Jumaat, Disember 21, 2018

Berkat Membaca Al-Quran Yang Menakjubkan


Loading...

Ada seorang guru yang berpesan kepada anak muridnya, "Jangan engkau tinggalkan membaca Al-Quran, kerana semakin banyak engkau membacanya, engkau akan mendapati urusanmu akan bertambah mudah."

Berkat Membaca Al-Quran

Lalu anak murid itu mengikut apa yang dinasihatkan oleh gurunya, pada permulaan dia hanya mampu membaca 3 juz Al-Quran sehari.

Kemudian, dari hari ke hari jumlah helaian yang mampu dibacanya bertambah dan dia mendapati urusannya semakin dipermudahkan oleh Allah.

Lalu dia bertanya kepada gurunya, "wahai guru, aku mendapati jumlah helaian Al-Quran yang mampu aku baca semakin meningkat, sedangkan aku seorang yang sibuk dengan pekerjaanku."

Maka gurunya berkata, "waktu seharianmu menjadi berkat, kerana banyaknya engkau membaca Al-Quran, engkau terasa seakan-akan mampu melakukan banyak urusan walaupun waktu engkau singkat."

Subhanallah.

Melalui kisah tadi sudah membuktikan bahawa, apabila kita membaca Al-Quran waktu kita menjadi lebih berkat.

Secara logiknya, bila kita membaca banyak helaian al-Quran, ia akan mengambil masa yang lama bukan? Mesti hanya sedikit waktu yang berbaki, sehingga kita hanya mampu melakukan hanya sedikit urusan lain.

Tetapi, semakin banyak al-Quran kita baca, kita akan mendapati semakin banyak pula urusan yang mampu kita lakukan.

Bukan kerana waktu 24 jam itu bertambah, tetapi kerana berkatnya waktu dan kerana urusan kita dipermudahkan oleh Allah Sang Penjaga masa kita.

Rasulullah SAW bersabda; "Barangsiapa yang bangun di pagi hari, dan hanya dunia yang difikirkan olehnya, sehingga seolah-olah ia tidak melihat hak Allah keatas dirinya, maka Allah akan menanamkan 4 penyakit padanya:
  • Kebingungan yang tiada putusnya.
  • Kesibukan yang tidak ada hujungnya.
  • Keperluan yang tidak pernah merasa cukup.
  • Angan-angan yang tiada penghujungnya.

Wallahu a'lam.

BACA INI JUGA:

-SENTIASAPANAS.COM

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon