Tuesday, April 17, 2018

Apa Itu Isotonik, Minuman Untuk Menggantikan Air Dalam Tubuh Ketika Cuaca Panas


Minuman isotonik yang mengandungi gabungan air, gula dan elektrolit yang sesuai untuk sistem hidrasi badan manusia dikategorikan sebagai minuman sukan iaitu bagi membantu atlet menggantikan air dan tenaga dengan pantas selepas bersukan atau bertanding.

Apa Itu Isotonik, Minuman Untuk Menggantikan Air Dalam Tubuh Ketika Cuaca Panas

Minuman berisotonik selain air kelapa sangat digalakkan untuk diminum bagi menggantikan garam mineral yang hilang semasa berpeluh terutamanya ketika musim panas.

Apa itu elektrolit atau electrolytes? Secara umumnya, ia merujuk kepada penjanaan tenaga dalam badan, sama seperti tenaga terhasil dari bateri ke lampu.

Elektrolit dalam isotonik ialah sodium, potassium, kalsium, magnesium, klorida, fosfat dan air.

Peluh yang keluar daripada liang-liang roma badan mengandungi kepelbagaian elektrolit ini dan cecair.

Kehilangan berterusan elemen ini akan membawa kepada nyahhidrasi (kurang air dalam badan) dan boleh menyebabkan badan menjadi lesu serta membawa pitam.

Meminum air kosong yang banyak digalakkan dan dalam konteks bersukan, air isotonik merupakan jawapannya.

Menurut pakar diet Mary Easaw-John di Insitut Jantung Negara, secawan minuman isotonik iaitu 240 mililiter (ml) mengandungi 115 miligram (mg) sodium klorida.

Sekiranya anda seorang yang hipertensif (darah tinggi), pengambilan sodium anda tidak boleh melebihi 2400 mg sehari.

Bagi penghidap diabetes yang kerap bersenam, minuman isotonik boleh membantu mereka menggantikan kehilangan cecair dan mengelakkan hypoglycaemia (kurang gula dalam badan).

Pesakit diabetes wajar mendapatkan nasihat daripada pakar tentang pelan pemakanan dan minuman mereka sebelum bersenam.

Berapa banyakkah minuman isotonik yang wajar kita minum?

Secara umumnya, anda boleh meminumnya sebanyak dua liter hari. Tetapi elok disertakan dengan air kosong, susu dan jus buah-buahan.

Berapa lama pula minuman isotonik boleh disimpan?

Jika di dalam tin, seelok-eloknya minum terus kerana jika tidak, karbon dioksida di dalamnya akan lupus.

Jika di dalam botol, pastikan penutupnya ditutup ketat dan habiskannya dalam tempoh paling lama tiga hari.

Seorang pengkaji di University of New Mexico, Robert Rogbergs yang mengkaji air minuman berjenama Gatorade berkata, air isotonik tidak perlu diminum oleh ahli sukan bagi acara yang tidak melebihi 90 minit.

Malah, Institut Sukan Australia mencatatkan pengambilan garam berlebihan semasa bersenam boleh membawa ketidak seimbangan cecair dalam badan.

Apa kelebihan meminum minuman Isotonik ini dan kenapa ia popular di kalangan remaja dan orang dewasa?

1. Meningkatkan tenaga

Sangat jelas manfaat minuman tenaga iaitu mendorang peningkatan tenaga. Dalam beberapa minit, minuman ini amat berkesan untuk tubuh dan dapat meningkatkan tenaga.

2. Mengurangkan keletihan

Minuman ini juga mampu merangsang tubuh dan menyegarkan fikiran. Sekiranya anda tidak cukup tidur, ini adalah pilihan terbaik.

3. Meningkatkan tumpuan

Ia mengandungi pelbagai Vitamin B khusunya Vitamin B12. Ia dapat meningkatkan tumpuan dan keseluruhan fungsi.

4. Meningkatkan prestasi

Minuman ini berkesan meningkatkan prestasi fizikal dan diakui oleh para ahli sukan.

5. Minum tambahan (suplemen)

Minuman tenaga mengandungi banyak vitamin, mineral dan herba bagi meningkatkan pola pemakanan yang sihat.

6. Meningkatkan saingan

Mengambil minuman tenaga adalah cara terbaik untuk meningkatkan daya saing ketika bersenam atau bersukan.

7. Mengurangkan kelesuan

Minuman tenaga memberi kesan kepada produktiviti kerja daripada keletihan fizikal dan mental. Sesuai buat mereka yang terpaksa kerja sehingga lewat malam.

8. Meningkatkan metabolisme

Walaupun ada beberapa minuman tenaga mengandungi kadar gula dan kalori yang tinggi, ada juga yang mengandungi kadar gula dan kalori yang rendah. Ia akan membantu meningkatkan metabolisme dalam badan dan membantu anda dalam merencanakan diet yang lebih sihat.

Apa yang pasti, wujud situasi check and balance dalam soal minuman isotonik.

Boleh dirumuskan, minuman isotonik ini ada baik dan buruknya. Ia menjadi buruk jika diambil berlebihan. Samalah seperti minum air kosong berlebihan.

Minuman selain Isotonik

Susu sebenarnya memberi kesan hidrasi yang lebih baik daripada banyak jenis produk minuman isotonik yang ada di pasaran.

Kandungan sodium yang berada pada paras tinggi dan jelas membantu 'pengisian' semula cecair dalam tubuh. Komposisi lemak dalam susu pula bertindak melengahkan proses penyerapan.

Maka, untuk menggantikan kehilangan cecair tubuh dengan segera akibat perpeluhan, pengambilan susu rendah lemak atau susu skim boleh dipertimbangkan.

Satu lagi pilihan minuman untuk menggantikan tenaga segera adalah soda. Ya, bunyinya agak pelik biarpun ramai yang tidak menggalakkan pengambilan walaupun minuman berkarbonat yang tinggi dengan kandungan gula ini.

Kombinasi kafein, gula dan cecair memang 'mujarab' untuk mengembalikan kesegaran dan mengawal hidrasi selepas bersukan.

Hanya tambahkan sedikit garam ke dalamnya atau diminum sambil mengambil snek bergaram seperti biskut dan pretzel agar tubuh dapat menyimpan cecair itu lebih lama.

Tembikai pula antara buah yang tinggi kandungan airnya. Tekak yang haus boleh terubat dengan meminum jus buah ini yang juga mengembalikan tenaga.

Memakan beberapa potongan buah ini juga sudah memadai. Ia sememangnya buah yang istimewa kerana 92 peratus daripada komposisi beratnya terdiri daripada air.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Bukan Semua Orang Perlukan Supplemen! Rujuk 12 Perkara Ini Sebelum Buat Keputusan

sumber: utusan | kosmo | abangbrian

1 comment

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon