Wednesday, March 06, 2019

Bagaimana Kapal Yang Berat Boleh Terbang?


Kita mesti selalu terfikir dan terbayang macam mana kapal terbang yang sangat berat boleh terbang dan terapung di udara, sedangkan daya graviti bumi dan jisim yang berat akan menyebabkan kapal terbang terhempas ke bumi.

Bagaimana Kapal Terbang?

Namun, perkara yang sering dijawab oleh pelajar-pelajar yang bukan dalam kalangan pelajar jurusan aeronautik, aeroangkasa dan penerbangan amatlah tidak tepat.

Mereka selalunya menjawab, “Kapal terbang itu, bila juruterbang hidupkan enjin, dia akan memecut laju dan bila sudah terlalu laju dia akan ‘tersungkit’ lalu terbang ke awan biru”.

Jadi bagaimana kapal terbang boleh terbang?

Kapal terbang akan terbang apabila pergerakan udara disepanjang sayap kapal terbang yang beraerofoil menghasilkan daya angkat ke atas sayap kapal terbang tersebut lalu dalam masa yang sama disebabkan bentuk badan kapal terbang itu yang beraerofoil, daya angkat juga terhasil di seluruh bahagian kapal terbang.

Daya angkat ini tadi, lebih besar daripada daya graviti jadi kapal terbang boleh terbang di udara.

Untuk menyimpulkan teori ini, Aerofoil ialah mekanisma yang menghasilkan daya angkat supaya kapal terbang ini tadi boleh terbang.

Jadi, bagaimana kapal terbang boleh terbang ialah disebabkan Aerofoil yang berfungsi untuk memberi daya angkat yang tinggi serta mengurangkan daya geseran atau rintangan diantara permukaan kapal terbang dengan udara.

Empat daya bertindak ke atas kapal terbang apabila sesebuah pesawat terbang itu terbang, terdapat 4 daya yang bertindak dalam dua paksi.

Pada paksi mengufuk (horizontal), terdapat daya tujah (thrust) dan daya seret (drag), manakala pada paksi menegak (vertical) pula, terdapat daya angkat (lift) dan daya berat (weight).

Apabila keempat- empat daya ini bertindak serata, pesawat akan terbang dengan lurus.

DEFINISI DAYA

1. Daya tujah (thrust)

Ialah daya yang mendorong pesawat terbang bergerak ke hadapan. Daya ini dihasilkan oleh enjin. Semakin kuat dorongan sesuatu enjin, maka semakin laju pesawat terbang bergerak ke hadapan.

2. Daya seret (drag)

Merujuk kepada daya yang menghalang pergerakan ke hadapan. Daya ini wujud disebabkan terdapat rintangan terhadap pergerakan udara.

Sebarang objek yang mempunyai rintangan udara yang tinggi akan menghasilkan daya seret yang besar.

Oleh itu, sesebuah kapal terbang itu selalunya berbentuk larus dan licin bagi mengurangkan daya seret.

3. Daya angkat (lift)

Merujuk kepada daya yang mengangkat sesebuah pesawat terbang ke udara. Daya angkat ini dihasilkan oleh sayap dan penaik.

Daya angkat yang terhasil bergantung kepada ketumpatan udara persekitaran, halaju pesawat terbang, luas sayap dan jenis sayap yang digunakan.

4. Berat (weight)

Merujuk kepada daya yang menarik pesawat terbang ke bawah dan ianya menghalang daya angkat.

Berat wujud disebabkan tarikan graviti bumi dan nilainya bergantung kepada jisim sesuatu pesawat terbang. Semakin besar jisim, semakin berat dan susah untuk ia terbang.

Kesimpulannya

Kapal terbang yang bukan dalam jenis jet pejuang dan helikopter tidak boleh terapung, jadi bagaimana kapal terbang itu boleh terbang ialah daya tujahan enjin yang membuatkan pesawat itu memecut di landasan dan apabila kawalan permukaan yang beraerofoil seperti sayap dan kepak (flap) digunakan, pesawat tadi dapat terbang ke udara secara hadapan.

Semakin laju kapal terbang itu maka semakin tinggi daya angkatnya dan ini adalah prinsip penerbangan yang digunakan.

Untuk mengekalkan keapungan kapal terbang tadi, daya tujahan mestilah lebih besar dan daya seretan mestilah lebih kecil.

Oleh itu, kelajuan kapal terbang amatlah penting kerana, jika semakin laju kapal terbang, semakin tinggi daya angkat yang akan terhasil.

Selain itu, daya angkat mesti lebih besar agar kapal terbang tidak jatuh akibat ditarik oleh daya graviti, yang berat merupakan faktor utama ketika kapal terbang berada di udara.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: icym

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon