Thursday, October 25, 2018

Kenapa Udang Kara Air Masin Sangat Mahal?


Pada musim bunga tahun 2018, udang kara di Amerika Syarikat dijual pada harga RM91.50 hingga RM109.80 bagi setiap kilogram, secara langsung menjadikan lobster sebagai antara makanan paling mewah dalam minda dan budaya kita.

Lobster Air Masin

Malah, anda tidak akan mendapati menu udang kara berada di restoran-restoran biasa, tetapi hanya terdapat di restoran mewah atau hotel yang biasanya dikunjungi oleh pelanggan VIP.

Jadi, apa yang membuatkan udang kara ini lebih mewah dan mahal berbanding yang lain?

Sebenarnya, udang kara tidaklah sentiasa dianggap mewah atau mahal. Dasar politik dan perdagangan ketika ini bukan sahaja mengubah harganya tetapi juga memberikan kesan buruk kepada perniagaan udang kara.

Dalam jangka masa panjang, ia mungkin memberikan kesan kepada bagaimana kita melihat udang kara itu sendiri.

Sejarah koloni "Laabsta"

Ketika abad ke-17 di mana Amerika masih merupakan sekumpulan koloni, para koloni menulis mengenai udang kara di kawasan New England seberat 7 hingga 11 kilogram.

Dan antara udang yang terbesar adalah seberat 20.4 kilogram, yang mampu membesar sehingga 1.8 meter panjang.

Jumlah udang kara ini tersangatlah banyak sehingga terdapat dakwaan bahawa ia berada sehingga di kawasan pantai Massachusetts dengan kedalaman 0.6 meter sahaja.

Udang kara ketika itu terlalu banyak, jadi ia tidak begitu bernilai. Para koloni menganggap udang kara sebagai makanan murahan dan hanya dimakan jika tiada makanan lain di sekeliling serta jika tak mahu kelaparan.

Udang kara adalah untuk hamba-hamba yang tidak dijaga, budak, banduan dan juga babi. Semua orang berasa malu untuk memakannya. (Tiram jatuh ke dalam kategori yang sama.)

Mengeksploitasi populasi udang kara

Penangkapan Lobster

Walau bagaimanapun, para koloni melihatkan udang kara ini sebagai satu sumber kerana jumlahnya yang sangat banyak, murah dan boleh membuat keuntungan daripadanya dengan mengeskportnya kembali ke Eropah.

Dan ketika itu, orang Belanda telah mencipta cara untuk menghantar udang kara sehingga ke Atlantik dan mengekalkan kesegarannya.

Pusat udang kara yang teratur telah dibuka di Maine pada pertengahan abad ke-19 dan perniagaan pengetinan udang karang bermula dan semakin berkembang.

Ketika hampir memasuki abad ke-20, nelayan udang kara mampu menangkap sehingga 10,000 tan makhluk laut ini.

Malah, udang kara bukan sahaja dihantar merentasi lautan tetapi juga ke seluruh Amerika Syarikat, terima kasih kepada industri kereta api.

Udang kara juga dihidangkan sebagai makanan di atas kapal dan restoran di kawasan darat (jauh dari laut), di mana ia dihidangkan kepada khalayak baru sebagai hidangan sampingan atau di dalam salad.

Pengalaman makan dalam kereta api atau menikmati makanan laut jauh dari kawasan pantai menjadikan udang kara sebagai hidangan mewah.

Penangkapan udang kara yang keterlaluan di awal abad ke-20 melonjakkan harga ke paras yang sangat tinggi, sama seperti kesan undang-undang pemuliharaan terhadap makhluk ini pada pertengahan abad ke-20.

Untuk jangka masa panjang, pembekalan udang kara telah meningkat.

Undang-undang pemuliharaan berhasil dan Maine telah menerima gelombang udang kara yang membuatkan penangkapan meningkat daripada 8.34 juta kilogram pada tahun 1950 kepada hampir 59.4 juta kilogram pada tahun 2016.

Antara penyumbang ekonomi Maine

Resepi Lobster Sedap

Industri udang utama Maine, iaitu yang terbesar di Amerika Syarikat menyumbang sebanyak RM5.82 bilion kepada ekonomi Amerika Syarikat.

Ia merupakan perkara yang baik kerana sejak kebelakangan ini wakil industri udang kara dari Maine telah menerima permintaan antarabangsa terhadap produk mereka dan China bersedia untuk membeli sejumlah besar udang kara ini.

Dalam dua suku pertama tahun 2017, China telah mengimport udang kara hidup bernilai RM164 juta menjadikan tahun tersebut adalah yang paling menguntungkan setakat ini.

Dan di antara Januari dan Jun tahun 2018, Amerika Syarikat telah menjual udang kara hidup bernilai RM361.5 juta kepada China.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: iluminasi


1 comment

  1. Tak sangka sejarah udang kara rupanya makanan yang bukan mewah. Tapi sekarang tengoklah dah terbalik situasinya :D

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon