Saturday, June 08, 2019

7 Jenama Pelopor Yang Mengubah Dunia


Bermula daripada makanan segera sehinggalah dunia fesyen dan telefon bimbit, beberapa jenama terkenal yang kita kenali hari ini bukan sekadar mempengaruhi perbelanjaan kita, mereka juga menentukan siapa diri ramai pengguna.

Jenama tersohor dunia

Berikut adalah 7 jenama yang berjaya mengubah dunia dan bagaimana mereka dapat melakukannya.

1. Amazon

Jeff Bezos sememangnya berjaya melakukan sesuatu dengan betul dari awal kewujudan Amazon.

Ketika beliau meletak jawatan dari Wall Street pada tahun 1994 untuk berpindah ke Seattle dan memulakan perusahaan penjualan online, dia memilih nama Cadabra.

Kemudian, dia menggantikan dengan nama Amazon setelah seseorang mencemuh Cadabra sebagai Cadaver (mayat).

“Amazon” sangat sesuai dalam banyak ciri. Bezos memilih nama tersebut dengan harapan laman webnya akan muncul di halaman pertama daftar carian (dulu berdasarkan urutan huruf).

Dia juga menyukai nama Amazon kerana ia mengandungi huruf “a” dan “z”. Ideanya adalah Amazon suatu hari akan menjual pelbagai produk ke seluruh dunia. Hari ini, itulah yang dilakukan Amazon.

2. Facebook

Berbeza dengan andaian orang ramai, pencipta Facebook, Mark Zuckerberg bukanlah mahasiswa IT di Harvard. Dia adalah mahasiswa Psikologi.

Laman sosial ini dulunya dicipta untuk para alumni bertemu (secara online) dengan satu sama lain atau mengatur temujanji.

Facebook, jejaring sosial yang dilancarkan beberapa tahun lalu benar-benar telah mengubah cara bersosial, temujanji, berbelanja dan hidup berbilion pengguna aktifnya.

3. GAP

Jenama ini mempelopori idea retail khusus dengan menumpukan satu kategori, harga yang berpatutan dan pilihan yang banyak. GAP kini membuat jenama jeans sendiri.

Kini, setiap orang di 90 negara dengan wang beberapa dolar atau ringgit mampu memiliki jenama pakaian ini.

4. HBO

Jenama saluran TV ini mula beroperasi pada akhir tahun 1972. Pada tahun 1975, HBO berjaya menarik perhatian ramai dan setiap orang menginginkan hiburan dari HBO.

Sehingga tahun 1982, 9.8 juta orang memiliki saluran HBO dan 13.4 juta penonton di tahun berikutnya.

Seiring waktu, persaingan semakin sengit tetapi, HBO berjaya menjadi pemenang dan mendefiniskan kembali pandangan pelanggannya tentang hiburan yang diinginkan.

Siri Sex and the City dan The Sopranos yang sangat berjaya telah melonjakkan populariti HBO ke seluruh dunia.

5. McDonald’s

Ray Kroc, penjual alat pembuat milkshake, tahu bahawa restoran makanan segera McDonald’s akan berjaya suatu hari nanti.

Menu yang standard, self-service, perisa tersendiri, francais, saham restoran untuk umum: semua itu ditawarkan oleh McDonald’s untuk pelanggannya.

6. Starbucks

Starbucks Coffee Co., yang bermula sebagai sebuah gerai di Seattle pada tahun 1971 kini telah memiliki 11,000 gerai di Amerika Syarikat dan 17,500 di 61 buah negara.

Rahsianya, Starbucks memperkenalkan kopi ke tahap di mana pelanggan kelas pertengahan sanggup membayar beberapa dolar untuk secawan kopi.

7. iPhone

iPhone menjadi pelopor smartphone yang bukan setakat membawa komputer dalam genggaman kita, tapi juga mengubah gadget menjadi simbol status di kalangan golongan menengah ke atas.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: usahawan

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon