Khamis, Jun 06, 2019

Ketahui Maksud SPF Dan PA Dalam Produk Kecantikan Pelindung Matahari Sebelum Anda Menggunakannya


Loading...

Pernahkah anda perasan tahap SPF bersama dengan rating PA tertera pada produk pelindung matahari yang anda gunakan? Mungkin ada yang langsung tidak menghiraukannya dan ada pula yang keliru tentang maksudnya.

Maksud SPF Dan PA

Secara ringkasnya, SPF (Sun Protecting Factor) adalah tahap perlindungan kulit dari sinar UVB yang mengakibatkan sunburn, manakala PA bermaksud Protection Grade of UVA rays atau Gred Perlindungan dari sinar UVA.

Bahaya Sinar UVA

Sinar UVA sememangnya berbahaya kerana radiasinya yang panjang dan menembus ke bahagian dermis dan kerosakan yang terjadi akibat UVA bersifat kekal serta menunggu masa untuk kelihatan di mata kasar.

Anda boleh melihat kerosakan yang mula terjadi di bawah kulit apabila terdedah kepada sinar UV.

Krim Pelindung Matahari untuk pasaran Asia biasanya menggunakan sistem PA rating, yang dimulakan oleh Jepun dan kini penggunaannya kian meluas.

Bagaimana PA Dikira?

Tahap PA diukur berasaskan kepada reaksi PPD (Persistent Pigment Darkening) atau Kegelapan Kulit akibat dari pendedahan berterusan kepada sinar matahari selama 2-4 jam.

Nilai PA ini biasanya digredkan dengan simbol PA+, PA++, PA+++ di mana lebih banyak simbol + digunakan maka lebih tinggi nilai perlindungan dari sinar UVA.

Menurut Persatuan Industri Kosmetik Jepun, gred PA di kategorikan seperti di bawah:

1. PA+

Bermaksud krim pelindung matahari tersebut mampu melindungi kulit dari radiasi tahap sederhana dengan faktor PPD antara 2 hingga 4.

2. PA++

Bermakna krim pelindung matahari yang dapat melindungi kulit juga dari radiasi tahap sederhana tetapi dengan faktor PPD antara 2 hingga 8.

3. PA+++

Direka untuk kulit yang normal dan terdedah kepada radiasi UV yang kuat. Ia melindungi kulit dengan faktor PPD melebihi 8.

Ia merupakan pelindung matahari atau lebih tepat lagi, pelindung UVA yang paling tinggi gred setakat ini.

Pelindung Matahari Gred PA+++

Walaupun banyak produk di pasaran yang menggunakan label “broad-spectrum”, ia tidak semestinya pelindung UVA yang berkesan, kerana perlindungan dari sinar UVA yang berkesan adalah yang mengandungi zink oksida.

Bagaimana Memilih Krim Pelindung Matahari?

Adalah sangat penting untuk memilih produk yang melindungi dari kedua-dua radiasi UVA dan UVB.

Untuk perlindungan maksimum, gunakan produk broad spectrum yang mengandungi zink oksida dan titanium oksida.

Selain itu, kandungan lain yang patut di pilih adalah yang mengandungi oxybenzone, avobenzone dan mexoryl.

Cara Terbaik Menggunakan Krim Pelindung Matahari

Jangan lupa untuk menyapukan krim pelindung matahari anda sekurang-kurangnya 20 minit sebelum keluar rumah.

Sentiasalah gunakan pelindung matahari di siang hari tanpa mengira cuaca samada panas atau hujan.

Kerap menyapu krim pelindung matahari sekurang-kurangnya setiap 2 jam bergantung kepada jenis pelindung matahari yang digunakan dan aktiviti yang dilakukan.

Tidak keluar rumah atau pejabat tidak bermakna anda tidak terdedah kepada radiasi UVA dan UVB, jadi sekiranya anda biasa duduk di tepi tingkap atau balkoni, pastikan kulit anda dilindungi.

Kesimpulan

Begitulah penerangan tentang produk pelindung matahari. Pilih pelindung matahari yang sesuai dengan aktiviti anda. Mulakan amalan yang baik ini sedari awal.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: noorfaizahashim.com

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon