Khamis, November 01, 2018

4 Keburukan Berkahwin Pada Usia Muda


Benarkah kahwin muda boleh membuatkan hidup terasa lebih bahagia atau sebaliknya? Adakah molek kita membenarkan anak muda kita untuk segera mendirikan rumah tangga walaupun mereka baru saja selesai belajar di sekolah menengah atau masih menuntut di universiti? Sudah pasti, setiap orang akan ada pendapat mereka yang tersendiri.

4 Keburukan Berkahwin Pada Usia Muda

Walaupun ada ramai pasangan bahagia di luar sana yang telah memilih untuk bernikah pada usia muda, namun ia tentu bukan gaya hidup yang sesuai untuk semua orang.

Ada beberapa kesan negatif yang harus difahami oleh anak muda sebelum mereka memutuskan menikah awal.

Keburukan kahwin muda atau kahwin awal;

1. Tiada Pengalaman

Pasangan yang baru berusia belasan tahun secara umumnya belum memiliki pengalaman untuk menghadapi tanggungjawab besar seperti bernikah dan berumah tangga.

Kadar kematangan perlu diambil kira oleh mereka yang berusia muda sebelum terburu-buru ke jinjang pelamin.

2. Ekonomi Belum Stabil

Tidak semua mereka yang berusia muda sudah memiliki pekerjaan yang tetap dan kedudukan ekonomi yang belum stabil dikhuatiri boleh menjadi antara penyebab kepada keruntuhan rumah tangga kelak.

3. Keinginan Berseronok

Pemberian waktu me-time. Sudah menjadi lumrah untuk orang-orang di usia muda untuk melakukan aktiviti menyeronokkan.

Mereka mahu menonton filem, pergi ke mall atau berkumpul bersama teman-teman secara bebas mengikut kemahuan sendiri, walaupun kadangkala pilihan waktu mereka itu tidak sesuai.

Apabila sudah menikah, terutamanya apabila terus ada anak, kegiatan ini tentunya tidak akan mudah untuk dilakukan dengan kerap atau secara bebas.

4. Komitmen

Masalah komitmen. Ini adalah penyebab utama dalam keruntuhan rumah tangga pasangan muda. Kebebasan menjadi hal yang dipentingkan oleh sebahagian besar daripada mereka yang masih berada di usia muda.

Tetapi situasi sebenar untuk memastikan perkahwinan terus kekal bahagia adalah pasangan perlu sentiasa saling mengalah dan bertoleransi serta menyingkirkan ego mereka.

Mereka tidak boleh lagi melakukan apa pun sesuka hati mereka.

Tanpa kematangan diri dan kemampuan untuk bertolak ansur, rumah tangga yang dibina amat mudah untuk runtuh.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: theasianparent

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon