Friday, January 25, 2019

Benarkah Asal-Usul Logo Chevrolet Adalah Simbol Salib?


Sekilas pandang, Chevrolet adalah antara pengeluar automobil yang memiliki logo jenama cukup dikenali ramai, tetapi juga pada masa sama disalah erti, terutama di negara-negara majoriti muslim dan dikatakan bahawa, logo tersebut diilhamkan daripada bentuk tali bow atau bowtie dan bukannya simbol salib yang disangka ramai orang.

Chevrolet Logo

Mungkin ada sudah tahu, tetapi ramai juga yang belum tahu apakah kisah di sebalik logo pengeluar automotif dari Amerika Syarikat itu - Chevrolet.

Bowtie Chevrolet diperkenalkan oleh pengasas bersama syarikat itu, William C Durant pada lewat 1913 yang diinspirasi daripada kertas dinding (wallpaper) di sebuah hotel Perancis.

REKABENTUK KERTAS DINDING HOTEL?

Di Barat, versi Durant tentang bagaimana logo itu tercipta memang sudah diketahui ramai orang.

Walaupun kisahnya agak panjang, tetapi kesimpulan cerita yang disahkan sendiri Durant ialah logo tersebut ialah ilham daripada rekabentuk kertas dinding di Hotel Parisian.

Menurut penerbitan rasmi pengeluar itu, The Chevrolet Story (1961) sempena meraikan ulang tahun ke-50:

Ia berasal daripada imaginasi Durrant sebagai seorang pengembara pada 1908. Beliau melihat corak bergerak menuju infiniti sebagai rekabentuk kertas dinding di sebuah hotel Perancis.

Beliau kemudian mengoyak sekeping kertas dinding tersebut dan disimpannya untuk ditunjukkan kepada rakan-rakan dengan anggapan ia akan jadi tanda nama yang baik untuk kereta."

-The Chevrolet Story (1961)

Bagaimanapun, muncul beberapa kenyataan bercanggah yang masing-masing cuba menjelaskan misteri di sebalik logo Chevrolet itu. Dua daripada asal-usul logo tersebut datang daripada keluarga Durant sendiri.

Pada 1929, anak perempuan Durant, Margery menerusi buku autobiografi berjudul, My Father menceritakan tentang tabiat bapanya yang kadangkala merekabentuk tanda nama di atas beberapa helai kertas di meja makan.

"Saya fikir ia antara satu makan malam dengan hidangan sup dan ayam goreng, di mana beliau melakar rekabentuk yang digunakan pada kereta Chevrolet hingga hari ini."

-Margery, buku autobiografi 'My Father' (1960)

ILHAM IKLAN AKHBAR

Chevrolet from Coalettes

Lebih separuh abad kemudian, satu lagi kisah asal usul logo bowtie muncul pada 1986, dikeluarkan majalah Chevrolet Pro Management berasaskan temubual dengan balu Durant, Catherine yang mengimbas semula detik percutian dia dan suaminya di Hot Springs, Virginia pada 1912.

Menurut Catherine, ketika Durant membaca akhbar di bilik hotel, beliau terkesan dengan satu rekabentuk iklan dan terus berkata;

"Saya fikir ini akan jadi lambang yang sangat bagus untuk Chevrolet"

Malangnya, kenyataan itu tidak cukup kuat kerana Catherine tidak pula mengesahkan apakah motif di sebalik logo tersebut dan bagaimana ia digunakan.

Bagaimanapun, sejarahwan dan editor The Chevrolet Review, Ken Kaufmann menemui rahsia di sebalik kesahihan asal-usul logo tersebut.

Pada 12 November 1911, beliau terbaca senaskhah akhbar lama, The Constitution (1910-1917) terbitan Atlanta yang menyiarkan iklan sejenis jenama arang, 'Coalettes'.

Kebetulan pula, logo Coalettes dalam iklan akhbar itu juga berbentuk bowtie condong dan sangat mirip kepada bentuk logo ikonik Chevrolet.

Persoalannya, apakah Durant dan isterinya melihat iklan yang sama, sepanjang tahun penerbitan akhbar itu?

Malah, edisi akhbar tersebut didapati bertarikh cuma sembilan hari selepas penubuhan Chevrolet Motor Company.

TEORI BENDERA SWISS

Switzerland for Chevrolet

Satu lagi versi penjelasan adalah mengaitkan logo Chevrolet dengan lambang salib pada bendera Switzerland.

Ini kerana pengasas bersama Chevrolet, Louis Chevrolet dilahirkan dalam kalangan keluarga Perancis di La Chaux-de-Fonds dalam wilayah kecil Neuchâtel di Switzerland pada Krismas 1878.

Walaupun ada pelbagai versi sejarah tentang asal usul logo Chevrolet, tetapi kisah bowtie diiktiraf sebagai versi paling sahih.

Chevrolet 1913

The Washington Post pada 2 Oktober 1913 menjadi premis pertama menggunakan simbol itu sebagai iklan Chevrolet.

WARNA DAN REKABENTUK

Logo chevrolet

Ada banyak variasi warna dan perincian bowtie Chevrolet yang digunakan sepanjang beberapa dekad lalu sejak diperkenalkan pada lewat 1913, tetapi bentuk utama kekal tidak pernah berubah.

Pada 2004, Chevrolet mula mengadaptasikan warna emas yang kini menjadi identiti jenama itu bagi semua model yang dipasarkan seluruh dunia.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: pandulaju

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon