Friday, November 16, 2018

Anti-Yahudi Di Amerika Syarikat


Kini sikap anti-Yahudi semakin menjadi-jadi di Amerika Syarikat (AS). Kebencian terhadap Yahudi sudah pun merebak. Di UK atau Britain, sikap anti-Yahudi dalam kalangan kulit putih sering mendapat tajuk berita besar di akhbar, TV dan radio.

AS Anti-Yahudi
Yahudi yang membenci Zionis Yahudi.

Ini membuktikan bahawa Yahudi yang berzaman-zaman dibenci di Eropah dan banyak tempat lain di dunia terus disangsikan.

Baru-baru ini terdapat satu tinjauan pendapat yang merumuskan bahawa orang Yahudi ialah yang dibenci zaman berzaman walaupun perkataan ‘benci’ dimaniskan dengan istilah ‘diskriminasi’ seperti terkandung dalam ayat ‘Yahudi ialah bangsa yang paling luas mengalami diskriminasi’.

Di Poland, maklumat yang diberikan ialah sebelum Perang Dunia Kedua, terdapat 1 dalam 3 orang Poland adalah terdiri daripada Yahudi. Sekarang ini, hanya satu dalam 100. Sebabnya mereka dibunuh beramai-ramai oleh Hitler.

Ramai yang selamat selepas perang berpindah ke tempat-tempat lain, terutama ke AS. Kota New York adalah salah sebuah yang terkaya di dunia, kalaupun tidak yang terkaya, di mana terdapat konsentrasi Yahudi paling ramai, kira-kira dua juta orang.

Dengan memiliki sumber-sumber kekayaan yang pelbagai di situ, Yahudi menggenggam ekonomi AS.

Dari situ, mereka kontrol politik dan universiti-universiti utama. Saluran TV Bloomberg di Kuala Lumpur adalah salah satu kepunyaan Yahudi.

Bloomberg ialah bekas Datuk Bandar New York. Ini bererti beliau menonjol dalam politik dan ekonomi. Bank-bank besar AS mempunyai pemilik saham dominan, seperti Citibank, terdiri daripada orang Yahudi.

Bakal calon Presiden AS yang diatasi Hillary Clinton dalam parti Demokrat pada tahun 2016, Bernie Sanders, adalah orang Yahudi. Orang paling kuat di sebelah Presiden Trump ialah Kushner, menantunya.

Keputusan Trump memindahkan Kedutaan AS di Israel ke Baitulmuqaddis dan mengenakan himpitan keras kepada Iran adalah permainan Kushner.

Semuanya itu sebagai satu tindakan anti Palestin dan tindakan untuk menyedapkan Israel, takut kalau-kalau Iran ada bom atom untuk memeranginya.

PM Tun Mahathir mengatakan bumi Arab menjadi tidak aman setelah Israel ditubuhkan. Kemudiannya Yahudi mengenyahkan orang Palestin dari bumi mereka dalam tahun 1948, 70 tahun dulu.

Namun orang Palestin sedar dan faham pengajaran dari sejarah. Pejuang Sepanyol mengambil masa 800 tahun untuk menghalau orang Arab yang memerintah Sepanyol Selatan, atau Andalusia, sehingga tahun 1492.

Pengajarannya ialah, kegigihan yang berterusan, walau berapa banyak kematian dan pengorbanan, suatu hari akan membawa kejayaan.

Itulah juga yang dialami Iskandar Zulkarnain yang meninggal di utara India 2,300 tahun dulu – menang bertukar kalah apabila dilawan oleh orang tempatan tanpa kunjung padam.

Begitu jugalah nasib Genghis Khan 800 tahun dulu: menang berganti kalah akibat asakan anak watan yang berterusan.

Yahudi kini hanya bergantung kepada AS. Jika berlaku perubahan hati orang Amerika, bilamana sentimen anti-Yahudi menebal dan meluas, Yahudi akan hilang Israel lambat laun. British, Jerman dan Perancis akan lepas tangan.

Penindasan Yahudi terhadap orang Palestin akan berlalu. Maka logiknya Yahudi akan balik asal. Ini disedari dan difahami mereka.

Justeru ia kini tidak ada pilihan lain melainkan melakukan apa saja selagi ada sokongan AS.

Antisemitisme

Antisemitisme (juga dieja anti-Semitisme, anti semetik, anti semitik) merupakan suatu sikap permusuhan atau prasangka terhadap kaum Yahudi dalam bentuk-bentuk penganiayaan/penyeksaan terhadap agama, etnik, mahupun kelompok ras, mulai daripada kebencian terhadap individu sehingga lembaga.

Ia termasuklah anti Yahudi, anti Israel dan anti Zionis. Dari segi sejarah, orang Arab juga Semetik kerana menggunakan bahasa Semetik purba.

Sesiapa bercakap mengenai soal Yahudi, bangsa mereka, mengenai holocaust atau berkias mengenainya - akan dicap sebagai anti-semitik atau anti-Yahudi.

Fenomena yang paling terkenal akan anti-semitisme adalah ideologi Nazisme dari Adolf Hitler, yang menyebabkan pemusnahan terhadap kaum Yahudi Eropah.

Etimologi

Walaupun etimologi istilah ini mungkin menunjukkan yang antisemitisme dihalakan terhadap semua orang Semitik, istilah ini dicipta pada akhir abad ke-19 di Jerman sebagai nama yang lebih berbunyi saintifik untuk Judenhass ("benci-Yahudi") dan telah digunakan sedemikian sejak itu.

Tokoh anti Semitik

Mana-mana tokoh yang anti-kezaliman Israel ke atas Palestin akan dicop/dilabel sebagai anti-Semetik.

Antaranya:

1. Tun Mahathir Mohamad, kerana menyelar peranan George Soros dalam krisis kewangan Asia 1997-1998. Dalam Sidang Kemuncak OIC 2003 ke-10 di PICC, Putrajaya, Mahathir menafikan beliau anti Semitik.

"Yahudi memerintah dunia dengan menggunakan proksi. Mereka menggunakan orang lain untuk berperang dan mengorbankan nyawa bagi pihak mereka. Kaum Yahudi hendaklah berhenti daripada membunuh orang Arab, manakala orang Arab berhenti dari membunuh orang Yahudi."

Ekoran kenyataannya itu, Malaysia menerima reaksi negatif daripada Kesatuan Eropah, Amerika Syarikat dan Australia. Malah Britain memanggil Pesuruhjaya Tinggi Malaysia ke London.

Diplomat Israel Dr. Moshe Yegar menulis, "A Visit in Malaysia (1960)" dan Malaysia Anti-Semitism Without Jews (2006) yang secara jelas mengkritik dan melabel mantan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad sebagai anti-semitik.

2. Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad, kerana mengecam Yahudi dan Israel dalam persidangan ke-60 PBB pada 22 april 2009.

Ekoran itu 40 perwakilan termasuk delegasi AS, Israel, Perancis dan Kanada keluar dari dewan. Insiden sama yang pernah berlaku pada persidangan serupa lapan tahun lalu di Afrika Selatan (2001).

Ahmadinejad mendesak Israel 'dihapuskan dari peta dunia' dan menyifatkan negara kejam itu sebagai satu 'dongeng'. Ideologi dan rejim Zionis merupakan pembawa kepada fahaman perkauman'.

3. Anwar Ibrahim, bekas Timbalan Perdana Menteri Malaysia, kerana menyelar peranan agensi APCO membantu mempromosikan nama dan jenama 1Malaysia.

4. Faruq Hosni, kerana mahu membakar buku-buku Israel. Akibatnya beliau kalah kepada Irina Bokova bagi merebut jawatan pengerusi Unesco.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: sinarharian | wikipedia

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon