Jumaat, Julai 27, 2018

Aksi #KekeChallenge Menari Diluar Kereta Yang Kontroversi


KekeChallenge adalah aksi yang bermula dengan turun dari kereta kemudian terus menari di luar kereta sambil bergerak mengikut pergerakan kereta itu.

Aksi #KekeChallenge Menari Diluar Kereta Yang Kontroversi

Tarian 'Keke Challenge' dikatakan tercetus selepas pelawak Lil Shuzi menggunakan salah satu baris lirik lagu popular nyanyian Drake, In My Feelings, iaitu "Kiki, do you love me?" untuk mereka satu gerak tarian.

Ia kemudiannya ditularkan sebagai 'Keke Challenge' dan mula mencetuskan kegilaan di seluruh dunia.

Ramai selebriti tempatan kemudiannya turut sama ter’pengaruh’ dan memuatnaik video mereka melakukan aksi ini.

Yang kelakar pun ada, yang comel pun ada, yang sempoi pun ada.

Apa-apa pun diingatkan agar semua yang ingin melakukan #KekeChallenge agar berhati-hati dan memastikan keadaan sekeliling selamat terlebih dahulu.

Yang penting pastikan pemandu sentiasa peka dengan apa yang ada di depan mereka.

Tak mahulah jadi sesuatu yang tidak diiinginkan.

KONTROVERSI

Sementara itu, pengacara tersohor, Datuk Aznil Hj Nawawi mengakui tidak gemar atau setuju dengan aktiviti ‘Keke Challenge’.

Menerusi akaun Instagram (IG) peribadinya, Aznil memberitahu dia tidak akan menyahut cabaran tarian itu kerana ia aktiviti yang tidak berfaedah malah boleh menyebabkan kemalangan dan membahayakan diri.

Menurut Aznil, dia juga berpegang kepada pesan ibu bapanya.

“Kalau #paknil muda pun Paknil rasa tak lah terikut nak buat camni.

“Mak ayah Paknil pernah berpesan, ‘dari kau baru lahir, ayah mak jaga kau sampai nyamuk gigit pun kami jaga. Supaya apa?

"Supaya kau tak cacat di tangan kami.

"Bila besar, kau sendiri pulak yang sengaja cari kecacatan dengan buat benda-benda yang tidak ada faedah," tulisnya.

TAK BERFAEDAH

KekeChallenge PU

Fenomena video ini menarik perhatian seorang pendakwah muda, Pencetus Ummah (PU) Amin yang terkesan dengan insiden seorang budak perempuan yang mahu aksi tarian geleknya dirakamkan bapanya.

“Tadi aku terkesan bila aku nampak depan mata budak perempuan marah ngomel- ngomel dengan bapa dia sebab bapa dia tak rakam betul betul masa dia tengah joget nak buat ‘keke challenge’ entah apa benda entah.

“Aku cuma nak cakap ingat dalam Al-Quran ada Surah An Nisa, Surah yang Allah SWT buat khusus untuk memuliakan dan menghormati wanita.

"Nak menari berjoget lentik macam mana pun buat dalam rumah depan orang yang halal,” katanya menerusi status yang dimuat naik di laman Instagramnya.

Status PU Amin atau nama sebenarnya Mohamad Amirul Amin Maula Lokman Hakim turut dimuat naik bersama sebuah video beliau memberi pandangan dan teguran sinis kepada mereka yang membuat ‘keke challenge’.

Sindiran itu berikutan nasihat yang diberikan untuk perkara yang sering menjadi kemarahan dan rasa tidak puas hati segelintir netizen.

“Kau orang ni tak boleh nak ditegah-tegah, tak boleh dimarah-marah. Lagi kita tegah, kita marah, lagi dia buat.

"Berjogetlah berjoget, biar orang boleh cuci mata tengok kau orang berjoget-joget ni. Berjogetlah, tak ada masalah.

“Jangan berjoget masa perlahan saja, masa kereta tengah laju, tekan minyak 120 (kilometer sejam), berjoget dan menari puas-puas.

“Jangan buat dalam rumah, bagi orang nampak bagi semua orang tengok kita ni berjoget.

"Biar bini kita tu buat, biar kakak kakak orang perempuan buat. Lagi kita tegah, lagi kita marah, lagi dia buat,” sindir PU Amin.

Dalam keterangan video itu, PU Amin turut menyatakan sabda Rasulullah SAW bahawa adalah baik meninggalkan perkara yang tidak bermanfaat.

PU Amin turut berkata, trend tersebut hanya merosakkan nilai orang Melayu beragama Islam yang membuat video berkenaan.

Beliau turut berharap video ‘keke challenge’ yang kebiasaannya dirakam dari kereta yang sedang bergerak tidak dibuat dalam perjalanan ke masjid untuk menunaikan solat Jumaat.

“Aku minta maaf banyak banyak kalau ramai marah, ramai kata ketinggalan zaman.

"Hari ni hari Jumaat, harap tiada siapa yang berjoget buat benda ni masa nak pergi Solat Jumaat,” katanya.

ABU DHABI TANGKAP TIGA PERSONALITI MEDIA SOSIAL

KekeChallenge AbuDhabi

Pendakwa Awam Abu Dhabi pada Isnin lalu mengeluarkan arahan penangkapan ke atas tiga personaliti media sosial kerana telah membahayakan nyawa pengguna lalu lintas lain dengan melakukan ‘Keke Challenge’ di jalan raya.

Mereka yang melakukan ‘Keke Challenge’ ini boleh berdepan hukuman penjara atau denda di bawah Kanun Keseksaan Persekutuan dan Undang-undang No 21 1995 mengenai peraturan trafik.

Menurut Jabatan Kehakiman Abu Dhabi, mereka telah melanggar undang-undang serta menggunakan media sosial untuk mempopularkan budaya yang tidak sesuai dengan nilai dan tradisi masyarakat setempat.

Jabatan itu turut memberi amaran mengenai penularan fenomena negatif tersebut dan menegaskan bahawa golongan muda harus melibatkan diri dalam kegiatan yang bersesuaian dengan nilai-nilai masyarakat dan menyumbang kepada perkembangan sosial yang lebih positif.
Advertisement

“Pegawai jabatan kehakiman berhak menangkap mana-mana individu yang melakukan perbuatan itu,” jelasnya.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: mstar | beautifulnara | astroawani | siakapkeli

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon