Sunday, April 29, 2018

Pembunuh Dan Perogol Bersiri 'Golden State' Akhirnya Berjaya Ditangkap Selepas 40 Tahun!


Seorang bekas anggota polis ditangkap dan didakwa terhadap empat tuduhan pembunuhan yang berkaitan dengan kes pembunuh bersiri 'Golden State', kata pihak berkuasa California dalam siri jenayah membabitkan puluhan kes rogol, pembunuhan di beberapa kawasan di California pada tahun 1970-an dan 1980-an.

Pembunuh Dan Perogol Bersiri 'Golden State' Akhirnya Berjaya Ditangkap Selepas 40 Tahun!

Suspek itu dikenal pasti oleh pihak berkuasa di satu sidang media di Sacramento sebagai Joseph James DeAngelo, 72, dalam satu kes yang menurut polis, akhirnya dapat diselesaikan oleh bukti DNA dua bulan setelah ia dikisahkan dalam buku bestseller "I'll Be Gone in the Dark".

Sheriff County Sacramento Scott Jones berkata buku itu membantu mendedahkan maklumat baru tetapi menambahkan, "tidak ada maklumat yang diambil dari buku itu yang secara langsung membawa kepada penangkapan tersebut."

Biro Penyiasatan Persekutuan sebelum ini mengatakan bahawa lelaki yang diburu dalam kes 40 tahun lalu itu berkaitan dengan 12 pembunuhan, 45 kes rogol dan lebih daripada 120 kes samun di sekitar Sacramento, kawasan Teluk di timur San Francisco dan dua daerah di California Selatan.

Suspek yang juga digelar oleh penyiasat sebagai "East Area Rapist" dan "Original Night Stalker, dianggap sebagai salah satu siri pembunuh yang paling prolifik di negara itu, kata FBI.

"Akhirnya, selepas bertahun-tahun, persoalan mengenai siapa yang melakukan jenayah dahsyat ini telah terjawab," kata Peguam Daerah Orange County Tony Rackauckas kepada wartawan.

DeAngelo tinggal di pinggir bandar Sacramento di Citrus Heights apabila ditangkap.

Dia di bawah pengawasan selama beberapa hari dan kelihatan "terkejut" apabila ditahan ketika dia keluar dari rumahnya, kata Jones.

Jones berkata DeAngelo adalah seorang anggota polis yang bertugas di dua jabatan polis California Utara semasa tahun 1970-an - Exeter dan Auburn.

Menurut Jones, DeAngelo telah dipecat dari pasukan di Auburn pada tahun 1979 selepas dituduh mencuri tukul dan satu tin ubat penghalau anjing di sebuah kedai.

Pihak berkuasa telah lama membuat spekulasi bahawa pembunuh mempunyai latar belakang ketenteraan atau badan penguatkuasaan undang-undang kerana kecekapannya menggunakan senjata api dan keupayaannya mengelak daripada ditangkap untuk begitu lama.

Jones mengakui beberapa jenayah terdahulu telah dilakukan semasa DeAngelo masih anggota polis dan sedang menyiasatnya.

Usaha untuk menangkap pembunuh itu dilakukan semula pada bulan Jun 2016, apabila FBI menawarkan ganjaran $50,000 untuk menangkap suspek, yang merayap masuk ke rumah pasangan pada waktu malam, mengikat dan merogol wanita sebelum membunuh mangsa.

Antara tahun 1976 dan 1978, dia melakukan siri rogol dan pembunuhan di kawasan Sacramento dan kemudian memusatkan serangannya di Teluk Timur sebelum beralih ke Ventura dan daerah Orange di selatan, demikian menurut FBI.

Dia telah didakwa di Sacramento County dengan dua tuduhan membunuh Brian Maggiore dan isterinya, Katie, pada Februari 1978 ketika bersiar-siar bersama anjing di mana mereka diburu dan dibunuh dalam apa yang menjadikannya kes pembunuhan pertama yang dikaitkan dengan siri awal kes rogol di Bay Timur.

Dua lagi tuduhan membunuh telah difailkan di Ventura County.

Kes siri jenayah itu diterokai secara intensif dalam buku, “I’ll Be Gone in the Dark".

Pengarangnya Michelle McNamara meninggal dunia pada tahun 2016, dan buku itu, yang menduduki senarai bestseller New York Times, disiapkan oleh seorang penulis yang diupah oleh suaminya, pelakon-pelawak Patton Oswalt.

Patton Oswalt terkenal di kalangan penonton televisyen sitkom popular CBS, "King of Queens.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA:

sumber: malaysiakini

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon