Sabtu, September 08, 2018

Misteri Kanak-kanak Perempuan Berpeluh Darah Di Vietnam


Seorang kanak-kanak perempuan berusia 11 tahun yang dimasukkan ke hospital di Vietnam selepas disyaki mengidap penyakit hematidrosis, satu keadaan yang sangat jarang berlaku di mana seseorang itu mengeluarkan peluh berdarah.

Misteri Kanak-kanak Perempuan Berpeluh Darah Di Vietnam

Budak perempuan itu yang hanya dikenali sebagai N untuk melindungi privasinya, didakwa mula berpeluh darah sekitar empat bulan lalu apabila ibu bapanya mendakwa dia sangat tertekan memikirkan tentang peperiksaannya.

Mereka tidak membawanya berjumpa doktor ketika gejala pertama muncul, tetapi keadaannya menjadi semakin teruk, yang mana N akan berpeluh darah sebanyak tiga atau empat kali sehari dan mengalami sakit kepala yang teruk.

Ibu bapa N pada asalnya membawanya ke Hematologi Transfusi Darah dan Hospital Dermatologi di Ho Chi Minh, di mana doktor mendiagnosisnya dengan jangkitan kulit dan menetapkan beberapa ubat kepadanya.

Walau bagaimanapun, rawatan itu tidak membantu sama sekali, jadi keluarganya yang berasal dari wilayah Gia Lai Vietnam, membawanya ke Hospital Dermatologi Nasional Quy Hoa, di Quy Nhon.

Hematidrosis amat jarang berlaku, malah sesetengah orang tidak percaya ia wujud.

Bagaimanapun, kes-kes hematidrosis telah dilaporkan sejak zaman purba dan walaupun banyak yang kita tidak tahu mengenainya, ia tetap dianggap sebagai salah satu keadaan perubatan.

Pengetahuan terhad tentang hematidrosis yang diketahui dikaitkan dengan stres yang melampau dan situasi yang mengancam nyawa sebagai punca utama.

Rupa-rupanya, dalam keadaan tertentu, kapilari yang merupakan saluran darah terkecil di dalam badan kita boleh pecah, menyebabkan darah keluar dari kelenjar peluh.

Misteri Kanak-kanak Perempuan Berpeluh Darah Di Vietnam

Kerana tidak banyak diketahui tentang keadaan ini, tidak banyak yang boleh dilakukan oleh doktor untuk merawatnya.

Dalam kes budak 11 tahun ini, doktor-doktor di hospital telah menjalankan ujian ke atas semua organ utamanya, yang mana semuanya normal.

Pada masa ini, mereka cuba mengurangkan tahap tekanan N, dengan harapan ia adalah punca kepada peluh darahnya.

Saigon Online melaporkan bahawa ketika darah N diuji, doktor hanya menemui sel darah putih, tidak sel darah merah, tetapi tidak jelas apakah ia mempunyai kaitan dengan keadaannya.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: mstar

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon