Tuesday, January 15, 2019

Asal-usul Salib Umat Kristian


Salib atau palang salib adalah lambang agama Kristian yang didirikan di bumbung gereja atau digantung pada leher penganut Kristian, menjadi identiti agama Kristian sejak sekian lama. Lambang ini juga terdapat pada lambang Persatuan Palang Merah Sedunia, bendera Switzerland, Britain, Australia dan lain-lain dengan pelbagai gaya, bentuk, saiz dan warna.

Asal-usul Salib

Perkataan salib pertama kali diucapkan oleh Jesus di dalam injil matius 10:30: "Barangsiapa tidak memikul salibnya dan mengikut Aku, ia tidak layak bagi-Ku."

Jesus telah diseksa, dihina dan diolok-olok sebelum disalib dan ada ramai orang telah disalib sebelum dan selepas Jesus.

Jesus dikatakan dipakaikan mahkota duri Inijl Matius27:29: "Mereka menganyam sebuah mahkota duri dan menaruhnya di atas kepalanya, lalu memberikan dia sebatang buluh di tangan kanannya. Kemudian mereka berlutut di hadapannya dan mengolok-olokkan Dia, katanya: "Salam, hai Raja orang Yahudi!"

Askar Pilatos Pilate menyangka Jesus hendak menjadi raja Israel, maka sebab itulah Jesus diejek dengan mahkota berduri tersebut.

Hanya setelah Maharaja Constantine melihat lambang salib dalam mimpi barulah lambang ini digunakan sebagai lambang Kristian.

Maharaja Rom ini baru beragama Kristian, dan sebelum itu menyembah dewa Apollo.

Palang salib bukan lambang dewa Apollo seperti didakwa tetapi digunakan pada mata wang dan cop kerajaan Rom sehingga beliau mati.

Minatnya lebih kepada dewa matahari dan bukan faktor mimpi menyebabkan beliau menggunakan lambang palang salib.

Di Muzium Iskandariah, Mesir, tersimpan sebuah palang salib bagi agama orang Mesir. Palang salib ini bermaksud hidup baru sebab dipalang.

Di Ireland, ditemui palang salib tua dengan patung manusia disalibkan, tetapi orang yang disalibkan itu ialah Penguasa Parsi dan bukan Jesus.

Ini kerana mahkota yang dipakai menyerupai mahkota Raja Parsi dan bukan mahkota duri yang dipakaikan kepada Jesus.(Matius 27:29).

Palang salib adalah lambang agama Mithra di Farsi dan telah digunakan berabad-abad lamanya di sana. Di Ireland dan Chester banyak terdapat tanda-tanda agama ini.

Orang Kristian telah menggunakan kekuatan pedang dan api bagi melenyapkan agama matahari.

Hypatia iaitu seorang guru agama matahari telah dibunuh dan perpustakaan Alexanderia/Iskandariah telah dibakar.

Hakikatnya segala pengajaran dan adat istiadat agama matahari dibawa masuk ke dalam agama gereja.

Dahulu orang Kristian menggunakan tiga jenis salib iaitu huruf T, salib Andreas berbentuk X dan salib Rome (+). Salib Jesus sekarang ini 'barangkali' dipengaruhi oleh salib bangsa Rome.

Pada mulanya orang Kristian menggunakan lambang 'ikan sungai' sebagai lambang agama Kristian dan kubur-kubur orang Kristian abad pertengahan menggunakan lambang 'ikan sungai'.

Injil tidak memberi sebarang sebab penggunakan lambang 'ikan sungai' kecuali Jesus dikatakan pernah makan 'ikan'.

Orang Kristian dari golongan 'Saksi-Saksi Yehuwa' tidak mengakui Jesus mati dibunuh di palang salib.

Mereka menyatakan Jesus mati tergantung di sebuah tiang sahaja yang disebut 'tiang seksa', tidak di atas kayu salib yang berbentuk palang.

Orang Islam sebagaimana Al Quran menyatakan Jesus atau Nabi Isa gagal ditangkap untuk disalibkan. Sebaliknya malaikat telah membawanya ke langit.

Allah berfirman dalam Qur’an surah An-Nisa ayat 156-157:

"Dan kerana kekafiran mereka (terhadap Isa) dan tuduhan mereka terhadap Maryam dengan kedustaan besar (zina), dan kerana ucapan mereka, “Sesungguhnya kami telah membunuh Al Masih, Isa putera Maryam, Rasul Allah”, padahal mereka tidak membunuhnya dan tidak (pula) menyalibnya, tetapi (yang mereka bunuh ialah) orang yang diserupakan dengan Isa bagi mereka. Sesungguhnya orang-orang yang berselisih faham tentang (pembunuhan) Isa, benar-benar dalam keraguan tentang yang dibunuh itu. Mereka tidak mempunyai keyakinan tentang siapa yang dibunuh itu, kecuali mengikuti persangkaan belaka, mereka tidak (pula) yakin bahawa yang mereka bunuh itu adalah Isa."

St Barnabas dalam Injil Barnabas pula menyatakan, orang yang disalib itu ialah Judas Iscariot.

Wallahu a'lam.

BACA INI JUGA:

sumber: wikipedia

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon