Sabtu, November 24, 2018

5 Penemuan Tidak Sengaja Yang Menjadikan Pemiliknya Menjadi Jutawan


Setiap perkara yang berlaku dalam hidup kita tidak dapat diduga oleh sesiapa pun, namun yang pasti semua di antara kita menyimpan hasrat untuk berjaya di masa hadapan.

Begitulah apa yang terjadi kepada senarai-senarai di bawah di mana penemuan tak sengaja mereka memberikan pulangan yang tersangat lumayan dan merubah segala-galanya.

1. Saham Coca-Cola

Saham Coca-Cola

Jika difikirkan sejenak, bermain saham adalah seperti berjugi. Jika anda bernasib baik, anda boleh kaya dengan sekelip mata tetapi jika sebaliknya, anda akan menanggung rugi besar.

Hanya mereka yang mempunyai mentaliti kuat sahaja boleh kekal dalam perniagaan saham. Seperti yang dilakukan oleh Tony Marohn, tak ada siapa dapat menjangkakan hanya dengan RM20, beliau menjadi tersangat kaya pada hari ini.

Ia bermula apabila Tony membeli sebuah kotak berisi dokumen-dokumen dengan harga RM20. Selepas diperiksa, Tony mendapati bahawa di dalam kotak tersebut terdapat sijil 1,625 saham dalam Palmer Union Oil.

Dia kemudiannya mencari maklumat mengenai syarikat tersebut dan mendapati bahawa Palmer Union Oil telah bergabung dengan beberapa syarikat lain.

Rupa-rupanya, dengan pembelian kotak RM20 tersebut, Tony telah memiliki sejumlah kecil saham dalam syarikat gergasi dunia, iaitu Coca-Cola, yang mana nilainya mencecah RM544 juta.

2. Mutiara luar biasa

Mutiara luar biasa

Terdapat pepatah mengatakan jika anda sabar, maka Tuhan akan membuka jalan untuk anda. Pepatah ini boleh diterapkan dalam kehidupan kita terutama ketika bekerja. Jika kita berniat baik dan sabar dalam bekerja, pasti satu hari nanti kita akan berjaya.

Itulah yang berlaku kepada nelayan dari Filipina yang telah menjumpai sesuatu yang telah mengubah nasib hidupnya selama-lamanya.

Adalah menjadi rutin harian bagi seorang nelayan untuk menjala ikan dan pada tahun 2006, nelayan ini memutuskan untuk menjala di Pulau Palawan.

Secara tak sengaja, sauh nelayan tersebut tersangkut pada sesuatu membuatkannya terpaksa turun ke dalam air untuk memeriksa.

Rupa-rupanya, sauhnya tersangkut pada tiram gergasi, yang membawa kepada penemuan mutiara yang luar biasa.

Tanpa mengetahui nilainya, nelayan tersebut menyimpan mutiara tersebut di bawah katilnya sebagai pembawa nasib yang baik.

10 tahun kemudian, mutiara ini mendapat perhatian orang ramai dan setelah diteliti, mutiara yang bersaiz 30 sentimeter lebar dan 67 sentimeter panjang dengan berat 34 kilogram tersebut dianggarkan bernilai melebihi RM418 juta.

3. Patung aksi untuk Tsar Nicholas II

Tsar Nicholas II

Patung aksi atau action figure secara amnya tidaklah sama dengan mainan kanak-kanak. Ramai orang yang tersalah anggap dan menyamakan patung aksi ini sebagai alat permainan.

Patung aksi mempunyai rupa bentuk seperti alat permainan tetapi ia bertujuan untuk dipamerkan. Mengumpul patung aksi juga menjadi salah satu hobi menarik yang boleh menjana pendapatan lumayan.

Namun, bagi George dan Betty Davis dari New York, mereka beranggapan tidak ada sesiapa yang menyangka patung aksi boleh menjadi sumber pendapatan.

Ketika mereka ingin membuang sampah dari rumahnya, pasangan ini telah menjumpai patung aksi yang menurut jangkaan mereka mempunyai nilai yang tinggi dan jangkaan tersebut adalah tepat.

Rupa-rupanya, patung aksi tersebut adalah buatan Faberge Jewelry yang ditujukan khas untuk bekas raja Rusia, Tsar Nicholas II.

"Sampah" tersebut telah berjaya dijual dalam satu acara lelongan dengan harga mencecah RM21.8 juta.

4. Hoxne Hoard

Penemuan Tidak Sengaja

Di antara salah satu daripada peninggalan Empayar Rom yang paling berharga dikenali sebagai Hoxne Hoard, dalam bentuk koleksi emas dan perak.

Peninggalan yang boleh dikatakan sebagai harta karun ini telah ditemui secara tidak sengaja di Great Britain pada tahun 1992 di Hoxne, Suffolk.

Ketika itu, seorang petani bernama Peter Whatling yang baru sahaja kehilangan tukulnya telah meminta bantuan daripada rakannya Eric Lawles untuk mencarinya.

Dengan pengesan logam, Eric menemui longgokan syiling emas dan perak, beserta dengan beberapa barang kemas dan sudu. Mereka juga dengan segera melaporkan penemuan tersebut kepada pihak polis dan kerajaan tempatan.

Keesokan harinya, harta karun yang ditemui itu diisytiharkan bernilai RM7.3 juta, yang mana kerajaan bersedia untuk memberikannya kepada Eric Lawles.

Eric memutuskan untuk membahagikan wang tersebut sama rata dengan Peter Whatling, menjadikan mereka jutawan segera. Kini koleksi Hoxne Hoard dipamerkan di Muzium British.

5. Komik Pertama Superman

Komik Pertama Superman

Penulis yakin ramai pembaca di sini suka membaca komik adiwira dan sudah tentu anda tahu tentang komik-komik oleh DC Comics dari Amerika Syarikat kan?

DC Comics adalah syarikat penerbitan popular yang telah mencipta pelbagai watak adiwira terkenal seluruh dunia termasuklah Superman, Batman, Wonder Woman, Green Lantern dan ramai lagi.

Komik pertama yang menjadi komik aksi pertama terbitan DC Comics pada tahun 1938, merupakan komik paling berharga dan dicari-cari oleh para pengumpul. Komik tersebut memaparkan kemunculan awal Superman.

Satu naskah komik tersebut yang berada dalam keadaan baik telah dijual di eBay pada tahun 2014 dengan harga RM12.6 juta.

Dan terdapat seorang individu yang sangat bernasib baik telah menjumpai komik berharga ini yang digunakan sebagai bahan isian dalam dinding rumah barunya.

Walaupun keadaan komik tersebut tidak begitu baik, namun ia masih sangat berharga, mencecah harga RM732,000.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: iluminasi

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon