Saturday, September 01, 2018

Anda Pernah Dengar Perlumbaan Formula E?


Walaupun mirip seperti jentera F1, tetapi perlumbaan Formula E hanya menggunakan kuasa elektrik untuk membawa kereta daripada petak mula sehingga ke petak penamat dan telah pun memulakan perlumbaan pertamanya di China pada 13 September 2014.

Anda Pernah Dengar Perlumbaan Formula E?

Secara umumnya, Formula E ditandingi oleh 10 pasukan dengan dua pemandu bagi merebut kejuaraan kategori pemandu dan juga pembuat.

Dan ianya dilangsungkan di litar-litar jalanan kebanyakan bandar besar, malah Putrajaya juga pernah menjadi tuan rumah untuk dua musim yang pertama.

Walaupun bertanding bagi kategori Pembuat, ianya ada sedikit berbeza seperti F1.

Ini kerana chasis dan baterinya telah pun dibekalkan dari awal lagi oleh Spark Racing Technology yang mana sebanyak 42 unit jentera telah pun dipesan bagi kegunaan pasukan yang bertanding fasa musim pertama perlumbaan.

Dengan unit motornya direka oleh McLaren, dianggarkan setiap jentera mempunyai kuasa sekitar 200kw (270 hp) dan hanya memerlukan 3 saat sahaja dari titik pegun untuk mencecah sehingga ke 100km/j. Tetap laju serupa pelesit.

Bagi merancakkan lagi persaingan, bermula musim kedua pasukan pembuat dibenarkan untuk membuat sendiri motor elektrik, inverter, kotak gear dan sistem penyejukan sendiri.

Antara pasukan yang membina sendiri powertrain mereka seperti DS Virgin Racing dan juga NextEV Formula E Team.

Untuk tayar pula, ianya dibekalkan oleh Michelin bersaiz 18 inci yang sesuai digunakan untuk perlumbaan basah mahupun kering.

Manakala untuk Hentian Pit, pemandu wajib berhenti menukar jentera (setiap pemandu akan mempunyai 2 unit) kerana limitasi keupayaan bateri. Jenuh juga kalau nak cucuk PowerBank pula nanti kan.

Bagi membuatkan perlumbaan bertambah menarik dan juga sebagai salah satu cara untuk menarik perhatian peminat, FanBoost diperkenalkan yang mana peminat boleh mengundi atas talian pelumba mereka minati.

Tiga pelumba yang menang dibenarkan untuk menggunakan boost ini hanya sekali sahaja dan ianya berupaya untuk memberikan kuasa tambahan sekitar 100kj.

Kira memadailah kalau nak memotong di selekoh saat akhir.

Tahukah pembaca semua juga bahawa medan Formula E ini juga sebetulnya berupaya untuk menjadi batu loncatan kepada pelumba muda ataupun berfungsi sebagai talian hayat buat bekas pelumba F1.

Antara pelumba muda yang berkaliber ialah Daniel Abt dan juga Alex Lynn.

Pembaca juga sudah tentu mengenali barisan bekas pelumba F1 seperti Nick Heidfeld, Lucas di Grassi, Nelson Piquet Jr. dan tak lupa juga pendahulu Formula E musim ketiga, Sébastien Buemi.

Setidaknya, karier perlumbaan satu tempat duduk ini masih punya ruang buat mereka sekali gus menarik perhatian peminat untuk hadir menonton ke litar.

Tidaklah sebab hadir tu hanya kerana nak lihat betis sama peha makwe litar, ia tak?

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: mekanika

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon