan hukuman mati dengan kadar segera.

Tetapi, seperti kes-kes jenayah lain, sudah tentu ada sesi perbicaraan di mahkamah namun begitu, berlakunya ‘fenomena’ pelik semasa sesi perbicaraan Ted Bundy sedang berjalan.

Apa yang aneh ialah, terdapat golongan yang terdiri daripada wanita, muncul di mahkamah tersebut dan seperti memberikan sokongan moral, malah ada juga di antara wanita dan gadis, yang “confess” cinta mereka kepada si pembunuh itu, walaupun mengetahui bahawa Bundy didakwa atas kesalahan membunuh, merogol dan melakukan nekrofilia.

‘Kegilaan’ ini sampai pada satu tahap, di mana sebahagian daripada ruang di mahkamah ketika perbicaraan tersebut, dipenuhi oleh ‘kumpulan sorak’ Bundy yang akan melontarkan senyuman kepada pembunuh kejam itu, sama ada ketika dia berjalan ke tempat duduk atau berdiri untuk memberi keterangan.

Adakalanya, kumpulan wanita ini juga akan ketawa kecil seakan menggedik apabila Bundy memandang ke arah mereka.

Pada tahun 1980an, walaupun mempunyai teman wanita pada waktu itu yang dikenali dengan nama Elizabeth Kloepfer, Bundy akhirnya membuat keputusan untuk berkahwin dengan rakan lama, seorang wanita bernama Carole Ann Boone.

Walau bagaimanapun, Bundy bukanlah satu-satunya penjenayah yang mempunyai ‘peminat’ dan ‘kekasih’ di luar penjara.

Pembunuh bersiri lain yang juga sangat terkenal seperti Jeffrey Dahmer, Charles Manson dan Richard Ramirez, seringkali menerima surat cinta daripada ramai wanita.

Malah, seperti Bundy, Richard Ramirez atau nama lain yang diberi oleh media yakni “Nightstalker”, turut mengahwini salah seorang daripada peminatnya.

Contoh lain ‘hubungan’ Hybristophilia adalah seperti berikut:

1. “Bolin the Butcher” atau nama sebenarnya iaitu Oscar Ray Bolin, yang bakal dikenakan hukuman mati setelah disabitkan kesalahan ke atas jenayah rogol dan menikam 3 orang gadis, telah mengahwini Rosalie Martinez, seorang wanita yang bekerja sebagai pekerja sosial.

Rosalia Martinez pada waktu itu sudah berkahwin, tetapi beliau yang mungkin angau cinta, sanggup meninggalkan suami dan 4 orang anak perempuannya untuk mengahwini Bolin.

2. Susan Atkins merupakan salah seorang daripada pembunuh, dalam keluarga pembunuh bersiri Manson.

Dia mengahwini bukan sekali, tetapi dua kali iaitu kepada lelaki yang dikenali dengan nama Donald Lee Laisure pada tahun 1981, namun ia bertahan selama beberapa bulan sahaja dan yang kedua pada tahun 1987 kepada James Whitehouse, juga merupakan peguam kepada Atkins.

Mereka berdua kekal sebagai pasangan sehingga kematian Atkins pada tahun 2009 akibat barah otak.

3. “The Hillside Stranglers” merupakan duo pembunuh bersiri yang juga sepupu kepada masing-masing iaitu Kenneth Bianchi dan Angelo Bruno Junior.

Mereka disabitkan kesalahan atas jenayah rogol dan membunuh 10 orang gadis pada lewat 70-an dan telah dikenakan hukuman penjara seumur hidup.

Namun, mereka menemui cinta masing-masing. Pada tahun 1986, Buono mengahwini Christine Kizuka, manakala Bianchi mengahwini Shirlee Book pada tahun 1989.

Shirlee Book turut dikhabarkan berbalas surat dengan beberapa penjenayah lain dan turut dilaporkan bahawa cintanya pernah ditolak oleh Ted Bundy.

Mengapa perkara ini terjadi?

Menurut beberapa ahli psikologi, kelakuan ini dikenali dengan terma Hybristophilia, sejenis paraphilia atau tarikan seksual yang menjurus seseorang itu untuk mempunyai satu bentuk kepuasan seksual yang kuat kepada individu yang telah melakukan jenayah berat seperti membunuh, merogol, merompak dan sebagainya.

Contoh paraphilia atau tarikan seksual lain yang aneh dan taboo adalah pedofilia, iaitu tarikan seksual kepada kanak-kanak dan zoofilia, yakni tarikan seksual kepada haiwan.

(Perbezaan tangga umur bagi kategori pedofilia dan jenis haiwan bagi zoofilia, mempunyai terma berlainan).

Dan apabila menyebut tentang paraphilia ini, anda juga perlu faham bahawa ia bukanlah salah satu daripada pelbagai cara lain untuk mendapatkan kepuasan seksual.

Paraphilia itu lebih kepada satu-satunya cara, atau dalam erti kata lain, cara utama (“primary”) yang membuatkan anda terangsang secara seksual.

Sehingga ke hari ini, tiada lagi sebarang kajian empirikal yang konkrit tentang Hybristophilia dilaksanakan oleh pengkaji.

Dan apa yang dijelaskan ahli psikologi, hanyalah sekadar pemerhatian atau bukti anekdot tentang perkara yang MUNGKIN menjadi punca kepada kelakuan ini.

Logik dan Naluri

Walau bagaimanapun, terdapat penjelasan serta logik disebalik perkara yang tampak gila ini. Ia mungkin berpunca daripada ‘naluri’ untuk merasakan diri itu selamat dan berasa seperti dilindungi.

Cuba kita berfikir sejenak, contohnya dalam dunia haiwan, sang betina akan memilih pasangannya berdasarkan kebolehan si jantan itu memburu dan membunuh mangsanya.

Kekuatan fizikal dan keganasan (“ferocity”) itu sangat diperlukan untuk menjadi jantan alfa dalam kumpulan, justeru itu menjadi sebab mengapa dalam dunia haiwan, betina berasa tertarik dan akan memilih jantan yang kuat untuk mengawan.

Jika kita cuba mengaplikasikan logik ini ke dalam kelakuan manusia, mungkin boleh, contohnya dari segi memiliki paras rupa yang kacak dan berbadan ‘sado’.

Perlu difahamkan, logik ini bagaimanapun bukan terpakai untuk semua perkara dan sudah tentu ada batasannya. Iyalah, tertarik kepada seorang individu yang membunuh dan merogol individu lain? Gila apa.

Tetapi, kemungkinan bahawa, perasaan bahaya seseorang dan ketakutan yang tersembunyi di dalam sudut kecil hati, serta dibantu oleh penggunaan label “pemangsa” atau “predator’ ke atas pembunuh bersiri secara umumnya, seolah mencetuskan ‘naluri dalaman’ seseorang itu, untuk menganggap penjenayah berbahaya sebagai ‘pasangan ideal’.

Menurut pendapat pakar, terdapat beberapa sebab mengapa individu mempunyai tarikan kepada penjenayah berat.

Dan ia adalah seperti berikut:

1. Tertarik kerana penjenayah itu terkenal dan inginkan perhatian. Bak kata mat saleh, “At the center of attention”, sama ada dari media, keluarga, rakan dan sebagainya.

2. Tertarik kerana penjenayah itu dianggap seorang yang sangat berbahaya. Berasa “thrill” dan “adrenaline rush” bercinta dengan seorang pembunuh.

3. Tertarik kerana bentuk komunikasi dengan penjenayah, contohnya melalui surat itu lebih tinggi kemungkinannya untuk menerima balasan, daripada surat yang dihantarkan kepada penyanyi atau bintang filem.

4. Tertarik kerana percaya bahawa ‘subjek tarikan’ (penjenayah) itu, tidak bersalah dan ingin memberi sokongan moral serta ingin dilihat ‘selalu ada’ dengannya, macam dialog filem-filem cinta, “You were always there”.

5. Malah, ada pakar berpendapat bahawa wanita yang berhubung dengan penjenayah berat ini, dikatakan mempunyai tahap keyakinan diri yang rendah dan mungkin pernah menerima penderaan fizikal atau seksual.

Sehubungan dengan itu, hubungan dengan penjenayah ini boleh diibaratkan sebagai satu bentuk ‘hubungan selamat’, kerana penjenayah tersebut berada dalam penjara dan tidak mungkin akan bebas serta curang kepada pasangan.

6. Selain itu, elemen narsisisme juga turut dikaitkan dengan hybristophilia, yakni dengan mempunyai delusi atau mendapatkan idea bahawa individu yang ganas dan mempunyai keinginan kuat untuk membunuh, ‘secara ajaib’ akan berubah, dan membuat pilihan untuk tidak menyakiti, malah ingin mempunyai hubungan dengan anda.

Sudah tentu ia membuatkan anda merasakan diri itu sedikit istimewa bukan?

Contoh ini, dapat disaksikan di dalam “premise” atau plot filem dan drama bersiri tentang cinta kepada Vampire atau pontianak seperti filem “Twilight” dan drama bersiri “True Blood”.

Iyalah, pontianak menghisap darah dan membunuh orang dengan mudah dibantu fizikal yang kuat tetapi bagi heroin, ada sesuatu yang dilihat menarik, dimiliki oleh vampire tersebut.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: thepatriots

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon