Wednesday, March 28, 2018

Misteri Rangka Kerdil Disangka Makhluk Asing Akhirnya Terjawab!

Dinamakan Ata, rangka misteri yang ditemui pada tahun 2003 di Atacama, Chile, menjadi tajuk berita utama kerana tengkoraknya berbentuk aneh dan mempunyai 10 tulang rusuk, akhirnya kebenaran di sebalik rangka berukuran enam inci yang pernah dianggap sebagai makhluk asing ini telah ditolak oleh saintis.

Misteri Rangka Kerdil Disangka Makhluk Asing Akhirnya Terjawab!

Ata ditemui dalam sarung kulit di gereja yang ditinggalkan, mencetuskan kebingungan ramai penduduk setempat pada masa itu.

Ia kemudian dikaji oleh seorang kolektor dari Sepanyol yang mula membuat spekulasi ia adalah bentuk hidupan asing kerana tulangnya yang luar biasa.

Akhirnya, selepas lima tahun menjalani analisis teliti, saintis telah mendapat jawapan mengapa rangka itu mempunyai beberapa mutasi.

Ujian di Universiti Stanford, San Francisco dan University of California mendapati ia adalah rangka bayi yang meninggal dunia 40 tahun lalu.

Dia dikatakan mempunyai beberapa keadaan genetik yang mengganggu pertumbuhannya, dikaitkan dengan orang kerdil dan gangguan tulang yang lain.

Rangka Ata dianggap sebagai bayi pramatang atau seseorang yang meninggal selepas dilahirkan.

Garry Nolan, seorang profesor mikrobiologi dan imunologi di Sekolah Perubatan Universiti Stanford, percaya penyelidikan mengenai Ata mungkin satu hari akan memberi manfaat kepada pesakit.

Dia boleh memberikan beberapa petunjuk untuk membantu manusia yang mengalami masalah pertumbuhan tulang atau orang yang mengalami patah tulang yang teruk.

Dia mula meneliti kesnya pada 2012 apabila seorang rakannya berkata dia mungkin telah menemui makhluk asing.

Misteri Rangka Kerdil Disangka Makhluk Asing Akhirnya Terjawab!

Bercakap kepada Guardian, dia berkata, "Dia sangat tidak sempurna kerana tidak dapat makan.

"Dalam keadaannya, dia akan berakhir di ICU neonatal, tetapi berdasarkan di mana spesimen itu ditemui, ia tidak seringkas yang difikirkan."

"Walaupun ia bermula sebagai cerita tentang makhluk asing dan mendapat liputan antarabangsa, ia benar-benar merupakan cerita tentang tragedi manusia," katanya.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: Misteri Kehilangan Granger Taylor Dibawa Makhluk Asing!?

sumber: mstar

Seorang blogger yang suka berkongsi ilmu untuk individu yang suka membaca.

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon