Tuesday, April 02, 2019

Vector: Prototaip Kereta Terbang Pertama Malaysia


Prototaip kereta terbang negara bukan seperti model skala kecil yang dipamerkan dalam Pameran Udara dan Maritim Antarabangsa Langkawi (LIMA) 2019. Prototaip sebenar kereta terbang itu sedang dibangunkan di Jepun oleh rakyat Malaysia tanpa menggunakan satu sen duit negara dan dijangka siap hujung tahun 2019 ini.

Vector Kereta Terbang Malaysia

Reka bentuknya juga pelbagai yang menggunakan pemandu dan tanpa pemandu dan pada masa hadapan, kerajaan perlu membangunkan ekosistem dan infrastruktur kereta terbang termasuk menggubal undang-undang dan lesen bagi membolehkan kereta terbang digunakan di negara ini.

Walau bagaimanapun, kerajaan tidak pernah merancang untuk membina kereta terbang tetapi sentiasa menyokong inisiatif swasta yang mahu menggalakkan budaya mencipta.

Ia selaras dengan hasrat kerajaan untuk mengembangkan kemahiran dalaman rakyat Malaysia dalam penggunaan industri tertinggi kerana kita mempunyai Revolusi Industri (IR4.0).

Model skala kecil kereta terbang, Vector yang dibangunkan oleh sebuah syarikat tempatan, Aerodyne Sdn. Bhd. menjadi tumpuan pengunjung LIMA 2019.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

-SENTIASAPANAS.COM

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon