Thursday, January 31, 2019

J-Queen, Durian Paling Mahal Di Dunia Mengalahkan Musang King


Durian spesies ‘Musang King’ dikatakan paling mahal harganya berbanding durian lain iaitu sekitar RM50 hingga RM80 sekilogram menjadi sambutan orang ramai kerana rasanya yang sedap berkrim dan mempunyai tekstur lembut.

Durian J-Queen

Namun, jangan terkejut jika ‘Musang King’ bukan lagi durian termahal kerana di Indonesia terdapat sejenis buah durian yang dijual dengan sangat mahal iaitu RM4,000 lebih sebiji.

Dipetik dari Tribun News, durian dikenali ‘J-Queen’ dijual dengan harga Rp14 juta sebiji lebih kurang dalam RM4,000 dijual di Plaza Asia, Tasikmalaya.

Menurut laporan, pada hari pertama durian ‘J-Queen’ dipasarkan, pihak pasaraya hanya memaparkan 2 daripada 4 buah durian ‘J-Queen’ tersebut. Menariknya, buah durian tersebut laris terjual pada hari yang sama.

Durian ‘J-Queen’ diasaskan di Indonesia oleh seorang lelaki bernama Aka.

Durian J-Queen

Matlamat Aka adalah untuk membuat spesies durian bermutu tinggi dan durian J-Queen dikatakan mempunyai isi buah berwarna emas, berjaya mencapai keseimbangan sempurna dengan rasanya yang begitu manis. Selain itu, 95% durian ‘J-Queen’ tidak mempunyai biji.

Pokok durian ‘J-Queen’ boleh berbuah 3 tahun sekali dengan satu pohon hanya mampu menghasilkan 20 biji durian ‘J-Queen’ yang sempurna tanpa benjol atau lonjong bulat.

Kajian menunjukkan buah durian J-Queen memerlukan masa 4 tahun untuk membiak.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: fmt

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon