Rabu, April 10, 2019

Perceraian Jeff Bezos Dan Isteri Bernilai USD$35 Bilion, Catat Rekod Termahal Dunia


Loading...

Jeff Bezos, individu paling kaya di dunia setuju untuk bercerai dengan isterinya, MacKenzie, dalam kesepakatan bernilai lebih AS$35 bilion, mencatat sejarah sebagai perceraian paling mahal dan melalui kesepakatan itu, MacKenzie akan mempertahankan empat peratus saham (AS$35.6 bilion) perusahaan peruncitan raksasa dalam talian, Amazon.

Perceraian Jeff Bezos

Ia akan menjadikan MacKenzie sebagai wanita ketiga terkaya dan bekas suaminya kekal sebagai orang terkaya di dunia.

Dalam pengumumannya melalui tweet pertama dan satu-satunya sejak menyertai Twitter, MacKenzie berkata dia 'bersyukur telah menyelesaikan proses memutuskan perkahwinan dengan Jeff melalui sokongan satu sama lain'.

Sebelum mencapai kesepakatan, Jeff Bezos memegang 16.3 peratus saham di Amazon dan dia akan mengekalkan 75 peratus dari pegangan itu tetapi isterinya telah memindahkan semua hak pemilihannya kepada bekas suaminya.

Dia juga akan menyerahkan kepentingannya dalam akhbar Washington Post dan syarikat perjalanan angkasa Jeff Bezos, Blue Origin.

Pasangan yang mempunyai empat anak itu hidup bersama setahun sebelum Jeff Bezos mengasaskan Amazon pada tahun 1994.

Malah, MacKenzie merupakan salah seorang kakitangan terawal dalam perusahaan itu.

Amazon kini menjadi perusahaan runcit raksasa yang mana tahun 2018 lalu memperoleh pendapatan AS$232.8 bilion sehingga Jeff Bezos dan keluarganya mendapat keuntungan sebesar AS$131 bilion, menurut majalah Forbes.

MacKenzie adalah penulis novel yang telah menghasilkan dua buah buku berjudul 'The Testing of Luther Albright' dan 'Traps'.

Dia adalah anak didik pengarang yang juga pemenang Hadiah Pulitzer Toni Morrison di Universiti Princeton yang pernah berkata, McKenzie adalah salah seorang pelajar terbaik yang pernah diajarnya dalam kelas penulisan kreatif.

Kesepakatan perceraian Jeff Bezos dan Mackenzie jauh lebih besar berbanding rekod sebelumnya yang dipegang usahawan Alec Wildenstein dan Jocelyn yang bernilai AS$3.8 bilion pada 1999.

Perceraian mereka dilaporkan bermula dengan hubungan Jeff Bezos dengan bekas pengacara Fox TV, Lauren SÃnchez.

Setelah Jeff Bezos dan MacKenzie mengumumkan perpisahan mereka, majalah tabloid AS menerbitkan perincian hubungan Jeff Bezos dengan Lauren Sanchez termasuk mesej peribadi mereka.

Jeff Bezos menuding penerbit majalah itu, American Media Incorporated, cuba melakukan ugutan. Pihak penerbit membantah dakwaan tersebut.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: mstar

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon