Monday, June 03, 2019

Guna Tilam Di Belakang Kereta Akan Di Saman


Kenderaan yang menggunakan tilam pada kabin belakang untuk kanak-kanak berbaring ketika kereta sedang bergerak dan juga tidak memakai tali pinggang keledar, nampaknya telah mendapat perhatian Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS).

Tilam di kereta

Menurut ketua pengarah MIROS Dr. Siti Zaharah Ishak dalam laporan Utusan Online, penggunaan tilam di bahagian tempat duduk belakang kenderaan menyalahi undang-undang dan boleh dikenakan tindakan di bawah peraturan pemakaian tali pinggang keledar tempat duduk belakang.

“Tular dalam media sosial mengenai penggunaan tilam di belakang kenderaan untuk pulang ke kampung dan itu merupakan perbuatan yang amat-amat dilarang walaupun ramai mendakwa ia untuk keselesaan dan sebagainya.

“Perbuatan yang menjadi trend itu berbahaya dan boleh disaman kerana tidak memakai tali pinggang keledar,” katanya.

Antara punca lain kemalangan jalan raya semasa sambutan musim perayaan adalah faktor manusia termasuk menggunakan aplikasi WhatsApp atau Facebook dan mengambil gambar ‘selfie’ atau `wefie’ dengan menggunakan telefon bimbit semasa memandu.

“Menggunakan WhatsApp atau Facebook untuk menunjukkan keceriaan pulang ke kampung, tetapi malangnya walaupun cuma satu saat melakukan perbuatan itu boleh menyebabkan kemalangan,” jelasnya.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: paultan

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon