Friday, August 10, 2018

Herba Muira Puama Merawat Masalah Tenaga Batin


Muira puama juga dikenali sebagai "Pokok Mandul" merupakan pokok kecil yang boleh mencapai ketinggian 15 kaki di hutan Amazon Brazil. Bunganya yang berwarna putih dan bersaiz kecil mempunyai aroma wangi menyengat dan kuat seakan-akan bunga melur.

Herba Muira Puama Merawat Masalah Tenaga Batin

Mengikut sejarahnya, kesemua bahagian tumbuhan ini boleh digunakan, namun bahan utama yang digunakan dalam perubatan tradisional adalah akar dan kulitnya.

Muira puama telah lama diamalkan oleh orang Asli Brazil sebagai terapi untuk masalah seksual, keletihan melampau, bengkak urat saraf, sakit sendi dan kegunaan-kegunaan lain.

Muira puama ditemui oleh Amerika Selatan dan Eropah sebagai perubatan herba pada tahun 1920an.

Pada tahun 1925, penyelidikan oleh ahli-ahli farmakologi telah membuktikan tumbuhan ini berkesan merawat urat saraf yang bermasalah dan lemah tenaga batin serta menekankan bahawa kesan mujarab bagi orang yang tidak boleh bergerak/berjalan, mengalami masalah neuralgia (berkenaan saraf) bila berdiri lama, reumatisme yang kronik dan lumpuh yang ringan.

Di Amerika Syarikat, pakar-pakar herba dan pengamal-pengamal kesihatan kini menggunakan ‘herba mandul’ (Muira puama) ini bagi lelaki yang menghadapi masalah penyakit mati pucuk, wanita yang mengalami senggugut dan masalah putus haid (PMS), neurasthenia dan masalah sistem saraf.

Kelebihan dalam merawat penyakit mati pucuk dengan pengambilan herba Muira puama telah terbukti keberkesanannya apabila satu ujikaji telah dijalankan ke atas dua orang lelaki dan hasilnya menakjubkan bila mereka telah pulih dari penyakit lemah tenaga batin dan mati pucuk (ED).

Penyelidikan juga telah dijalankan di Paris terhadap 262 pesakit lelaki yang telah mengalami penurunan nafsu seksual dan tidak mampu bertahan lama atau gagal mengekalkan ketegangan zakar.

62 peratus daripad pesakit lemah tenaga batin melaporkan bahawa kesan daripada pengambilan ekstrak Muira puama adalah menakjubkan, manakala 51 peratus pesakit penyakit mati pucuk pula (ED) merasakan bahawa dengan pengambilan muira puama menjadikan prestasi seks mereka menjadi lebih baik.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: wannura

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon