Sunday, July 14, 2019

5 Makanan Yang Mengurangkan Kekuatan Seksual Lelaki


Ramai sudah maklum tentang makanan yang sesuai diambil untuk kesihatan seksual seperti coklat gelap, badam, tiram, strawberi, asparagus, madu dan lain-lain yang berupaya meningkatkan ghairah seksual. Sama ada kepada lelaki atau wanita, makanan afrodisiak boleh mempengaruhi keseimbangan hormon yang membantu kelancaran dalam hubungan intim.

Makanan Kurangkan Kekuatan Seksual Lelaki

Namun demikian, terdapat juga beberapa sumber makanan dan minuman yang boleh membantutkan keghairahan seksual individu yang tanpa disedari, boleh merosakkan selain menjejaskan organ pembiakan.

Oleh itu cuba elakkan makanan tersebut dalam menu sekiranya anda inginkan hubungan intim yang hebat.

1. MINUMAN BERKARBONAT

Pengambilan minuman bergas, berkarbonat bukan sahaja tidak baik untuk kesihatan, malah ia mempengaruhi turun naik berat badan dan mood anda.

Minuman ini juga adalah antara punca yang menyebabkan masalah kesihatan seperti kencing manis, obesiti, kaviti gigi dan lain-lain.

Jika anda mula mengalami masalah berkaitan isu-isu kesihatan, ia adalah petanda awal yang memberi kesan pada tahap keghairahan anda.

2. MINUMAN KERAS

Mungkin ada yang berasa tenang selepas meneguk beberapa gelas minuman keras namun, sebaliknya minuman keras sebenarnya membuatkan anda mabuk, mengantuk dan tidak peka terhadap apa yang berlaku di sekeliling.

Adakah anda mempunyai perasaan romantis atau rangsangan apabila melihat seseorang terhuyung-hayang kerana mabuk? Pasti tidak bukan?

Ini kerana pengambilan minuman keras akan mendorong tindak balas kimia yang boleh menghalang pengeluaran hormone testosterone kepada lelaki dan mengurangkan keghairahan.

3. GULA-GULA GETAH

Siapa yang tidak suka dengan gula-gula getah bukan? Walaupun ia berupaya menghilangkan masalah nafas berbau serta memberi manfaat kepada sistem pencernaan, namun sebaliknya ia boleh memberi kesan buruk kepada nafsu anda.

Gula-gula getah menghasilkan mentol (sejenis sebatian berhablur yang larut dalam alkohol, berangin dan digunakan dalam membuat ubat-ubatan dan sebagai bahan perisa) yang berupaya menurunkan nafsu seks.

4. SOYA

Soya adalah antara sumber minuman yang berkhasiat juga sumber protein yang baik bagi tubuh, selain pengganti yang sihat bagi daging.

Bagi wanita hamil, soya berupaya membantu pertumbuhan kulit yang lembut kepada bayi namun, tahukah anda kacang soya mengandungi fitoestrogen yang bersaing dengan hormon seks lelaki?

Ia boleh menyebabkan masalah kesuburan, pertumbuhan payudara lelaki dan keguguran bulu yang patut dielakkan.

5. KEJU

Produk-produk tenusu yang boleh didapati di pasaran hari ini tidak semula jadi kerana kebanyakannya sudah diproses.

Produk-produk tenusu yang tinggi kandungan lemak seperti keju boleh menyebabkan kerosakan pada tubuh anda.

Pengambilan produk tenusu yang tinggi dengan kandungan lemak secara berlebihan akan menyebabkan peningkatan toksik di dalam badan.

Secara tidak langsung, ia akan mengganggu pengeluaran semula jadi hormon seperti estrogen, progesteron dan testosteron yang berfungsi meningkatkan keghairahan seksual.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: astroawani

2 comments

  1. Kena elakkan makan keju lepas ni. Keempat-empat yang lain tu memang saya tak suka.

    ReplyDelete
  2. satu info yang sangat menarik..

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon