Thursday, May 16, 2019

Kenapa Kita Tidak Geli Jika Menggeletek Diri Sendiri?


Anda seorang yang mudah geli apabila digeletek? Situasi ini boleh berlaku pada banyak tempat di bahagian badan terutama sekali pinggang, leher, ketiak dan tapak kaki. Kesemua bahagian ini biasanya merupakan titik-titik paling lemah pada badan dan sensitif pada sentuhan.

Geletek diri sendiri
Gambar hiasan.

Menurut sains, apabila anda digeletek, ia mengaktifkan bahagian otak yang menjangkakan kesakitan walaupun ia mengakibatkan anda ketawa.

Disebabkan itulah anda sentiasa berhati-hati apabila ada orang yang mahu menggeletek.

Tapi ada satu perkara tentang geletek yang membuatkan ramai orang berasa hairan. Pernahkah anda terfikir kenapa kita tidak boleh menggeletek diri sendiri walaupun anda seorang yang sangat mudah geli?

Apabila anggota badan anda bergerak, bahagian otak yang mengawal pergerakan dan kesan sentuhan deria itu akan memberikan isyarat kepada tubuh.

Anda tidak akan merasa lengan yang bersentuhan dengan bahagian tepi badan sendiri apabila sedang berjalan, tetapi anda akan terkejut apabila ada orang mencuit pinggang anda.

Bayangkanlah jika otak kita tidak mampu mengawal pergerakan badan sendiri dan rangsangan yang dihasilkan, kita akan sentiasa merasa seperti dicucuk, dicuit, dipegang dan diraba sehingga tidak mampu untuk fokus kepada perkara lain.

Menggeletek diri sendiri juga merupakan salah satu cabang daripada situasi ini.

Otak anda sudahpun mendapat isyarat bahawa jari yang mencucuk perut anda itu adalah jari anda sendiri, maka ia tidak memberikan sebarang respon atau rangsangan.

Satu kajian yang dijalankan di University College London menggunakan pengimejan otak untuk membandingkan bagaimana seseorang bertindak balas terhadap geletek yang dilakukan oleh pihak lain dengan geletek sendiri.

Keputusan kajian mendapati korteks somatosensori iaitu bahagian otak yang bertanggungjawab ke atas kederiaan badan kurang bertindak balas terhadap geletek yang dibuat sendiri.

Bahagian serebelum yang mengawal pergerakan pula akan menghantar isyarat supaya menyekat tindak balas somatosensori apabila sentuhan dibuat sendiri.

Kumpulan penyelidik yang sama itu juga cuba membuat ujian untuk melihat sama ada otak boleh ditipu untuk membenarkan rangsangan geli terhasil apabila menggeletek diri sendiri.

Mereka membina satu mesin penggeletek di mana subjek akan menarik tuil untuk menghantar rangsangan geli kepada diri sendiri.

Mereka mendapati deria geli pada seseorang boleh ditingkatkan apabila perbuatan menarik tuil dengan rangsangan itu dipisahkan.

Melewatkan masa walaupun kurang sesaat antara penarikan tuil dengan aksi menggeletek itu saja sudah cukup untuk menipu otak dan membuatkan subjek berasa geli.

Walaupun kita rasa seronok mencucuk pinggang orang sampai melatah atau geletek sehingga mangsa ketawa keluar air mata meleleh-leleh, perbuatan geletek secara melampau adalah agak menjengkelkan apabila dibuat secara berlebih-lebihan.

Tapi tahukah anda, ada satu sahaja situasi di mana seseorang tidak akan berasa geli?

Apabila seseorang sedang marah, mereka tidak akan berasa geli kerana otak tidak akan fokus kepada rangsangan itu.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: iluminasi

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon