Saturday, May 25, 2019

Punca PDRM 'Gugur' Kalimah Allah, Nabi Muhammad Pada Logo Pasukan


Ketua Komunikasi Korporat PDRM Urusetia Ketua Polis Negara berkata, pihaknya telah menetapkan dua garis panduan dalam penggunaan logo pasukan yang berkuatkuasa pada 2014 di bawah kepimpinan Tan Sri Khalid Abu Bakar yang merupakan Ketua Polis Negara ketika itu.

Logo PDRM

Ini adalah bagi menafikan dakwaan yang Polis Diraja Malaysia (PDRM) telah mengubah logo pasukan itu, dengan mengugurkan kalimah ALLAH dan Nabi Muhammad SAW.

Logo PDRM dengan kalimah ALLAH dan Nabi Muhammad SAW hanya boleh digunakan pada bendera, papan tanda atau bahan yang diletakkan di tempat atau lokasi tinggi.

Manakala logo yang tidak tertera kalimah ALLAH dan Nabi Muhammad pula diguna pakai dalam urusan percetakan (buku atur cara, notis atau kenyataaan) agar tidak tercemar kesucian kalimah itu, jika risalah berkenaan dijadikan pelapik duduk, dipijak dan sebagainya.

Oleh itu pihak PDRM berharap, pihak yang tidak bertanggungjawab menyebarkan tuduhan palsu mengenai isu logo itu, agar menghentikan fitnah yang mampu membangkitkan kegusaran dan menjejaskan kredibiliti PDRM sebagai pasukan keselamatan di mata rakyat.

p/s: Di bulan Ramadhan pun masih ada juga yang rancak nak memfitnah.

Peniaga dinasihat tidak jual aksesori polis dalam talian

Sementara itu, peniaga dalam talian dinasihatkan untuk tidak menjual sebarang kelengkapan dan peralatan pakaian seragam Polis Diraja Malaysia (PDRM) secara terbuka kerana dikhuatiri boleh mengundang perlakuan jenayah seperti penyamaran.

Dalam satu kenyataan PDRM, pihaknya mengesan terdapat peniaga menjual butang baju Melayu dengan menggunakan logo PDRM secara dalam talian.

Kelengkapan dan peralatan PDRM hanya boleh dijual kepada pegawai polis termasuk Sukarelawan Simpanan Polis, Polis Bantuan, Kor Sukarelawan Polis Siswa Siswi (SUKSIS) dan Kadet Polis dengan menunjukkan Kad Sijil Pelantikan tersebut.

Kesahihan status pembeli dan kad kuasa ditunjukkan secara dalam talian tidak mungkin dipastikan.

Pembeli juga dikehendaki menandatangani di atas pembelian yang dibuat, proses ini tidak dapat dilakukan sekiranya penjualan dalam talian.

Setiap peniaga berlesen juga dikehendaki mencatat butiran pembeli dalam Buku Daftar Penjualan yang ditandatangani pada setiap pembelian dilakukan.

Peniaga dalam talian yang ingkar dengan peraturan ditetapkan akan berdepan tindakan seperti pembatalan permit perniagaan atau dikenakan tindakan undang-undang.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: 1 | 2

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon