Wednesday, June 12, 2019

Hamza Bendelladj, Hacker Yang Mendermakan RM1.17 Bilion Kepada Palestin?


Bergantung kepada siapa yang anda bertanya, Hamza Daniel Bendelladj dianggap sebagai Robin Hood atau penjenayah siber alaf baru, seorang penggodam komputer berasal dari Algeria, menggunakan kod nama BX1 dan telah diberikan nama julukan "Smiling Hacker".

Hacker paling berbahaya

Dilahirkan pada tahun 1988 di Tizi Ouzou, Algeria, Hamza berada dalam senarai 10 penggodam paling dikehendaki oleh Interpol dan FBI, berikutan dakwaan menggelapkan puluhan juta dolar dari lebih 200 institusi kewangan Amerika Syarikat dan Eropah melalui virus komputer "RimiG33k" yang menjangkiti lebih daripada 50 juta komputer di seluruh dunia.

Hamza didakwa membangunkan virus ini bersama rakannya dari Rusia, Aleksandr Andreevic Panin atau "Gribodemon" untuk mencuri maklumat bank yang disimpan dalam komputer yang dijangkiti malah, Hamza juga telah menggodam laman sesawang rasmi kerajaan Israel.

Menggunakan perisian hasad (malware) dikenali sebagai SpyEye, Hamza memecah masuk ke dalam komputer bank-bank dan individu untuk memperoleh kata laluan serta kod pengenalan dan sebaik sahaja mendapat akses kepada sesebuah akaun, Hamza akan mengosongkan akaun tersebut.

Menurut dokumen mahkamah, antara 2009 dan 2011, Hamza dan yang lain membina, memasarkan dan menjual virus SpyEye dalam pelbagai versi kepada penjenayah siber, yang membolehkan mereka memperoleh kata laluan, nama pengguna dan maklumat kad kredit.

Pihak berkuasa Amerika Syarikat mengatakan Hamza biasanya mengiklankan SpyEye dalam forum penggodam komputer dikenali sebagai Darkode.

Hamza dan pengguna SpyEye lain juga didakwa bertanggungjawab dalam pembinaan rangkaian besar komputer yang dijangkiti atau "botnet", yang mana telah digodam untuk maklumat kewangan dan peribadi.

Software hacker

Selepas diburu selama 3 tahun, Hamza akhirnya berjaya ditangkap pada 8 Januari 2013 oleh polis Thailand ketika transit di Bangkok dalam perjalannya dari Malaysia ke Mesir.

Ketika ditangkap, beliau tidak melawan dan mengucapkan selamat tinggal kepada keluarganya. Isteri dan anak perempuannya kemudian meneruskan penerbangan pulang ke Mesir tanpa Hamza.

Beliau menerima nama julukan "Smiling Hacker" disebabkan oleh tindakannya yang hanya tersenyum ketika ditangkap dalam keadaan tangannya yang bergari dan ketika dalam sidang media selepas ditangkap.

Apabila ditanya apa yang dilakukan dengan wang tersebut, dia menghabiskan semuanya dengan mendermakan berjuta-juta dolar kepada badan amal Palestin dan Afrika.

Namun, kontroversi pemberian wang hasil hacking kepada Palestin dan Afrika adalah dari mulut Hamza sahaja dan tiada sebarang bukti yang menyolong dakwaan ini. Mungkin kerana pihak bank terlalu malu dan takut kehilangan pelanggan lalu enggan memberikan kerjasama dalam siasatan atau hasil penemuan dirahsiakan.

Ekstradisi

Hacker berbahaya
Hamza Bendelladj dan Aleksandr Andreevich Panin.

Hamza diekstradisi ke Amerika Syarikat pada Mei 2013 di mana dia dibicarakan di Atlanta dan mengaku bersalah pada 25 Jun 2015, berhadapan hukuman penjara sehingga 30 tahun dan denda sebanyak RM64 juta.

Rakannya Aleksandr Andreevich Panin ditangkap pada 1 Julai 2013 di Lapangan Antarabangsa Hartsfield-Jackson di Atlanta dan mengaku bersalah pada Januari 2014 di hadapan Mahkamah Persekutuan Atlanta.

Berikutan ekstradisi beliau ke AS, khabar angin mula tersebar di internet mengatakan bahawa Hamza bakal berhadapan hukuman mati di atas jenayahnya, membuatkan para penyokong beliau memulakan kempen untuk memohon agar hukuman itu tidak dikenakan.

Seorang pengguna Twitter yang menggunakan nama @Hassan_JBr menulis:

"Wira Algeria adalah salah seorang daripada penggodam paling berbahaya. Dia menggodam 217 buah bank dan mendermakan RM1.17 bilion ($280 juta USD) kepada Palestin. Hukumannya? Mati."

Tweet berkenaan dikongsi sebanyak lebih daripada 4,500 kali.

Namun, pihak berkuasa AS menolak tuntutan yang dipublikasikan secara meluas ini malah, duta besar AS ke Algeria, Joan Polaschik, menulis bahawa "jenayah komputer tidak dihukum dengan hukuman mati."

Sejak penahanan Hamza, pegawai penguatkuasa undang-undang AS mengatakan mereka telah membongkar Darkode dan telah memfailkan tuduhan jenayah terhadap ramai individu berkaitan dengan forum berkenaan.

Walaupun telah mengaku bersalah, penyokong Hamza terus menggodam pelbagai laman sesawang di seluruh dunia, termasuk Air France dan universiti yang berpangkalan di Virginia, meminta untuk melepaskan beliau menggunakan hashtags #FreeHamzaBendellaj dan #FreePalestine.

Hamza telah berada dalam tahanan penjara di AS sejak penangkapannya pada Mei 2013, dengan mahkamah AS menjatuhkan hukuman 15 tahun penjara dan 3 tahun percubaan, pada 20 April 2016, manakala Aleksandr Andreevich Panin pula dijatuhkan hukuman penjara 9 tahun 6 bulan.

Dalam laporan mereka, Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat menganggarkan virus "SpyEye" telah mencuri kira-kira RM4 bilion.

Antara tahun 2010 dan 2012, bank yang terjejas telah membaiki kerosakan yang disebabkan oleh malware ini.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: iluminasi

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon