Monday, March 27, 2017

5 Tips Menjaga Hubungan Perkahwinan Jarak Jauh (PJJ)

Perkahwinan Jarak Jauh adalah sebuah institusi keluarga yang atas sebab yang tidak dapat dielakkan, terpaksa berjauhan antara suami dan isteri atau suami isteri dan anak-anak (keluarga).

PJJ

Antara sebabnya adalah kerja atau belajar, di dalam negara mahupun luar negara.

Bagi pasangan yang ditugaskan atau belajar di dalam negara, mereka ini selalunya dipanggil pasangan hujung minggu yang dari sudut positif, agak ringan beban rindu yang ditanggung kerana masih senang berhubung dan masih berada di dalam zon masa yang sama. Masih berada di dalam satu negara.

Jadi apakah tips yang boleh pasangan di luar sana amalkan bagi mengukuhkan serta mengatasi Perkahwinan Jarak Jauh ini?

Tips pertama: Rajinlah berhubung

PJJ (Dalam Negara)

Dunia yang penuh canggih kini, memberi kemudahan besar kepada anda berhubung yang jauh di mata. Bagi yang berjauhan tapi masih berada di dalam negara yang sama. Itu memudahkan lagi anda berhubung antara satu sama lain.

Tanyakan khabar. Tanyakan makan minum pasangan anda. Lakukan seolah anda berada di depan mata mereka. Kalau ada masa, selain dengan berhubung melalui mesej, apa kata video call dengan pasangan anda. Bukankah comel begitu?

PJJ (Luar Negara)

Perbezaan zon masa memang menyukarkan keadaan. Lebih lebih lagi saat anda perlukan pasangan di sisi. Masa pula berbeza. Akhirnya anda pendam sendirian. Berhenti mempunyai sikap sedemikian. Luahkan sahaja pada pasangan anda.

Kalau masa cuti, luangkan masa video call dengan pasangan, berborak dan tanya khabar sambil melihat muka masing-masing.

Whatsapp pula penghubung antara dua benua kini. Mungkin dengan perbezaan zon masa, anda boleh cuba set kan masa dengan pasangan supaya tidak terganggu tugas seharian. Anda pasti boleh!

Tips kedua: Kejutan untuk yang tersayang

PJJ (Dalam Negara)

Untuk menambah manis hubungan cinta anda, cuba sesekali kejutkan pasangan anda dengan sesuatu di luar jangkaan mereka.

Kerana anda masih berada di dalam negara yang sama, cuma beza negeri sahaja. Tidaklah ambil masa dua hari untuk sampai ke satu-satu destinasi. Bas ada, kapal terbang ada.

Tempah tiket, dan kejutkan pasangan dengan kehadiran anda. Seperti muncul di pejabatnya tiba-tiba. Atau mungkin anda boleh pulang ke rumah terlebih dahulu, lakukan persiapan romantik di rumah seperti penuhkan wangian, pasangkan lilin, mainkan muzik romantik dan anda juga boleh kejutkan pasangan dengan memasak untuk mereka.

‘Dinner for two’ yang dilakukan khas oleh anda sebenarnya lebih bermakna dan dihargai berbanding anda membayar orang atau memilih untuk makan malam di luar.

PJJ (Luar Negara)

Zaman moden kini, tiada apa yang mustahil. Walaupun berjauhan beribu batu, tapi anda masih mampu membuat kejutan untuk yang tersayang.

Anda boleh hubungi mana-mana kedai bunga atau rakan yang rapat dengan pasangan anda untuk membeli bunga dan menghantarkan kepada yang tersayang. Pasti hari mereka ceria dengan kejutan yang anda lakukan.

Tips ketiga: Raikan hari istimewa dengan pasangan

PJJ (Dalam Negara)

Meskipun anda sibuk dengan urusan kerja/belajar. Luangkan masa bersama di hari istimewa anda dan pasangan. Cuba untuk pulang dan raikan bersama. Cuba ketepikan tugas, luangkan sehari untuk pasangan.

Sebenarnya untuk anda yang terikat dengan komitmen ini, hari minggu anda juga dikira hari istimewa. Kerana hari itulah yang anda boleh luangkan bersama. Kerana itulah hari yang kedua pasangan bercuti, dan itulah juga kenapa ia dipanggil pasangan hujung minggu

PJJ (Luar Negara)

Setiap hari adalah istimewa jika anda bersama yang tersayang. Tips manja yang boleh dikongsikan bersama pasangan yang terikat dengan hubungan ini, hal ini kerana perbezaan zon masa juga menyukarkan keadaan.

Tapi percayalah, apalah nak dirugikan jika dilakukan untuk yang tersayang bukan? Apa kata anda duduk bersama sambil Skype atau Video Call, makan bersama, lakukan aktiviti yang sama.

Contohnya, jika suami anda sedang menonton permainan bola, anda turut saksikan siaran yang sama meskipun anda bukanlah peminat bola. Tapi apa salahnya kan?

Anda juga boleh tidur ditemani pasangan tersayang. Perbezaan zon masa bukanlah alasan. Jika pasangan anda mahu tidur, gelapkan lah bilik anda. Agar suasananya sama, meskipun sebenarnya hakikat jam 9 pagi. Pura-pura sahajalah.

Tips keempat: Jujur terhadap pasangan

Tanpa mengira di mana anda berada, tips paling penting dalam mengukuhkan institusi keluarga adalah bersikap jujur. Jujur dengan setiap apa yang dilakukan.

Kerana setelah anda berdua mengikat tali perkahwinan, sebenarnya tiada rahsia yang tersembunyi diantaranya. Berlaku jujur dan terus terang dengan setiap apa yang berlaku.

Meskipun adakala kebenaran itu menyakitkan, tapi amat penting terutamanya apabila anda diberi kepercayaan penuh oleh yang tersayang.

Si dia berhak mengetahui segala yang tersembunyi. Ada yang mengadu, katanya demi menjaga hati yang tersayang, ada yang perlu dirahsiakan.

Cuma soalannya, apa perasaan anda jika insan yang anda percaya dan sayang, seseorang yang berjanji sehidup semati memilih untuk tidak jujur dengan anda, alasan untuk menjaga hati. Adakah alasan itu diterima?

Dengan kejujuran dalam satu satu hubungan, akan berjaya tanpa kira di mana anda berada.

Tips kelima: Percaya pada pasangan

Penting untuk terapkan rasa kepercayaan itu terhadap pasangan anda. Percaya pada mereka, jangan memilih untuk mencabar ego dengan menyoal kembali kebenaran yang telah diberikan.

Kuatkan hati, percaya kepada ikatan yang kalian bina. Meskipun berhadapan dengan komitmen yang memerlukan anda berjauhan dengan pasangan, jangan pernah ada rasa sangsi.

Kerana dengan rasa itu, boleh menjatuhkan rasa ragu-ragu dan terus menjadikan anda rasa tidak senang berjauhan dan sering memikirkan perkara negative yang tidak baik bakal berlaku. Mohonlah petunjuk dari Yang Maha Esa agar dipermudahkan segalanya.

Kesimpulan

Bagi bakal-bakal pengantin di luar sana yang mungkin berhadapan dengan situasi ini, hati perlu kuat. Percaya pada yang Di Atas. Sesungguhnya semua diatur olehNya.

Biar jauh di mata, asalkan di hati sentiasa ada yang sayang.

BACA INI JUGA: 'Bagaimana Saya Melembutkan Sikap Garang Dan Keras Kepala Isteri'

Sumber: ikahwin

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon