Friday, May 17, 2019

Ditemui atau Ditemukan, Menemui atau Menemukan?


Pasti ramai ingin bertanya tentang perbezaan maksud dan penggunaan imbuhan bagi kata "ditemukan" dan "ditemui" serta "menemukan" dan "menemui", berdasarkan kekerapan pihak akhbar mula menggunakannya sejak akhir-akhir ini.

Mayat Ditemukan

Ditemui atau Ditemukan?

Menurut DBP, ayat ditemukan ialah kata kerja pasif menemukan yang bermaksud dijumpai sesuatu yang dicari, seperti ayat "kereta yang dicuri telah ditemukan dalam kawasan hutan berhampiran."

Manakala ditemui ialah kata kerja pasif menemui bermaksud bertemu dengan, berjumpa dengan seseorang atau pergi bertemu dengan, seperti ayat "gadis idamannya belum lagi ditemui."

Contoh:

Yang manakah betul; Batu tersebut telah ditemukan di Kuala Kangsar atau Batu tersebut telah ditemui di Kuala kangsar?

Ayat yang betul ialah, 'Batu tersebut telah ditemukan di Kuala Kangsar' kerana kata terbitan ditemukan lebih tepat untuk terjemahan found something dalam bahasa Melayu, manakala kata ditemui ialah terjemahan meet somebody dalam bahasa Melayu.

Menemui atau Menemukan?

Begitu juga dengan ayat menemukan yang membawa maksud finding dalam Bahasa Melayu, manakala menemui membawa maksud meet dalam Bahasa Melayu seperti Ahmad menemui sahabatnya di Kuala Lumpur.

Sebagai tambahan, "ditemukan" ialah kata kerja pasif menemukan yang bermaksud dijumpai sesuatu yang dicari, seperti ayat "kereta yang dicuri telah ditemukan dalam kawasan hutan berhampiran."

Manakala "ditemui" ialah kata kerja pasif menemui bermaksud bertemu dengan, berjumpa dengan seseorang atau pergi bertemu dengan, seperti ayat "gadis idamannya belum lagi ditemui."

Lucu Tapi Tidak Kelakar

Mari kita berikan contoh ayat yang kita telah biasa gunakan selama berpuluh tahun dengan penggunaan ayat-ayat baru yang nampak pelik ini.

1. Ditemui/Ditemukan

Mayat seseorang telah ditemukan di dalam sebatang sungai.

Lucu: Adakah dua mayat (mungkin pasangan kekasih) telah ditemukan di dalam sungai?

Bukankah penggunaan ayat ditemui lebih sesuai?

2. Menemui/Menemukan

Polis telah menemukan gadis cantik yang telah di culik dalam sebuah rumah banglo.

Lucu: Adakah polis perlu menemukan gadis tersebut dengan sesiapa terlebih dahulu sebelum diselamatkan atau dihantar pulang kepada keluarganya?

Bukankah ayat menemui yang juga bermaksud telah menjumpai lebih sesuai?

Kenapa selama ini penggunaan ditemukan dan menemukan tidak pernah digunakan dalam silibus generasi lama?

Kita tiada masalah dengan perubahan tetapi penggunaan ayat-ayat ini terlalu pelik dan janggal.

Mungkinkah ini hasil dari sistem pendidikan KBAT yang sebenarnya telah dianggap gagal kerana hanya gah diatas kertas tapi hasilnya sangat menghampakan?

Aras berfikir KBAT dianggap terlalu tinggi dan hanya layak digunakan makhluk asing yang sangat genius dan tinggal di planet Marikh.

Apa kata anda?

BACA INI JUGA:

-SENTIASAPANAS.COM

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon