Sunday, May 13, 2018

10 Karakter Jika Anda Berkahwin Dengan Anak Sulung

Loading...

Anak sulung yang biasanya kita selalu dengar, mereka ini adalah seorang yang garang, tegas dan menakutkan kerana terbawa-bawa gelaran ‘kak long’ ’abang long’, sehingga ramai yang menganggap anak sulung mempunyai karakter dominan dalam pergaulan.

10 Karakter Jika Anda Berkahwin Dengan Anak Sulung
Gambar hiasan.

Tapi, tak semua macam tu.

Berikut merupakan 10 karakter berdasarkan pemerhatian sekeliling yang perlu korang tahu sebelum memilih anak sulung sebagai pasangan hidup.

1. Matang

Biasalah anak pertama kan, perangai ‘kakak-kakak’ atau ‘abang-abang’ tu wajib ada.

2. Mudah memaafkan, tidak kedekut, murah hati

Tak berdendam, anak sulung ni jenis yang mudah memaafkan, tak kedekut pulak tu.

Paling penting, sentiasa murah hati.

3. Nampak garang tapi sebenarnya lembut hati

Dah jadi kakak atau abang, kena la tegas sikit kan?

4. Happy go lucky

Dengan adanya sikap matang tu membuatkan mereka sentiasa ceria dan tak suka terbawa-bawa emosi negatif.

5. Penyayang, mudah mesra

Dari kecil lagi mak ayah dah pupuk sifat penyayang pada anak pertama ni.

Iye la mana taknya, siapa lagi nak jaga dan sayang adik-adik kalau bukan kak long atau abang long kan? Hiks!

6. Suka tersenyum walaupun tengah sedih

Tak suka tunjuk dia sedang bersedih, so anak sulung ni lebih banyak tersenyum sepanjang masa.

7. Caring, susah nak lupakan orang yang dia sayang

Dah penyayang, mestilah caring.

Kalau dah sayang seseorang, mereka memang susah betul nak lupakan orang tu.

8. Manja tapi tak tunjuk

Jangan tak tahu, anak sulung pun sebenarnya manja juga tau.

Tapi tak tunjuk sangat pun. Baru nampak cool kan? Hehe..

9. Bertanggungjawab

Dah biasa galas tanggungjawab sejak kecil lagi.

Anak sulung la yang mak ayah selalu harapkan untuk membantu mereka buat kerja rumah dan jaga adik-adik yang lain.

10. Kadang-kadang degil

Bukan anak bongsu je degil, anak pertama ni pun ada degilnya juga. Tapi kadang-kadang je la.

Selebihnya mereka memang selalu beralah.

Apa-apa pun, ini hanyalah pemerhatian dan mungkin segelintir daripadanya mempunyai sikap yang berlainan.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: remaja

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon