Sunday, December 09, 2018

10 Operasi Rahsia KGB Paling Menggerunkan Dalam Sejarah Perisikan


Kebanyakan rahsia perisikan KGB diketahui umum atas jasa seorang juru arkib KGB, Kolonel Vasili Mitrokhin yang berkhidmat dengan agensi tersebut selama 30 tahun sebelum berpaling tadah dan berpindah ke Britain.

Operasi Rahsia KGB Paling Menggerunkan

Dia kemudiannya menyerahkan lebih 25 ribu dokumen arkib KGB kepada Perkhidmatan Perisikan Rahsia (SIS) atau lebih popular sebagai MI-6.

Di sini, kami akan menceritakan serba sedikit sesetengah operasi KGB yang menakutkan atau dalam sesetengah kes, melucukan.

1. SERANGAN KE ATAS INFRASTRUKTUR AMERIKA

Operasi Rahsia KGB Paling Menggerunkan
Empangan Hungry Horse.

Bukanlah satu perkara asing bagi mana-mana kuasa asing yang berperang atau bertegang urat untuk mensabotaj kemudahan atau infrastruktur yang dimiliki musuh dengan niat mencetuskan huru-hara, menjejaskan ekonomi atau melemahkan pertahanan yang dimiliki.

Bagi KGB, menerusi dokumen arkib antara tahun 1959 sehingga 1972, mereka mensasarkan empangan hidroelektrik, lebih spesifik Empangan Hungry Horse dan Empangan Flathead di Montana.

Dalam dokumen tersebut, serangan dibuat bagi mengganggu bekalan elektrik di seluruh New York dan apabila gangguan bekalan elektrik berlaku, ejen-ejen ini akan memasang bom pada jeti dan gudang-gudang sepanjang Pelabuhan New York dan meletupkan bom-bom tersebut.

Apabila itu berlaku, ini akan menjejaskan kegiatan eksport dan import yang berlaku di pelabuhan tersebut, secara keseluruhan menjejaskan kegiatan perdagangan Amerika Syarikat di sebelah pantai timur.

Pada masa sama, KGB yang beroperasi dari Kedutaan Soviet di Kanada turut merancang Operasi Cedar, satu operasi mensabotaj sambungan paip minyak antara Kanada dengan Amerika Syarikat dan menyerang pelantar-pelantar minyak di situ.

Operasi yang dirancang selama satu dekad itu bertujuan mensabotaj bekalan minyak Amerika Syarikat.

2. ALPHA GROUP

Operasi Rahsia KGB Paling Menggerunkan

Pada tahun 1985, empat diplomat Soviet diculik satu kumpulan radikal yang mempunyai kaitan dengan Hizbullah di Beirut.

Motif penculikan ialah mendesak pihak Soviet menghentikan segala bentuk sokongan kepada Syria semasa Perang Saudara Lubnan meletus.

Selepas keempat-empat diplomat diculik dan dijadikan tebusan, penculik menghantar gambar tebusan diacu dengan senjata api ke pejabat media.

Dalam mesej mereka, kumpulan penculik mendesak pihak Soviet menghentikan semua bentuk serangan ke atas militan yang disokong Iran di utara Lubnan atau semua tebusan akan dibunuh.

Pada mulanya, Soviet Union mahu berunding dengan kumpulan pengganas tersebut bagi membebaskan semua tebusan dengan selamat.

Namun, apabila tuntutan kumpulan tersebut tidak dilayan, seorang tebusan dibunuh dua hari selepas tuntutan mereka dibuat.

KGB yang menyiasat kumpulan ini mengenalpasti semua ahli kumpulan tersebut dan mula menjadikan sanak-saudara dan rakan-taulan ahli kumpulan itu sebagai tebusan.

Dan sebagai tindak balas kepada pembunuhan diplomat tersebut, Alpha Group, sebuah unit khas dalam KGB memotong testikel salah seorang tebusan dan menghantar testikel tersebut kepada kumpulan pengganas tersebut sebelum tebusan itu dibunuh.

Mesej dari KGB amat jelas, sekiranya kumpulan tersebut berterusan menahan tiga diplomat Soviet, maka mereka tidak akan menjamin keselamatan ahli keluarga dan rakan-rakan yang dijadikan tebusan oleh Alpha Group.

Tidak lama selepas mesej tersebut dihantar, ketiga-tiga diplomat berkenaan dibebaskan dalam keadaan selamat dan berdasarkan rekod, tidak ada lagi sebarang cubaan menculik atau membunuh kakitangan diplomatik Rusia selama 20 tahun sebelum insiden penculikan dan pembunuhan empat kakitangan Kedutaan Rusia di Iraq pada 2006. Namun, ramai mempersoalkan versi cerita ini.

Satu versi kisah pembebasan tiga diplomat tersebut disebabkan rundingan diplomatik berterusan yang dijalankan pemimpin Hizbullah, Ayatollah Muhammad Hussein Fadlallah yang merayu kepada Raja Jordan, Raja Hussein bin Talal, pemimpin Libya, Muammar Gaddafi dan pemimpin-pemimpin Iran yang mempunyai pengaruh ke atas kumpulan tersebut.

3. SKANDAL SEKS

Operasi Rahsia KGB Paling Menggerunkan

Satu lumrah dalam kalangan agensi perisikan ialah menggunakan wanita sebagai umpan untuk memerangkap atau menukar seseorang sebagai aset kepada agensi tersebut.

KGB tidak terkecuali menggunakan taktik sama untuk mendapat akses maklumat sulit atau sebagai pelobi untuk pihak Soviet.

Selepas Parti Komunis Indonesia (PKI) berjaya berkuasa di Indonesia dengan bantuan Presiden Sukarno, pihak Soviet mahu memastikan sokongan Indonesia kepada Soviet terus berkekalan.

Dan mereka ada cara tersendiri untuk melakukannya iaitu memanipulasi sikap kaki perempuan yang dimiliki Sukarno.

Semasa beliau mengadakan lawatan ke Moscow, KGB mengumpulkan beberapa orang wanita cantik, meminta mereka memakai pakaian pramugari dan menghantar mereka ke bilik penginapan beliau.

Tak perlu cerita apa berlaku dalam bilik tetapi yang pasti, adegan panas Sukarno bersama kumpulan wanita tersebut dirakam sepanjang malam oleh KGB.

Pihak Soviet menyangka dengan mengugut Sukarno tentang video tidak sepatutnya ini, mereka bakal mendapat sokongan berterusan dari Jakarta.

Tetapi sebaliknya, beliau langsung tidak ambil pusing tentang video itu dan bertanya sama ada pihak KGB mempunyai salinan video tersebut dan Sukarno bukanlah orang pertama yang terkena perangkap sebegini.

Pada tahun 1957, pihak KGB menggunakan seorang lelaki kacak untuk menggoda seorang wartawan berkaliber dari Amerika Syarikat, Joseph Alsop.

Bila KGB cuba mengugut Alsop dengan gambar-gambar Alsop dalam situasi yang tidak sepatutnya, Alsop sama sekali tidak berpaling tadah, sebaliknya terus berhubung dengan pihak berkuasa Amerika Syarikat dan menceritakan apa yang berlaku.

Pada tahun 1960, seorang wartawan Daily Telegraph bernama Jeremy Wolfenden turut mengalami nasib sama apabila pihak KGB mempunyai gambar beliau meliwat seorang lelaki.

Wolfenden segera melaporkan insiden tersebut di Kedutaan Britain dan mereka meminta beliau menjadi ejen talam dua muka.

Akibat daripada tekanan sebagai ejen talam dua muka, Wolfenden menjadi kaki botol dan meninggal dunia pada usia 31 tahun.

Pada tahun 1958, seorang diplomat Perancis bernama Maurice Dejean diperangkap menggunakan taktik sama, bezanya ramai pihak terlibat dalam usaha menjadikan Dejean aset kepada Soviet Union termasuk Presiden Nikita Khrushchev.

Lebih 100 individu terlibat termasuk seorang pelakon Rusia terkenal yang dijadikan umpan untuk menggoda Dejean.

Untuk mengelak rahsia hubungan terlarang tersebut didedahkan pada khalayak umum terutama isterinya, Dejean menjadi aset Soviet dan mendedahkan semua rahsia Perancis kepada mereka.

Namun, pengkhianatan Dejean dapat dihidu Presiden Perancis pada ketika itu, Jeneral Charles De Gaulle dan pada tahun 1964, beliau dipecat dari semua jawatan dalam Republik Kelima.

Diceritakan, semasa De Gaulle memecat Dejean, De Gaulle enggan berjabat tangan dengan orang yang dianggap sahabat dan pernah berjuang bersamanya semasa Perang Dunia Kedua.

4. PENGGODAM

Pada era 80-an, KGB sentiasa mencari peluang mencuri maklumat sulit pihak Barat melalui dua perintis Internet, ARPANET dan MILNET. Atas sebab itu, KGB merekrut seorang penggodam Jerman bernama Markus Hess.

Hess menggodam lebih 400 komputer dari Universiti Bremen, Jerman, adakalanya komputer di pangkalan tentera yang jauh seperti Jepun.

Selain menggodam komputer pangkalan, Hess turut menggodam komputer Institut Teknologi Massachusetts (MIT) dan Pentagon. Pada mulanya, operasi tersebut berjalan lancar dan tidak diketahui sesiapa pun.

Namun semuanya berubah apabila seorang ahli astronomi dan pentadbir sistem, Clifford Stoll berjaya mengesan aktiviti penggodaman tersebut bila mahu memperbetulkan kesalahan perakaunan 75 sen pada sistem komputernya.

Stoll menjejak penggodam tersebut selama 10 bulan sebelum melaporkan aktiviti tersebut kepada pihak berkuasa daripada pihak tentera sehinggalah CIA.

Dengan kerjasama pihak berkuasa Jerman Barat, mereka melancarkan operasi memerangkap Hess dengan meletakkan fail palsu berkenaan Makmal Lawrence Berkley.

Bila Hess cuba mengakses fail tersebut, mereka menjejaki aktiviti penggodaman tersebut kembali ke rumah beliau di Hannover.

Pihak berkuasa segera menyerbu rumah tersebut dan menahan Hess atas tuduhan menggodam.

Tidak lama selepas itu, timbul pendedahan bahawa beliau sebenarnya diupah KGB dan menjual maklumat sulit dan sensitif Amerika Syarikat kepada pihak Soviet.

Akibatnya, Hess dibicarakan atas tuduhan merisik dan dipenjarakan selama tiga tahun sebelum dibebaskan lebih awal.

5. RYAN

Pada tahun 80-an, pemimpin Soviet, Leonid Brezhnev mendapat laporan pihak Amerika Syarikat berpotensi melancarkan serangan nuklear pada bila-bila masa.

Lalu pihak KGB melancarkan operasi perisikan paling mahal dalam sejarah iaitu Operasi Ryan pada tahun 1981.

Tujuan pelancaran Operasi Ryan ialah membantu pihak Soviet bersiap sedia sekiranya pihak Amerika melancarkan serangan nuklear.

Dengan menggunakan satelit COSMOS, KGB mengambil gambar pangkalan-pangkalan tentera Amerika sepanjang masa, memantau penggunaan radar Amerika, memantau pergerakan tentera dan rakyat Amerika, mengawasi negara-negara anggota Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) dan cuba memintas panggilan telefon di seluruh Amerika Syarikat dan Eropah.

Selain itu, Operasi Ryan turut menyediakan jaringan perisik seandainya pihak Amerika mengisytiharkan perang ke atas Soviet. Namun operasi ini terpaksa dikurangkan skalanya pada tahun 1984.

6. ‘PROKSI’ BANK

Pihak Soviet semakin terdesak untuk mendapat akses kepada maklumat sulit dan sensitif yang dimiliki pihak Amerika Syarikat.

Pada pertengahan 1970-an, timbul satu cadangan untuk membeli tiga buah bank di utara California secara rahsia untuk mendapatkan maklumat tersebut.

Ketiga-tiga bank ini dipilih kerana ketiga-tiganya pernah memberi pinjaman kewangan kepada syarikat-syarikat teknologi pada ketika itu termasuk yang mempunyai kontrak dengan pihak tentera.

Operasi rahsia itu dilancarkan dengan mengupah seorang ahli perniagaan Singapura bernama Amos Dawe yang akan bertindak sebagai proksi KGB dengan membeli ketiga-tiga bank tersebut menggunakan dana yang disediakan pihak Soviet untuk mengelak operasi tersebut diketahui pihak Amerika Syarikat.

Namun, operasi tersebut gagal berikutan kejayaan pihak CIA menghidu plot tersebut.

Antara perkara yang menimbulkan tanda amaran di Langley ialah asal-usul duit yang digunakan untuk membiayai pembelian tersebut.

Berdasarkan laporan, Amos Dawe mendapat kredit sebanyak 50 juta dolar dari Bank Norodny, sebuah bank Soviet yang mempunyai cawangan di Singapura.

7. PANDORA

Pihak Soviet sememangnya mengetahui situasi perkauman yang semakin panas di Amerika Syarikat pada tahun 60-an terutama Pergerakan Hak Sivil yang mencetuskan situasi tegang di seluruh negara.

Berikutan itu, mereka melancarkan Operasi Pandora dengan tujuan melaga-lagakan komuniti-komuniti Amerika Syarikat untuk saling bergaduh antara satu sama lain sehingga mencetuskan situasi huru-hara dalam negara.

KGB mula menulis beberapa lembaran iklan yang dikatakan berasal dari Liga Pertahanan Yahudi (Jewish Defense League/JDL), sebuah pertubuhan yang diklasifikasikan sebagai pertubuhan pengganas oleh Biro Penyiasatan Persekutuan (FBI).

Lembaran tersebut menyatakan orang kulit hitam memusuhi Yahudi dan akan merompak serta merosakkan premis-premis perniagaan yang dimiliki orang Yahudi di New York.

Dalam lembaran sama, pihak KGB turut mendesak orang ramai untuk bangkit dan memerangi perosak kulit hitam ini.

Lembaran tersebut kemudian dihantar kepada semua kumpulan militan kulit hitam dengan tujuan menimbulkan suasana tegang.

Pada masa sama, KGB turut menghantar surat-surat palsu mendesak kumpulan-kumpulan militan ini menyerang JDL atas alasan organisasi tersebut menyerang dan mensasarkan orang kulit hitam di Amerika.

KGB turut merancang mengebom sebuah kolej kulit hitam di mana KGB akan membuat panggilan tidak bernama pada semua kumpulan militan.

Panggilan yang dibuat ini akan menyatakan bahawa JDL bertanggungjawab atas serangan tersebut.

8. CUBAAN BUNUH JOSIP BROZ TITO

Operasi Rahsia KGB Paling Menggerunkan

Tito sememangnya seorang komunis tetapi Tito juga seorang negarawan bagi Yugoslavia dan berani menuntut hak bagi Yugoslavia walaupun itu bermakna mencetuskan kemarahan Joseph Stalin.

Pada tahun 1948, beliau memutuskan hubungan dengan Stalin dan membebaskan Yugoslavia daripada cengkaman Soviet Union, satu perkara yang menimbulkan kemarahan Stalin.

Sebagai tindak balas, Stalin menghantar sekumpulan ejen sama yang membunuh Leon Trotsky untuk melakukan perkara sama pada Tito.

Tito menjadi sasaran Stalin kerana mahu bebas dari cengkaman Soviet Union dan tidak bergantung kepada sesiapa sama ada dengan Soviet atau blok Barat. Bagaimanapun, cubaan bunuh yang dilakukan gagal dan membuatkan beliau merasa kecewa.

Stalin bertambah berang apabila Tito memberi amaran melalui satu surat kepada beliau, “Berhenti hantar orang untuk membunuh saya. Kami sudah berjaya menangkap lima daripadanya, seorang dengan bom dan seorang lagi dengan selaras raifal. Jika engkau berterusan menghantar pembunuh, saya akan menghantar seseorang ke Moscow dan aku tak perlukan orang kedua untuk melakukannya.”

Berikutan itu, KGB cuba menggunakan taktik lain untuk membunuh Tito seperti mengubahsuai bakteria untuk membunuh semua hadirin kecuali ejen yang dihantar dan serangan gas beracun dari kotak barang kemas.

Bagaimanapun, semua plot tersebut tidak pernah dilaksanakan dan ianya berakhir dengan kematian Stalin pada 1953.

Pemimpin-pemimpin selepas Stalin membatalkan plot tersebut dan memanggil ejen-ejen tersebut kembali ke Moscow.

9. HOTEL VIRU

Operasi Rahsia KGB Paling Menggerunkan

Pada tahun 70-an, situasi ekonomi Soviet Union semakin merudum dan ini memaksa mereka membuka pintu kepada aktiviti pelancongan.

Aktiviti pelancongan dilihat boleh merancakkan semula kegiatan ekonomi negara tersebut namun bagi KGB, ini juga sesuai untuk mereka mengintip rakyat asing.

Pada tahun 1972, KGB mula beroperasi di Hotel Viru, Estonia di mana mereka meletakkan alat pendengar dan perakam pada hampir keseluruhan struktur hotel dari ruang tamu sehinggalah bilik air.

Hotel tersebut dipilih berikutan ia menjadi tumpuan ahli perniagaan asing sebagai tempat penginapan mereka.

Hotel Viru mempunyai 22 tingkat tetapi mempunyai tingkat ke-23 di mana tingkat tersebut meletakkan ejen-ejen bertugas dan peralatan pengawasan yang digunakan.

KGB berterusan mengawasi hotel ini sehinggalah pada tahun 1991, tahun di mana Tirai Besi berakhir.

10. PEMBIAYAAN AKTIVITI KEGANASAN

Pembiayaan aktiviti keganasan dan militan oleh kerajaan asing bukanlah sesuatu yang asing dan boleh dilihat kesannya dalam lipatan sejarah.

Apabila Yasser Arafat menjadi pengerusi Pertubuhan Pembebasan Palestin (PLO), beliau mula menjalin pakatan dengan KGB. Hasil daripada pakatan ini ialah pihak KGB melatih secara rahsia pejuang-pejuang Palestin.

Selain menyediakan latihan, KGB turut menghantar senjata api untuk digunakan pejuang-pejuang PLO walaupun wujud sekatan pembelian senjata di wilayah tersebut.

Pada ketika itulah, PLO mula melakukan aktiviti keganasan dan pada tahun 1969 sahaja, lebih 80 insiden rampasan kapal terbang di seluruh dunia.

Ketua perisikan asing bagi KGB, Alexander Sakharovsky mendakwa insiden-insiden rampasan kapal terbang yang dilakukan organisasi tersebut ialah satu kebanggaan kerana ia muncul daripada ideanya sendiri.

Sakharovsky melihat aktiviti keganasan sebagai satu lagi pilihan senjata dalam gudang Soviet Union dalam menghadapi ancaman blok Barat yang dipimpin Amerika Syarikat.

KGB turut membiayai sebuah lagi kumpulan pejuang Palestin, Barisan Popular Pembebasan Palestin (PFLP).

Kepimpinan organisasi tersebut berpecah kepada dua kumpulan berikutan tindakan pengasasnya, Dr George Habash yang menolak pendekatan keganasan yang dipilih timbalan pengerusi merangkap ketua operasi asing, Dr Wadi Haddad.

Haddad merupakan ejen Soviet yang aktif pada ketika itu di mana beliau mempunyai nama panggilan ‘NATSIONALIST’ dan mempunyai hubungan rapat dengan Ilich Ramirez Sanchez (Carlos the Jackal).

Semasa Haddad memimpin PFLP, beliau melakukan banyak aktiviti rampasan kapal terbang. Salah satu insiden rampasan kapal terbang yang dilakukan PFLP ialah insiden rampasan empat pesawat di Dawson’s Field yang membawa kepada perang saudara di Jordan antara September 1970 hingga Julai 1971.

KGB turut bertanggungjawab memberi 100 mesingan, raifal automatik, pistol dan peluru kepada Tentera Republik Ireland (IRA) pada tahun 1972.

Kumpulan militan ini bertanggungjawab atas beberapa siri keganasan di Ireland Utara di mana era tersebut dikenali sebagai Troubles.

Soviet Union dan KGB mula memberi fokus kepada mereka berikutan pendirian mereka cenderung ke arah fahaman Marxisme dan mahu menjadikan Ireland sebagai sebuah negara komunis.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: thepatriots

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon