Sunday, July 01, 2018

'Irukandji Jellyfish' Obor-Obor Paling Berbisa Di Dunia

Irukandji Jellyfish ialah Obor-Obor paling berbisa di dunia yang terlampau berbisa sehinggakan pakar perubatan ada gelaran penyakit sempena nama Obor-Obor ini iaitu Sindrom Irukandji.

'Irukandji Jellyfish' Obor-Obor Paling Berbisa Di Dunia

Irukandji Jellyfish adalah Obor-Obor terkecil di dunia dan lebih kecil dari duit syilling 5 sen, selalunya wujud di kawasan Australia, Perairan British, Jepun, Florida dan beberapa tempat. Ada juga yang mengatakan ia ada di Pantai-Pantai Penang.

Rupanya yang terlalu kecil, kepalanya sebesar suku duit syiling 5 sen tetapi tentacle agak panjang, iaitu sepanjang 1 meter.

Mengikut kajian, bisa Obor-Obor ini adalah paling bahaya, 100 kali ganda lebih teruk dari Cobra dan 1,000 kali ganda lebih teruk dari Tarantula.

Obor-Obor ini amat susah untuk dilihat sehinggakan beberapa pantai di Australia terpaksa ditutup kerana bahayanya obor-obor ini.

Jika anda terkena sengat Irukandji, dalam masa dua minit badan anda akan menjadi panas, seluruh otot dalam badan akan tegang sehingga tidak boleh bergerak.

Dalam tempoh 15-20 minit selepas itu, muka anda seperti tebakar, rasa muntah, pening yang amat teruk, sakit belakang yang teruk dan mudah pengsan atau lebih teruk, koma!

Jika tidak dirawat dengan sempurna, mangsa sengatan obor-obor ini akan meninggal dunia dalam kurang 30 minit dan sebab inilah ia dipanggil Sindrom Irukandji.

Malangnya, tiada ubat untuk menyembuhkan sengatan Irukandji dan doktor hanya boleh memberikan cuka, antibiotik dan beberapa vaksin hanya untuk melegakan sakit itu, bukan menyembuhkannya. Ada juga beberapa kes kesemua ubat di atas tidak memberi apa-apa perubahan.

Di Australia ada lebih dari 4,000 kes setahun manusia terkena sengatan Irukandji, hampir 1,500 pesakit meninggal dunia dan 1,900 orang menjadi cacat seumur hidup akibat sengatan Obor-Obor.

Yang lain pulih tetapi masih sakit dan memerlukan rawatan setiap bulan.

Kesimpulannya, kita perlu berhati-hati dengan beberapa binatang yang bahaya seperti ini, Irukandji Jellyfish jauh lebih berbahaya dari Box Jellyfish, salah satu spesis Obor-Obor yang juga amat berbisa.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: thepatriots

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon