Thursday, July 18, 2019

Anggur Paling Mahal Di Dunia Berharga RM45,413


Segugus anggur yang dibeli pada harga 1.2 juta yen (RM45,413) dalam lelongan pertama musim 2019 di Kanazawa, Jepun, menjadikannya anggur paling mahal di pasaran sejak 12 tahun lalu, lapor agensi berita Kyodo News.

Ruby roman grapes japan

Anggur jenis ‘Ruby Roman’ itu terkenal kerana rasanya amat manis, kurang asid dan kandungan gula yang tinggi dan setiap biji anggur tersebut yang dibangunkan oleh kerajaan wilayah Ishikawa, memiliki berat lebih 20 gram.

“Kami menawarkan harga 1.2 juta yen untuk menandakan 12 tahun anggur ini berada di pasaran dan bagi meraikan lelongan pertama pada era Reiwa,” kata Takashi Hosokawa.

Takashi Hosokawa, 45, merupakan pengurus sebuah rumah tumpangan Jepun yang dikendalikan oleh syarikat yang membeli anggur tersebut, Hyakurakuso.

Reiwa merujuk kepada era pemerintahan Maharaja Jepun yang baharu pada Mei 2019 lepas.

Hyakurakuso yang memiliki tiga rumah tumpangan di wilayah Ishikawa, membeli anggur itu melalui seorang pemborong di pasar borong di pusat bandar Kanazawa.

“Kami ingin menyatakan kepada pelanggan tentang keghairahan kami apabila memegang kotak berisi anggur ini,” tambah Takashi Hosokawa.

Secara perbandingan, durian jenis Musang King yang merupakan antara durian paling mahal di Malaysia, dijual pada harga mencecah RM400 sebiji untuk buah yang mempunyai berat antara 3 hingga 4.5 kilogram.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-Sentiasapanas.com

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon