Monday, March 18, 2019

Bahaya Gelombang Haba Akibat Cuaca Terlalu Panas


Gelombang haba adalah suatu tempoh dan keadaan di mana cuaca dirasakan terlalu panas dan mungkin disertai dengan kelembapan yang tinggi terutamanya di negara-negara beriklim lautan. Meskipun takrifan tepat yang diberikan adalah berbeza, gelombang haba diukur relatif kepada cuaca yang biasa dialami di kawasan itu serta suhu-suhu normal pada musim yang sedang dialami.

Gelombang Haba

Suhu yang dirasakan biasa bagi penduduk kawasan beriklim yang lebih panas boleh dianggap termasuk dalam gelombang haba di kawasan yang lebih sejuk jika ia berada luar daripada corak iklim kawasan tersebut yang biasa.

Istilah ini digunakan untuk kedua-dua perubahan cuaca panas dan bahang luar biasa yang mungkin terjadi hanya sekali dalam satu abad.

Gelombang haba yang dahsyat telah menyebabkan bencana kegagalan tanaman, ribuan kematian akibat hipertermia, serta meluasnya gangguan bekalan elektrik disebabkan peningkatan penggunaan penghawa dingin.

Fenomena ini dianggap cuaca ekstrim serta suatu ancaman kerana kepanasan dan cahaya matahari ini boleh memanaskan tubuh manusia pada tahap yang membahayakan.

Pembentukan

Tekanan tinggi di atmosfera atas memerangkap haba berdekatan permukaan tanah lalu membentuk gelombang haba.

Gelombang haba terbentuk apabila tekanan tinggi di udara (setinggi 10,000–25,000 kaki atau 3,000–7,600 meter) bertambah kuat dan kekal meliputi sesebuah kawasan dari beberapa hari sehingga beberapa minggu.

Ia merupakan kebiasaan di musim panas (dalam kedua-dua Hemisfera Utara dan Selatan) ketika arus panas 'mengikut peredaran matahari'.

Kawasan yang bertekanan tinggi ini terletak di lapisan atas atmosfera kawasan belahan Khatulistiwa.

Pola cuaca musim panas biasanya lambat berubah berbanding dengn pola cuaca pada musim sejuk.

Berikutan itu, tekanan tinggi lapisan atas ini juga bergerak secara perlahan-lahan. Tekanan yang tinggi ini menyebabkan udara tenggelam ke permukaan, menghangat dan mengeringkan persekitaran secara adiabatik.

Udara panas yang tenggelam ini mewujudkan suatu songsangan tahap tinggi yang bertindak seakan kubah menutup atmosfera, menghalang perolakan haba seterusnya memerangkap udara panas berkelembapan tinggi di bawahnya.

Pergolakan ini biasanya hadir bersama-sama pinggir puncak di mana tekanan menjadi kurang.

Perolakan sisi ini, bagaimanapun, menguatkan kubah tekanan tinggi dengan mengalihkan udara ribut petir ke dalamnya.

Haba terkumpul secara berterusan pada permukaan seterusnya mewujudkan gelombang haba yang dirasai penghuni di permukaan Bumi.

Pemanasan global meningkatkan kemungkinan tinggi rendah cuaca melampau seperti gelombang haba dengan lebih banyak daripada fenomena serupa tahap sederhana.

KESAN BURUK

Kesihatan manusia

Antara komplikasi yang boleh terzahir akibat fenomena ini kepada badan manusia termasuk ruam panas, ruam yang diiringi keradangan akut serta pembengkakan liang peluh; kejang haba iaitu kelesuan yang menyebabkan kejangan otot akibat kehilangan air dan garam dari badan melalui aktiviti senaman.

Hipertermia juga boleh berlaku iaitu pengumpulan haba dalam badan pada kadar lebih cepat daripada pengeluaran haba.

Strok Haba

Cuaca panas memberi tekanan atau kesan fizikal kepada tubuh badan manusia, akan menyebabkan kesihatan daripada tahap sederhana kepada tahap bahaya atau boleh mendatangkan masalah kesihatan yang ringan dan juga ada yang boleh menyebabkan maut seperti strok haba.

Tanda-tanda awal kesan cuaca panas kepada yang mudah terdedah, seperti pening kepala yang berpanjangan, mual dan muntah, keletihan dan lesu seluruh tubuh badan.

Infrastruktur

Jika sesebuah gelombang haba itu muncul sewaktu cuaca kemarau, kebakaran hutan boleh berlaku berpunca daripada tumbuhan yang mengering sewaktu musim ini.

Misalnya, pada tahun 2003, sebuah gelombang haba yang merebak ke serata Eropah menyebabkan api besar di Portugal yang memusnahkan lebih daripada 3,010 kilometer persegi atau 740,000 ekar hutan dan 440 kilometer persegi atau 110,000 ekar tanah pertanian, menyebabkan kerugian yang dianggarkan sebanyak €1 bilion.

Gelombang haba juga boleh menyebabkan jalan raya mengembang dan cair, paip air pecah serta transformer kuasa meletup yang boleh mengakibatkan kebakaran.

Landasan kereta api turut terjejas di mana pelengkokan (buckling) dan pemundingan (kinking) akan berlaku yang boleh menyebabkan trafik menjadi perlahan.

Malah, perjalanan yang dirancang sama ada akan ditunda mahupun dibatalkan kerana keadaan landasan yang terlalu bahaya untuk digunakan oleh gerabak.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: wikipedia

1 comment

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon