Tuesday, May 14, 2019

10 Fakta Kenapa Sistem Pendidikan Di Finland Terbaik Di Dunia


Sistem persekolahan di Malaysia masih terlalu mementingkan markah di atas kertas dan membebankan guru dan pelajar dengan silibus yang terlalu terkehadapan berbanding usia. Sejak dari dulu lagi, sistem persekolahan di Malaysia terlalu mementingkan markah. Terlalu menekan pelajar. Yang otak geliga semakin pandai, yang bodoh bertambah bodoh. Maaf.

Sistem Pendidikan Finland

Buktinya, Finland adalah contoh negara yang mengubah sistem pendidikan mereka ke arah yang lebih sihat dan malangnya, sistem pendidikan KBAT di Malaysia nampaknya satu kegagalan besar yang telah terbukti.

Kenapa? Seperti kata orang, pendidikan di Malaysia adalah peluang sesetengah pihak untuk membuat keuntungan lumayan, bukannya bertujuan menjadikan pelajar menjadi bijak dan mampu berdikari sendiri.

Tanpa berniat untuk mengungguli carta pencapaian pelajar, di Finland mereka telah membuktikan dan berjaya mencapainya dengan sistem pendidikan yang lebih holistik.

Berikut adalah 10 sebab kenapa sistem pendidikan Finland dilihat sebagai antara yang terbaik di dunia:

1. Tiada ujian seragam

Ujian seragam seperti UPSR, PMR dan SPM sering dilihat sebagai cara mudah untuk mengukur kefahaman subjek seorang pelajar.

Membulatkan jawapan objektif dan menjawab soalah yang diramalkan dilihat sebagai ukuran penguasaan pelajar.

Akhirnya, pelajar akan belajar untuk mengejar kelulusan ujian dan guru akan mengajar dengan tujuan agar pelajar lulus ujian. Tujuan pembelajaran sebenar entah dicapai atau tidak.

Finland tidak mempunyai ujian seragam melainkan National Matriculation Exam, iaitu ujian sukarela untuk pelajar di peringkat sekolah menengah atas.

Semua kanak-kanak di Finland digredkan secara individu dan sistem penggredan ditetapkan oleh guru mereka.

Pun begitu, Kementerian Pendidikan mereka tetap menyemak perkembangan keseluruhan dengan cara menguji sebilangan pelajar daripada pelbagai jenis sekolah.

2. Guru tidak ‘diawasi’ dengan ketat

Banyak yang menyalahkan guru apabila berlaku sesuatu dan kadangkala ianya wajar. Tetapi di Finland, disebabkan standard yang tinggi untuk menjadi seorang guru, tiada keperluan untuk mengadakan sistem pemarkahan guru yang ketat.

Semua guru dikehendaki memiliki ijazah sarjana sebelum memasuki kerjaya tersebut dan jurusan perguruan merupakan jurusan paling ketat dan terpilih di seluruh negara.

Sekiranya seorang guru tidak berfungsi dengan baik, pengetua yang bertanggungjawab melakukan sesuatu mengenainya. Ini bermakna pengawasan guru bukanlah atas pemeriksaan birokrasi dan ujian seragam. Ia ditangani secara individu.

Di Malaysia, guru akan dilambakkan dengan tugasan kerani dan bagi guru yang membantah, akan ditukar ke sekolah lain sesuka hati. Fakta.

3. Kerjasama, bukan persaingan

Sistem pendidikan Finland tidak seperti di negara lain yang mementingkan persaingan. Tiada senarai sekolah atau guru yang berprestasi tinggi.

Ia bukan persekitaran untuk persaingan, sebaliknya menggalakkan kerjasama, bahkan mereka juga tidak berniat untuk berada di kemuncak perbandingan antara pendidikan negara-negara maju.

Ironinya, sikap tidak mempedulikan status ini telah meletakkan mereka teratas di peringkat antarabangsa.

Di Malaysia, pelajar pintar akan dihimpunkan di satu sekolah yang dilengkapi segala keperluan dan peralatan terkini yang serba lengkap.

Manakala sekolah yang berada jauh dari pusat bandar seolah-olah diabaikan dengan peralatan serba usang, malah ada yang dilengkapi makmal komputer tetapi tiada bekalan elektrik, kecuali set generator. Tak percaya?

4. Mengutamakan yang asas

Tumpuan kepada markah ujian dan kefahaman dalam matematik dan sains selalu membuatkan kita terlupa apa yang membentuk suasana pembelajaran dan pelajar yang bahagia, harmoni dan sihat.

Program yang dijalankan Finland memberi tumpuan kepada yang asas. Ia bukan tentang menguasai pelajaran dan mendapat markah tinggi.

Sebaliknya, mereka mahu membuat persekitaran sekolah menjadi tempat yang menggalakkan kesaksamaan.

Sejak reformasi pendidikan pada tahun 1980-an, pendidikan di Finland telah memberi tumpuan untuk menjadikan asas-asas berikut sebagai keutamaan:
  • Pendidikan harus menjadi instrumen untuk mengimbangkan ketidaksamaan sosial.
  • Semua pelajar menerima makanan sekolah percuma.
  • Kemudahan akses kepada penjagaan kesihatan.
  • Kaunseling psikologi.
  • Panduan diberikan berdasarkan individu.

Perkara ini mungkin kedengaran remeh tetapi memberikan kanak-kanak permulaan yang saksama bererti Finland dapat menangani segala masalah sosio-ekonomi (pengangguran, keciciran daripada sekolah, jenayah dan salah laku sosial) yang lahir dengan ketidaksamaan sosial.

Setiap anak, baik yang miskin mahupun kaya bersekolah dan bersosial dalam persekitaran yang sama, tiada sekolah swasta untuk anak orang kaya dan sekolah kerajaan yang daif untuk anak pelajar miskin.

Di Malaysia, pemberian RMT secara berpilih adalah simbol untuk mengharap dan sentiasa meminta bantuan kerajaan.

5. Memulakan sekolah pada usia lebih besar

Pelajar mula bersekolah pada usia tujuh tahun, bukan enam atau lima. Meskipun tadika untuk kanak-kanak 6 tahun disediakan, kehadiran bukanlah wajib.

Mereka diberikan kebebasan sewaktu zaman perkembangan kanak-kanak untuk tidak dipaksa melalui pendidikan wajib. Mereka membiarkan kanak-kanak bersikap seperti kanak-kanak.

Terdapat hanya 9 tahun persekolahan yang wajib dihadiri kanak-kanak Finland. Pendidikan setelah kelas kesembilan atau pada usia 16 adalah atas pilihan.

Jika dilihat dari sudut psikologi sahaja, ini adalah kebebasan yang ideal. Para pelajar tidak berasa seperti mereka tersekat dalam penjara.

Finland membebaskan mereka daripada tempoh persekolahan yang dipaksakan dan sebaliknya memilih untuk menyediakan pelajar untuk dunia sebenar.

Di Malaysia, tidak menghantar anak ke tadika sahaja boleh menjadi punca dikecam ibu bapa lain bahkan guru darjah itu sendiri.

Disebabkan tekanan untuk memastikan pelajar dapat mengikuti pelajaran darjah satu yang agak terkehadapan, kanak-kanak seawal usia 5 dan 6 tahun sudah diharap dapat mengenal huruf.

6. Menyediakan pilihan profesional selain ijazah universiti biasa

Bagi kebanyakan negara, aliran pendidikan tradisional kebiasaannya melibatkan persekolahan dan kemudian melanjutkan pelajaran ke kolej atau universiti.

Sama ada kita mahu mengakuinya ataupun tidak, sebenarnya tidak semua orang perlu memasuki kolej atau universiti.

Di Malaysia, ramai pelajar melanjutkan pelajaran dengan mengambil ijazah dalam jurusan yang tidak bermakna kepada mereka dan terpaksa menanggung hutang yang melampau.

Finland menyelesaikan masalah ini dengan menawarkan pilihan yang masih menguntungkan bagi pelajar yang meneruskan pendidikan mereka.

Universiti dan politeknik merupakan dua pilihan bagi pelajar. Kedua-duanya diiktiraf tinggi secara profesional dan layak bersaing dalam kerjaya.

Bagi kita, bersekolah sekadar di peringkat menengah merupakan satu kelemahan sedangkan di negara-negara Scandinavia, bersekolah sehingga peringkat menengah dan memasuki politeknik tidak dipandang rendah dalam masyarakat kerana ia sudah menjadi kebiasaan.

Di Malaysia, tidak menghabiskan sekolah menengah seolah-olah satu perkara yang hina dan jijik walaupun mempunyai kemahiran.

Ingat, bukan semua orang dilahirkan pandai. Ada yang dicipta Allah dengan bakat dan kemahiran individu.

7. Pelajar tidak perlu bangun awal untuk bersekolah

Terkejar-kejar bersarapan, menunggu bas atau mengayuh basikal pada awal pagi, di samping waktu untuk perhimpunan pagi dan program kokurikulum; kesemuanya mengambil masa pelajar yang banyak. Hasilnya, pelajar akan mengantuk dan penat untuk dididik.

Pelajar di Finland biasanya bermula waktu persekolahan sekitar jam 9:00 – 9:45 pagi.

Kajian menunjukkan bahawa permulaan terlalu awal boleh menjejaskan kesejahteraan, kesihatan dan kematangan pelajar. Sekolah-sekolah Finland bermula agak lambat dan kebiasaannya berakhir sekitar 2:00–2:45 petang.

Mereka mempunyai tempoh kelas yang lebih lama dan waktu rehat yang lebih panjang di antaranya.

Di Malaysia, pelajar bermula pada jam 7 pagi, bersambung dengan sekolah agama sehingga jam 5 petang dan kerja rumah pada waktu malam, belum termasuk waktu tuisyen. Kecemerlangan apa yang menteri pendidikan harapkan?

8. Arahan yang konsisten daripada guru yang sama

Bilangan guru dan pelajar dalam kelas di Finland agak sedikit berbanding negara lain. Pelajar di Finland kebiasaannya mempunyai guru yang sama sepanjang enam tahun pendidikan mereka.

Pada masa ini, guru mengambil peranan seperti seorang mentor atau ahli keluarga. Selama bertahun-tahun, kepercayaan dan ikatan dibina supaya kedua-dua pihak mengenali dan menghormati satu sama lain.

Keperluan dan gaya pembelajaran berbeza mengikut individu. Guru-guru Finland mengenal pasti keperluan pelajar mereka.

Mereka boleh mencatat dengan tepat dan mengawasi perkembangan mereka serta membantu mereka mencapai matlamat mereka. Tiada istilah lepas tangan kepada guru yang lain.

Di Malaysia, pelajar akan ponteng sekolah pada hari tertentu. Kenapa? Kerana ada sebilangan guru yang suka membunuh semangat pelajar.

9. Suasana yang lebih santai

Kurang tekanan, kurang jadual, sebaliknya lebih panduan. Pelajar biasanya hanya belajar beberapa subjek dalam sehari.

Mereka mempunyai masa beberapa kali untuk makan, menikmati aktiviti rekreasi dan berehat. Terdapat waktu rehat sekitar 15-20 minit beberapa kali dalam sehari.

Persekitaran sebegini juga diperlukan guru. Bilik guru yang disediakan juga membolehkan mereka berehat dan bersantai, bersedia untuk pelajaran atau untuk bersosial.

Guru juga manusia dan memerlukan istirehat supaya dapat bekerja dengan baik. Di Malaysia, tak payah cerita la.

10. Kurang kerja rumah dan tugasan luar

Menurut OECD, pelajar di Finland mempunyai jumlah kerja rumah dan tugasan luar paling sedikit berbanding pelajar lain di dunia.

Mereka hanya menghabiskan masa setengah jam untuk kerja rumah. Pelajar Finland juga tidak menghadiri tuisyen.

Mereka mencantas budaya pendidikan yang mementingkan kelas tambahan dan kerja rumah di samping mengelakkan tekanan perasaan kepada pelajar.

Pelajar Finland mendapat semua yang mereka perlukan di sekolah tanpa tekanan tambahan untuk berlumba mendapat markah cemerlang dalam sesuatu subjek.

Tanpa perlu risau tentang gred dan kerja rumah, mereka dapat memberi tumpuan kepada tugas sebenar mereka, belajar dan berkembang sebagai manusia.

Di Malaysia, guru dan pelajar dilayan seperti robot dan buruh kasar. Kasihan.

BACA INI JUGA:

sumber: says

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon