Ahad, Julai 22, 2018

Cara Ibu Bapa Bagi Anak Makan Ubat Selama Ini Rupanya Salah


Sebelum anda meneruskan bacaan pada halaman ini, fikir sejenak bagaimana cara anda bagi anak makan ubat? Tanpa kita sedar, sebelum ini kita bagi ubat cara yang salah dan pada entri kali ini kami ingin terangkan cara betul bagi makan ubat pada anak terutamalah ubat cair.

Cara Ibu Bapa Bagi Anak Makan Ubat Selama Ini Rupanya Salah
Gambar hiasan.

Tampil berkongsi pengalamannya, seorang ibu memberitahu cara betul bagi makan ubat pada anak. Sebab itu, kadang-kadang anak ambil masa untuk sembuh.

Jom ikuti perkongsian dari seorang wanita yang bergelar ibu, Zida Elah, yang berkongsi pengalamannya tersalah bagi anak makan ubat melalui surat terbuka ini.

Cara betul bagi makan ubat pada anak – ramai ibu salah bagi!

Selama ini saya memang tak tahu. Saya dan suami bagi ubat pada anak seperti mana orang lain juga. Ambil picagari, selepas itu cucuk terus dalam botol ubat.

Kemudian tarik dan suap pada anak. Selang selepas itu, cucuk balik dalam botol lain. Rupanya salah.

Sehingga suatu hari anak bongsu kami demam, batuk dan selsema. Jadi kami bawa dia semula ke klinik swasta yang berdekatan dengan bandar Dungun ini.

Masuk dalam bilik doktor, saya mula bersuara dan menyatakan anak kami nombor dua ini senang sakit. Selalu saja demam. Tak macam abangnya.

Bila doktor periksa, katanya paru-paru Rifky basah. Memang semasa itu, nafasnya berbunyi sebab berkahak. Macam nak asma pun ada.

Kemudian doktor terangkan kenapa boleh jadi sebegitu.

Menurut doktor, sebab saya menyusukan anak sambil tidur. Bila anak sendawa dalam posisi baring, susu automatik masuk dalam paru-paru dia.

Benda ini memang susah nak elak, malah akan berulang-ulang berlaku hingga anak sudah besar dan pandai makan minum sendiri sambil bermain. Pendek kata selepas anak bercerai susu badan.

Saya dan suami hanya angguk kepala tanda faham dan rasa macam kurang ilmu masa itu.

Kemudian, doktor tanya lagi. Biasa bagi ubat pada anak macam mana? Suami saya masa itu buat muncung mulut menghala kepada saya kerana bab suap ubat memang kerja saya.

Saya pun jawab. Macam biasalah doktor, cucuk ubat lepas celup dan tarik. Daktor itu senyum dan jawab salah cara itu.

Macam ini caranya. Doktor terangkan pada kami satu persatu. Lagi sekali kami berdua ooooo macam ini rupanya.

Korang nak tahu caranya? Senang saja.

Anda perasan tak selama ini ubat cair ada penutup transparent pada atas penutup botol? Penutup itu ada gunanya bukan hiasan semata-mata.

Langkah-langkah dan cara betul bagi makan ubat pada anak Ini cara betul bagi makan ubat pada anak, doktor itu ajar saya.

Setiap kali nak ambil ubat anak, tuang ubat masuk dalam penutup transparent itu terlebih dahulu. Sikit-sikit atau mengikut nombor pada penutup. Selepas itu baru tarik picagari.

Jika ada ubat yang berlebihan dalam penutup tersebut, BUANG. Jangan masukkan balik dalam botol dan jangan sesekali main celup picagari dalam botol ubat.

Jika ada tiga jenis ubat, pastikan anda sediakan tiga jenis picagari. Satu ubat, satu picagari. Baru ia tak bercampur. Kalau ingin pakai satu picagari saja, pastikan basuh bersih sebelum celup.

Contoh yang salah adalah celup dalam botol ubat pertama kemudian bagi pada anak. Selepas itu guna picagari yang sama tanpa basuh bersih, celup pula botol kedua. Ini adalah langkah kebersihan yang penting.

Jika anak sudah besar, boleh bagi terus dalam penutup transparent itu. Macam Rifky kecil lagi. Jadi dia mesti pakai picagari. Selepas pakai mesti basuh bersih-bersih.

Menurut doktor tersebut lagi, jika sudah mencelup ubat sebegitu rupa, ubat itu sudah tak ada fungsi dalam badan anak. Zero. Manfaat ubat sudah hilang. Ibarat seperti bagi air gula saja pada anak.

Pesan doktor tersebut, ubat mana yang sudah dicelup nanti buang. Simpan ubat yang baru ini.

Ubat klinik saya ini kalau cara bagi anak makan ubat yang betul boleh tahan selama sembilan bulan dalam dalam peti sejuk. Kecuali antibiotik, tempoh singkat.

Memang terkejut masa itu bila dengar pendengar dari doktor tersebut padahal anak sudah dua. Tapi lebih baik tahu dari tak tahu langsung. Alhamdulillah dapat ilmu baru.

Malam itu juga misi clearkan ubat cair anak dalam peti yang sudah berzaman itu, Tak ada manfaat rupanya, buat semak saja.

Tapi saya tak pasti pendapat orang lain mungkin berbeza. Ini ilmu yang kami dapat beberapa minggu yang lalu.

Jadi sekarang sudah tahu kan? Tunggu apa lagi, yang mana ubat sudah berpuluh kali celup buang sajalah ke tong sampah. Kesian pada anak nanti.

Perhatian: Point yang ingin ditekankan adalah:

1. Nak celup pakai picagari saja, lepas itu basuh bersih dan celup lagi. ITU BOLEH.

2. Nak tuang dalam penutup selepas itu bagi pada anak, tak payah pakai picagari. ITU PUN BOLEH.

3. Nak pakai satu ubat, satu picagari. ITU LAGILAH BOLEH.

Terpulang, asalkan ubat tak bercampur dengan benda asing.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: theasianparent

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon