Monday, April 09, 2018

Misteri Kena Tindih Semasa Tidur, Sleep Paralysis


Fenomena ditindih makhluk halus semasa tidur juga dikenali dengan istilah Sleep paralysis, namun ada beberapa kepercayaan tentangnya yang dikaitkan dengan perkara mistik juga dengan istilah eRep-eRep.

Misteri Kena Tindih Semasa Tidur
Gambar hiasan.

Biasanya orang yang mengalami ketindihan mahluk halus semasa tidur atau sleep paralysis akan terkejut, terbangun dan merasakan tubuhnya berat dan tidak boleh digerakkan.

Satu-satunya cara adalah menggerakkan hujung kaki, hujung tangan atau kepala sekencang-kencangnya hingga seluruh tubuh boleh digerakkan kembali, biasanya disertai juga dengan munculnya bayangan kegelapan.

Perkara inilah yang diandaikan “ketindihan” makhluk halus oleh sebahagian besar orang.

Penjelasan Fenomena Ketindihan Mahluk Halus saat Tidur, Sleep Paralysis

Semasa tidur, aktiviti dan otot-otot tubuh menjadi tidak bergerak, sehingga menyebabkan lumpuh sementara. Bahkan kadang-kadang lumpuh kekal setelah terbangun.

Biasanya, lumpuh tidur diikuti dengan halusinasi dan orang yang mengalami lumpuh tidur merasa seperti dicekik, dada sesak, badan sukar bergerak dan sukar berteriak.

Ketika seseorang tidur, aktiviti otak mengalami dua perkara berbeza yang disebut tidur aktif atau REM (rapid eye movement) dan tidur non-REM.

Non-REM selama tidur akan menghasilkan gerakan selagi anda tidur, seperti bercakap dalam tidur atau berjalan ketika tidur. Sedangkan REM akan mempengaruhi denyutan jantung, laju respirasi dan tekanan darah ketika tidur.

Secara psikologi, sleep paralysis berkaitan dengan tidur di tahap REM, dimana setelah mengalami tidur REM, mata terbuka namun paralysis tetap bertahan yang biasanya menyebabkan halusinasi.

Sleep paralysis berlaku kira-kira 2-3 minit dan setelah otak dan badan yang berkaitan kembali normal, pesakit dapat menggerakkan semula tubuhnya.

Namun, memori dari sensasi yang mengerikan atau mimpi buruk biasanya akan bertahan lama.

Secara fisiologi, penyebab sleep paralysis belum diketahui secara pasti. Setakat ini, para psikologi memberikan gambaran umum mengenai penyebab terjadinya sleep paralysis, seperti kebiasaan tidur menghadap ke atas, pola tidur tak tentu, stres dan perubahan mendadak pada lingkungan atau lifestyle.

Mitos Tentang Sleep Paralysis, Ketindihan Mahluk Halus Di Berbagai Negara

Bukan hanya di Malaysia saja, mitos eRep-eRep atau ketindihan mahluk halus turut tersebar di serata dunia.

Berikut adalah mitos tentang sleep paralysis yang ada di pelbagai belahan dunia;

1. Afro-Amerika, gangguan tidur ini disebut the devil riding your back, hantu yang sedang menaiki bahu seseorang.

2. China, disebut gui ya shen atau gangguan hantu yang menekan tubuh seseorang.

3. Mexico, disebut se me subió el muerto dan dipercayai sebagai kejadian adanya roh orang meninggal yang melekat pada seseorang.

4. Kemboja, Laos dan Thailand, disebut pee umm, merujuk kepada kejadian di mana seseorang tidur dan bermimpi makhluk halus memegang atau menahan tubuh orang itu untuk tinggal di alam mereka.

5. Iceland, disebut mara. Ini adalah kata kuno bahasa Island. Ertinya, hantu yang menduduki dada seseorang pada waktu malam dan berusaha membuat orang itu sesak nafas dan mati kelemasan.

6. Turki, disebut karabasan, dipercayai makhluk yang menyerang ketika tidur, menekan dada orang tersebut dan mengambil nafasnya.

7. Jepun, disebut kanashibari, yang secara literatur dimaksudkan mengikat, seseorang diikat oleh makhluk halus.

8. Vietnam, disebut ma de eartinya dikuasai syaitan. Ramai penduduk Vietnam percaya gangguan ini terjadi kerana makhluk halus merasuk tubuh seseorang.

9. Hungary, disebut lidercnyomas dan dikaitkan dengan kata supranatural boszorkany (penyihir). Kata boszorkany sendiri bererti menekan sehingga kejadian ini diterjemahkan sebagai tekanan yang dilakukan makhluk halus pada seseorang ketika tidur.

10. Malta, gangguan tidur ini dianggap sebagai serangan oleh Haddiela (isteri Hares), dewa bangsa Malta yang menghantui orang dengan cara merasuk individu tersebut.

Dan untuk terhindar dari serangan Haddiela, seseorang meletakkan benda dari perak atau sebilah  pisau di bawah bantal semasa tidur.

11. New Guinea, fenomena misteri ini disebut Suk Ninmyo. Ia adalah pokok keramat yang hidup dari roh manusia. Pohon keramat ini akan memakan roh manusia pada waktu malam agar tidak mengganggu manusia di siang hari.

Namun, seringkali orang yang rohnya sedang disantap pohon ini terbangun dan terjadilah sleep paralysis.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Tahukah Anda Kenapa Manusia Mengigau?

sumber: madinatulasrar

Add Comments

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon