Sunday, March 11, 2018

Bertuahnya Brunei Tidak Sertai Kemerdekaan Bersama Malaysia


Mungkin ramai pembaca sudah tahu mengapa negara Brunei tidak mahu bersatu dan merdeka bersama Malaysia seperti yang telah tercatat dalam sejarah namun, apakah anda tahu faktor-faktor yang mendorong Brunei menolak untuk bernaung dibawah satu bumbung bersama Malaysia?

Bertuahnya Brunei Tidak Sertai Kemerdekaan Bersama Malaysia

Mari kita imbau kembali sejarah penolakan Brunei ini.

Apabila Sultan Omar Ali Saifudin III dari Brunei mengisytiharkan bahawa Brunei tidak akan bersama-sama membentuk Malaysia, Tunku Abdul Rahman telah cuba untuk memberikan tekanan ke atas Brunei dengan memanggil balik beratus-ratus guru dan pegawai dari Tanah Melayu yang di pinjamkan kepada negara tersebut.

Hal ini menyebabkan Brunei ketika itu menghadapi masalah pentadbiran.

Namun, Sultan masih tetap dengan pendiriannya. Antara perkara yang tidak dipersetujui oleh Sultan semasa rundingan dengan Persekutuan Tanah Melayu adalah kedudukan Kesultanan Brunei yang di letakkan di bawah sekali di dalam Majlis Raja-raja Melayu.

Satu lagi perkara besar yang tidak dipersetujui oleh Sultan adalah berkenaan dengan cukai Pusat ke atas hasil minyak sebanyak 10% untuk selama 10 tahun dan selepas itu Pusat mahu mengambil alih kawalan minyak Brunei.

Selain itu, tuntutan Sultan Brunei tidak dipenuhi dan antara tuntutan tersebut:
  • Sekurang-kurangnya Brunei mendapat 10 kerusi di Parlimen.
  • Hasil minyak adalah dibawah penguasaan Brunei.
  • Brunei juga diberi memegang autonomi kewangan.
  • Semua pelaburannya hendaklah dikekalkan.
  • Kadar cukai yang rendah dikekalkan.
  • Program pendidikan dan kebajikannya diteruskan.
  • Jaminan keselamatan ke atas Brunei terjamin.
  • Sultan Brunei mahukan kedudukan yang lebih tinggi dalam senarai yang akan menjadi Yang Dipertua Agung.

Hujah-hujah bahawa dengan pembentukan Malaysia maka dapat membendung ancaman komunis dan untuk mendapatkan kemerdekaan awal dari British akhirnya telah di tolak oleh Sultan atas sebab-sebab tidak bersetuju dengan syarat-syarat di atas.

Hari ini, Brunei adalah sebuah negara berdaulat, ahli kepada Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) dan juga ahli kepada ASEAN.

Ini bermakna Brunei adalah sebuah negara yang diiktiraf bukan sahaja oleh negara-negara yang berjiran dengannya, malah diiktiraf di peringkat antarabangsa.

Hari ini juga rakyat Brunei menikmati pendapatan perkapita antara yang tertinggi di dunia, harga petrol terendah, pendidikan percuma hingga peringkat tinggi dan sebagainya.

Kerajaan Brunei melalui Menteri Tenaganya juga pernah melahirkan rasa kecewa secara terbuka kerana masih ramai rakyat tempatan tidak di ambil bekerja di syarikat-syarikat pembekal dan kontraktor industri minyak.

Menteri tersebut berkata, walaupun Brunei mengalu-alukan pelaburan asing, namun jika tidak serius untuk memberikan peluang pada rakyat tempatan, syarikat-syarikat ini tidak dikehendaki untuk berada di Brunei. Amaran keras dan terbuka.

Dalam satu ucapan, bagi memperingati Sultan Omar Ali Saifuddin III, bekas Perdana Menteri Singapura Lee Kuan Yew berkata apabila Singapura keluar dari Malaysia, Sultan Omar Ali telah berkata padanya, “Kamu sudah seperti Brunei. Itu adalah lebih baik untuk kamu.”

Sejarah adalah perkara yang telah pun berlalu dan tidak akan sesekali dapat diubah, namun satu soalan retorik yang menarik, apakah yang mungkin berlaku seandainya Brunei bersetuju untuk bersama-sama membentuk Malaysia?

Andaian

1. Brunei bukan saja akan di kenakan cukai untuk hasil minyak, malah 95% hasil minyak akan pergi ke pusat. Tinggal 5% untuk Brunei.

2. Pendapatan perkapita rakyat Brunei setahun tidak mungkin akan setinggi USD76,740 berbanding Malaysia, USD11,028 bagi tahun 2017.

3. Rakyat Brunei akan membeli minyak dengan harga yang lebih mahal berbanding sekarang B$0.36. (Rujuk perkapita)

4. Rakyat Brunei yang hendak melanjutkan pelajaran ke peringkat tertinggi terpaksa meminjam dari PTPTN dan dikenakan riba.

5. Sindrom ramai orang luar Brunei memegang jawatan tinggi dengan gaji mahal di sektor Minyak dan Gas akan berlaku tanpa ada apa-apa bunyi bantahan dari pemimpin tempatan Brunei. Rakyat Brunei akan di beri jawatan peringkat rendah dengan gaji yang rendah juga.

6. Harga kereta import sangat mahal dan ramai rakyat Brunei terpaksa membeli kereta Proton dan Perodua sahaja.

7. Jalan antara bandar di Brunei akan menjadi jalan satu lorong sehala yang berombak-ombak dan banyak lubang. Dan di kebanyakan lokasi, akan di tampal berulang-ulang kali macam kek lapis Sarawak.

Kesimpulan

HARI INI, lihatlah pembangunan dan kemajuan negara Brunei sehingga tersenarai dalam ranking KE-4 terkaya dunia oleh Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF).

Pertumbuhan ekonomi sekitar tahun 1990-an hingga 2000, membawa perubahan kepada Brunei sehingga menjadi sebuah negara perindustrian.

Purata peningkatannya adalah 56 peratus bagi tahun 1999 hingga 2008 sahaja.

Sektor petroleum dan gas asli menjana kekayaan negara yang mencapai kemerdekaan dari United Kingdom pada 1 Januari 1984 ini memiliki paras hutang negara pada kadar KOSONG peratus daripada KDNK negaranya.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Rasuah Malaysia Jadi Bahan Lawak Pemimpin Afrika

sumber: infokini

1 comment

  1. Salam...
    Hahaha..lawak pulak post hari ni - buku sejarah mana lu baca ni bro..? TIADA satu sebab pun yg betul lah! Lu asal Brunei..?

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon