Oct 28, 2016

'Bagaimana Saya Melembutkan Sikap Garang Dan Keras Kepala Isteri'

Berikut adalah luahan dan nasihat pada Rafie Ramli dan Felinna Nadea yang juga merupakan Pengarah Urusan Raffelinna Sdn. Bhd., Caliph Kids Expert, Felinna Beauty, serta Felinna Boutique.

Rafie Ramli dan Felinna Nadea

Bahan ini diperoleh dari Facebook kedua mereka. Facebook Rafie (Facebook.com/rafiecaptura) dan Felinna (Facebook.com/felinna.fattah).

Pandangan Rafie Ramli

Semalam viral posting isteri mengenai bagaimana saya tangani sikap garang dan keras kepala isteri.

Hari ni saya nak buat posting mengenai apa yang suami rasa pula.

Isteri keras kepala ni tak ramai, tapi banyak.

Mereka tegas dengan keputusan. Tidak mudah mengikut hasutan orang lain.. Itulah isteri saya yang dicintai.

Cuma apa yang perlu suami lakukan bila isteri seorang Garang dan keras kepala?

Perkahwinan saya masih baru nak masuk 6 tahun.

Di awal perkahwinan, Isteri saya, seorang yang keras kepala. Degil dan tegas.

Saya juga cepat melenting bila tak kena gaya. Tapi Bila bergaduh kecil atau besar, saya akan mengambil peranan, turunkan ego, diam, dengar dan pendam.

Untuk berdiam, saya selalu percaya, apa yang saya cakap atau balas pasti akan lebih mengeruhkan. Mengaku salah walaupun kita rasa kita betul adalah yg terbaik. Perempuan ni mesti nak menang! Fakta mereka berjela. Kita takkan menang lawan mereka.

Layankan aja….

Suami kena ingat, kita bukan perempuan. Kita takkan memahami mereka, benda yg kita rasa kecil, tapi sentiasa besar di hati mereka.

Mengikut ego dan melawan mereka ketika ini sangat tidak relevan.

Saya bersabar untuk beberapa ketika dan hasilnya sangat baik. Isteri saya berubah dan semakin berubah.

Sekarang, Kalau bergaduh saya masih kena mengalah, tapi kami jarang bergaduh besar. Sebab dah malas berperang.

Tapi kalau berperang sekejap aja..

Sehingga beberapa jam selepas perang, biasanya Fel akan mula tenang. Yang saya selalu perasan dia selalu solat bila marah. Dan yang buat saya kalah, bila mendengar dia merintih, menangis didalam doa.

Bila dalam keadaan tenang ini, wanita tegas pon akan mula menyalahkan diri sendiri dan meminta maaf kerana tidak menjadi isteri solehah. Tidak menjadi ibu mithali. Dia akan datang dan meminta maaf.

Waktu ini suami perlu turunkan lagi ego ke lantai, jangan pula kita mengiakan isteri atau menghentam kembali, teruskan juga meminta maaf .

Alhamdulillah, its works every time. Dan besoknya, hadiahkan sesuatu. Apa shj yg kita rasa mampu. Mitos ‘perempuan merajuk sebab mahu dipujuk’ itu sebenarnya wujud. Isteri saya kalau hadiah dia makanan pun dah seronok.

Beli ikut kemampuan.

Rafie Ramli dan Felinna Nadea

Kenapa saya perlu mengalah? Sedangkan saya lelaki dan pemimpin?

Tak ada egokah saya ini?

Sebagai suami, saya selalu ingat segala pengorbanan yang Fel dah buat selama ini. Betapa dia berkorban sejak dari mula berkenalan, kami kahwin ketika masih muda remaja, dia seorang yg aggresive, popular, suka shopping, trendy, gila make up.

Tapi lepas berkahwin dia tinggalkan semua sehingga dia berubah menjadi apa yang dia dah jadi sekarang.

Kadang-kadang saya rasa tak boleh jadi sekuat dia kalau saya berada di tempatnya.

Bila mengenangkan dia sanggup berpindah ke Baling yang agak terpencil, takda kawan-kawan, bersedia menerima keluarga serta kawan-kawan dy seadanya dalam hidup dia, saya rasa tidak layak untuk saya kecewakan perasaan dia.

Sebab itu saya banyak mengalah sebab saya tahu jiwa dia memberontak tapi demi kasih kepada keluarga dia bertahan, jadi dia menjadi cepat marah dan tertekan.

Lama-lama, bila dah biasa dgn hidup baru saya nampak dia lebih tenang.

Sekarang, bila dia struggle dengan selera makan dan diet dia tapi dalam masa yang sama dia perlukan tenaga untuk menyusukan anak anak pon saya dah cukup terkesan.

Adakah boleh saya sesabar isteri dan sekuat dia?

Dengan pengorbanan mereka, rasanya tidak layak untuk para suami sakitkan hati isteri walaupun sikit.

Allah Allah, alhamdulillah untuk tempoh perkahwinan ini. Ianya satu proses tarbiah yang baik untuk kami suami isteri.

Saya bukan suami yang baik, tapi saya mahu isteri yang baik. Maka saya berusaha menjadi baik. Rumahtangga itu dibina atas dasar mahu memberi yang terbaik.

Pilih untuk terus setia dan bersabar. Kita pasti Menang, ikhlas dari suami yang acah-acah sweet. Hahaha!

#rafieramli

Berikut pula pandangan Felinna Nadea

Rafie Ramli dan Felinna Nadea

Bagaimana suami ini melembutkan Isterinya yang TEGAS DAN KASAR!

Mendengar kisah penceraian sesungguhnya sangat menghibakan.

Wahai Lelaki…

Nasihat ini dari saya seorang isteri yang kasar dan degil suatu masa dahulu.

Seperti kita tahu, isteri ini dari satu bahagian kamu. Mereka ini memiliki sikap kamu. Percayalah seorang isteri yang ‘Kasar, Jahat, Kejam’ tatkala dia mencintai suaminya, dia sanggup berbuat apa sahaja.

Itulah dia kehebatan wanita, mereka mampu menjadi isteri di depan suami, menjadi ibu di depan anak-anak dan menjadi kawan di depan rakan.

Mereka berubah ubah kerana wanita ini lahirnya penuh emosi, jiwanya lembut walau zahirnya kasar.

Suami saya ini, kadang-kadang ‘kuat menyebai juga’ kalau kena hari tak cukup tidoq muncung sedepa juga. (Menyebai itu ‘marah’)

Tapi… Dia tahu ego kakfel pon selangit. Maka di awal perkahwinan dia layankan aja kakfel. Kadang-kadang marah kakfel tak masuk akal. Maklumlah wanita ni hormon pon tak stabil.

Tapi… Apa yang buat kakfel nekad nak hormat dia and berubah? Kerana dia tunjukkan kakfel contoh. Saat dia marah dia diam dan dia tak layan. Dia boleh tukar mood menjadi baik secara tiba-tiba demi takmau kami bergaduh.

Sehingga satu hari, kakfel rasa dia dah tak tahan, kakfel garang sangat. Kami kan buat bisnes sekali, sikap degil dan garang kakfel ni memang dasyat sebab kalau kakfel kata A maka jadi A.

Haritu kami ada masalah di tempat kerja, balik dalam kereta kakfel banyak salahkan dia. Dia diam aja mulanya.

Tetiba, dia cakap “what ever it is, i am still your husband. U have to respect me.”

Kakfel diam. Satu ayat itu telah menyebabkan kakfel tersentap. Lalu kakfel berfikir. Kenapa hanya dia yang perlu berubah? Kenapa kakfel masih mahu degil dan kasar?

Lama-lama… Kakfel mula jadi lembut, semua benda kakfel dahulukan dia. Kakfel kurangkan bercakap pasal bisnes atau membantah dia. Bahagia rasanya. Kami tidak bergaduh malah semua dalam keadaan harmoni.

Kakfel mula dengan jadikan setiap malam sebagai hari baru. Kakfel minta maaf dengan dia setiap malam. Mula tu egonya rasa… Sebab takda pun aku buat salah tapi kena juga minta maaf setiap hari.

Selalu bila pandang wajah dia, rasa bersyukur sebab jadi isteri dia. Dia pun tolak ansur dengan kakfel. Bila nampak kakfel pun banyak bekorban and berubah.

Dia tak keluar malam, dia tak bagi kakfel buat kerja sorang-sorang, dia tak bagi kakfel urus semua sendiri dia bekorban sedangkan masa muda dulu, malam memang tak lekat rumah.

Malam sebelum nak kahwin pun dia hilang bersama kawan-kawan. Merajuk kakfel malam tu, ugut taknak kahwin. Huhu.

Jadi dalam hidup rumahtangga ni. Kerjasama utama. Kami baru sangat lagi kahwin. Di tahun ke 6 (belum cukup 6 tahun) dan kakfel tahu belum layak kakfel bagi nasihat kepada yang dah lama layari rumahtangga.

Tapi nasihat ini mungkin berguna bagi mereka yang baru di fasa pertama rumahtangga.

Pengorbanan, itu yang utama. Sekarang kakfel semua benda buat kena izin suami.

Tulis status ni pun kena bagi suami baca dulu tau.. Sebab bukan takut tapi hormat. Hormat dia sebab dia ketua kakfel. Hormat dia sebab dia hormat kakfel.

Sekarang ni semua benda kakfel akan pikir, dosa aku dengan dia , tengah marah gila rasa nak keluar rumah pun kena minta izin dia.

Dia tak pernah tegur atau marah kakfel tapi kakfel berubah banyak perkara, sebab dia ajar kakfel melalui perubahan dia.

Isteri cerminan suami. Jika isteri kita teruk. Cermin apa kita dah buat untuk memperbaiki isteri itu. Kereta yang rosak pon boleh dibaiki. Inikan pula isteri yang ada hati.

Terima kasih suami Rafie Ramli untuk segala yang b dah berikan pada rumahtangga ini.

#tipsfelinnanadea #ikanbiruphotography

Moga pandangan suami-isteri ini sedikit sebanyak dapat dijadikan panduan dalam hidup berumah-tangga yang penuh pancaroba.

BACA INI JUGA: Pengertian Cinta Bagi Seorang Lelaki

Sumber: Mynewshub

Blogger biasa yang menulis untuk berkongsi berita dan infomasi untuk memberi manfaat dan ilmu pengetahuan.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon