Monday, September 24, 2018

Straw Plastik Diharamkan Di KL, Putrajaya Dan Labuan Bermula Januari 2019


Kecoh seluruh Malaysia apabila Kementerian Wilayah mengumumkan penggunaan penyedut minuman plastik di semua kedai dan restoran makanan di Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan bermula Januari 2019 depan.

Straw Plastik

Sebelum ini, restoran makanan segera, McDonald’s serta beberapa outlet besar seperti IKEA telah pun memulakan kempen ‘No Straw’ untuk memelihara alam sekitar.

Tempoh untuk mendidik masyarakat terutamanya peniaga akan dilaksanakan sehingga tahun 2020 sebelum tindakan penguatkuasaan undang-undang dilaksanakan sepenuhnya.

Peniaga yang melanggar peraturan akan dikenakan kompaun tidak lebih RM1,000.

Selain penyedut minuman, undang-undang ini juga diperuntukkan bagi penggunaan produk berasaskan biodegradasi seperti beg plastik dan bekas makanan.

Pada 27 April 2016, Kementerian Wilayah Persekutuan telah mula melaksanakan penggunaan produk biodegradasi kerana penggunaan pembungkus makanan plastik dan polisterina boleh mendatangkan bahaya kepada kesihatan serta mengatasi masalah pengurusan sisa pepejal yang tinggi.

Justeru itu, pihak kementerian turut dalam proses memasukkan larangan penggunaan penyedut minuman plastik itu sebagai salah satu daripada syarat permohonan lesen perniagaan.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: siakapkeli

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon