Wednesday, January 23, 2019

Malaysia Negara 'Anti-Semitisme' Ataupun Anti-Israel?


Isu sekatan kemasukan atlet perenang Paralimpik Israel ke Malaysia dikecam oleh kerajaan Israel yang membuat kenyataan bahawa Malaysia mengamalkan polisi 'anti-semitisme fanatik' dan bertentangan dengan semangat Olimpik.

Malaysia Anti-Israel

Ada sesetengah golongan rakyat dan pemegang pasport Malaysia yang mempunyai satu halaman khusus menyatakan bahawa Malaysia tidak mengiktiraf kewujudan negeri Israel pula lantang mengutuk sekatan ini di media sosial, di atas sebab ketidakmanusiaan yang dikatakan memangsakan atlet-atlet Israel ini.

Kenyataan jurucakap Kementerian Luar Israel, Emmanuel Nahshon menyatakan bahawa Malaysia mengamalkan sentimen 'anti-semitisme fanatik' yang lazimnya mengelirukan maksud “semitisme” mungkin kurang bersesuaian dengan pendirian diplomatik Malaysia terhadap kewujudan negeri Israel.

Pertamanya, 'anti-semitisme' didefinasikan di dalam kamus Merriam-Webster sebagai seseorang yang berpendirian yang tidak bersetuju dengan fahaman dan cara hidup penganut agama dan bangsa Yahudi, agak berbeza dengan pendirian menentang kewujudan negeri Israel.

Orang Yahudi merupakan kelompok penganut agama Yahudi yang terdiri daripada pelbagai kewarganegaraan, manakala negeri Israel pula merupakan sebuah negeri yang terdiri daripada penganut agama Yahudi, Kristian, Islam dan lain-lain.

Pendirian Malaysia jelas tidak mengiktiraf kewujudan negeri Israel, sebuah negeri yang dibentuk melalui penyerangan dan jajahan negara Palestin secara haram sejak lebih 50 tahun dahulu sehingga sekarang.

Tambahan lagi, Israel merupakan rejim yang memangsakan warga Palestin tanpa henti dengan mengusir mereka keluar daripada kediaman asal, kekejaman tentera dan pembunuhan secara terbuka dan besar-besaran terhadap penduduk awam termasuk golongan tua, wanita dan kanak-kanak, merampas hak asasi seperti kebolehan untuk mencari pekerjaan, menjana pendapatan melalui perniagaan, akses kepada kemudahan kesihatan, pendidikan dan juga keperluan asas seperti makanan dan minuman.

Begitu banyak kawasan tanah Palestin dikawal ketat oleh tentera Israel dan kawasan kediaman khusus untuk warga Israel dibina secara haram dan dipagar untuk mengelak warga Palestin daripada masuk ke kawasan-kawasan jajahan Israel ini.

Ibukota Palestin, Baitulmaqdis pula baru-baru ini dideklarasikan sebagai ibukota Israel yang dahulunya bertempat di Tel Aviv.

Hakikatnya, rejim Israel mempunyai pendirian bahawa Israel adalah negeri rasmi orang Yahudi dan sekaligus mewakili seluruh pelusuk orang Yahudi.

Ini tidak benar sama sekali, malah tindakan pentadbiran dan tentera rejim Israel dikecam oleh ramai orang Yahudi di seluruh dunia.

Bezanya dari segi pendirian Malaysia adalah, sekiranya seseorang bangsa Yahudi yang merupakan warganegara selain Israel, mereka bebas untuk melawat Malaysia mengikut status hubungan diplomatik Malaysia dengan negara berkenaan.

Pokoknya adalah Malaysia tidak mengiktiraf kewujudan negeri Israel, sekaligus tidak mengiktiraf kewarganegaraan dan pasport Israel.

Tanpa pengiktirafan pasport, pihak imigresen tidak dapat memproses kemasukan mana-mana warga Israel ke Malaysia.

Soal kebenaran khas kemasukan atlet-atlet Israel ini juga tidak patut timbul, kerana Majlis Olimpik sepatutnya sudahpun mengambil kira pendirian diplomatik dalam melantik Malaysia sebagai salah satu penganjur pusingan kelayakan Paralimpik Tokyo 2020 ini.

Adalah amat sedih untuk memerhati segelintir warga Malaysia yang begitu mudah terkeliru dengan fakta sebegini yang membawa kepada ketegangan di antara penduduk Malaysia sendiri, sehingga boleh mengakibatkan hakisan semangat patriotisme dan kenegaraan sesama kita.

Israel Negara Penjenayah

Tun Mahathir Mohamad tetap tegas dengan pendiriannya terhadap pendekatan yang diambil ke atas Israel kerana setiap negara mempunyai hak untuk membenarkan atau menghalang sesiapa pun memasuki wilayah mereka dan begitu juga pendirian Malaysia.

Ia sebagai mengulas pertanyaan terhadap keputusan Malaysia untuk menghalang kehadiran atlet negara Zionis itu bertanding dalam Kejohanan Renang Wanita Para Dunia 2019 yang akan berlangsung di Kuching, Sarawak pada Julai 2019.

“Atlet itu datang dari negara yang tidak menghormati undang-undang antarabangsa.

"Mereka buat apa sahaja yang mereka suka, termasuklah membina penempatan di negara orang, menceroboh perairan negara lain dan menakluk kapal yang mahu menghantar bantuan ke Gaza,” tegasnya.

Kata Tun Mahathir lagi, banyak perkara yang dilakukan Israel melanggar undang-undang antarabangsa, moral dan hak asasi manusia.

Malaysia katanya tidak boleh berbuat apa-apa kepada Israel dan pada masa sama tidak mahu ada apa-apa kaitan dengan negara itu.

“Mereka boleh sertai kejohanan sukan di negara lain tetapi bagi Malaysia, mereka datang dari sebuah negara penjenayah dan kami tidak boleh menerimanya,” katanya.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: astroawani

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon