Friday, March 09, 2018

Kronologi Pencarian Kehilangan Misteri MH370


Pesawat Boeing 777, MH370 hilang daripada paparan radar semasa dalam penerbangan ke Beijing dari Kuala Lumpur pada 8 Mac 2014 dengan membawa 239 penumpang dan anak kapal.

Carian MH370 ditamatkan

Kerajaan yang komited merungkai misteri kehilangan pesawat tersebut apabila bersetuju menggunakan khidmat Ocean Infinity, sebuah firma penerokaan dasar laut dari Amerika Syarikat untuk menjejaki pesawat itu pada 10 Januari 2018.

Pencarian tersebut adalah berdasarkan terma 'no cure no fee' iaitu pembayaran hanya dibuat apabila serpihan pesawat ditemui dalam tempoh masa 90 hari.

Misi pencarian membabitkan 65 kru atas kapal tersebut, termasuk dua anggota Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) sebagai wakil Kerajaan Malaysia dan kapal Seabed Constructor telah menjalankan pencarian merangkumi kawasan seluas lebih 16,000 kilometer persegi.

Usaha mencari pesawat MH370 telah tamat tanpa kemuktamadan yang membawa kepada "kerugian ekonomi dan bukan ekonomi, masalah emosi dan fizikal, kecemasan serta masalah mental dan penderitaan" bagi mangsa dan keluarga mereka.

Berikut adalah kronologi pencarian kehilangan pesawat paling misteri di dunia sejak 2014.

Tahun 2014

8 Mac - Operasi mencari dan menyelamat (SAR) pesawat itu dilancarkan di Laut China Selatan.

9 Mac - Kawasan pencarian diperluaskan ke Selat Melaka selepas disahkan pesawat itu telah berpatah balik.

- Beberapa negara termasuk Singapura, Vietnam, Indonesia, China dan Amerika Syarikat mengerahkan anggota dan aset masing-masing untuk membantu dalam operasi SAR.

15 Mac - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata kali terakhir pesawat itu berkomunikasi dengan satelit berkemungkinan dari satu daripada dua koridor; koridor utara daripada sempadan Kazakhstan dan Turkmenistan hingga ke utara Thailand atau koridor selatan, lebih kurang dari Indonesia ke selatan Lautan Hindi.

- 26 negara terlibat dalam operasi meliputi 2.24 juta batu nautika persegi.

24 Mac - Najib umum data dikeluarkan satelit Inmarsat Britain bahawa penerbangan itu berakhir di selatan Lautan Hindi. Australia mengetuai operasi mencari di kawasan itu.

1 April - Kerajaan Australia lancar Pusat Penyelarasan Agensi Bersama (JACC) bagi menyelaras operasi pencarian MH370.

4 April - JACC berkata operasi mencari MH370 memasuki fasa baharu dengan pencarian dilakukan di dasar laut di selatan Lautan Hindi bagi mengesan ‘pinger’ kotak hitam.

31 Julai - JACC berkata kerja-kerja mengukur batimetrik oleh kapal Zhu Kezhen dan Fugro Equator di sepanjang arka ketujuh di selatan Lautan Hindi berjalan lancar.

21 Oktober - Kapal Malaysia yang diberi kontrak, Go Phoenix, menyertai operasi mencari bersama kapal Fugro Discovery dan Fugro Equator, kedua-dua kapal yang diberi kontrak oleh Malaysia dan Australia.

- Kapal Fugro Supporter ditambah untuk membantu operasi mencari.

Tahun 2015

29 Januari - Ketua Pengarah, Jabatan Penerbangan Awam (DCA), Datuk Azharuddin Abdul Rahman secara rasmi mengisytiharkan MH370 adalah kemalangan ikut Standard Lampiran 12 dan 13 Konvensyen Chicago dan 239 penumpang serta anak kapal dianggap terkorban.

12 Februari - Malaysia berbincang dengan China untuk menambah kapal bagi menyertai operasi mencari MH370, ketika ini melibatkan empat kapal.

25 Februari - Operasi SAR MH370 di kawasan terpencil Lautan Hindi meliputi dasar laut lebih 24,000 kilometer persegi iaitu kira-kira 40 peratus daripada kawasan pencarian utama.

18 Jun - Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, Malaysia meneruskan fasa kedua misi pencarian MH370 dengan hanya dua kapal meredah kawasan terpencil di Lautan Hindi.

29 Julai - Seorang pekerja pembersih pantai di pulau La Reunion di Lautan Hindi, milik Perancis, menemui bahagian sayap sepanjang 2.7 meter dikenali sebagai ‘flaperon’ di mana pakar percaya ia milik sebuah pesawat jenis Boeing 777. MH370 merupakan satu-satunya pesawat jenis Boeing yang dilaporkan hilang di Lautan Hindi.

6 Ogos - Najib mengesahkan flaperon yang ditemukan di pulau La Reunion itu adalah pesawat MH370.

Tahun 2016

7 Mac - Serpihan kedua dipercayai kemungkinan milik pesawat MH370 ditemui di pulau La Reunion, dilaporkan agensi berita AFP.

20 April - Dua serpihan ditemukan di pantai di Mozambique hampir pasti daripada pesawat MH370, menurut Laporan Pemeriksaan Teknikal yang dikeluarkan Biro Keselamatan Pengangkutan Australia (ATSB).

14 Mei - DCA hampir 90 peratus pasti kedua-dua serpihan yang ditemukan, masing-masing di Afrika Selatan dan Mauritius adalah daripada pesawat MH370.

22 Julai - Malaysia, China dan Australia memutuskan untuk menangguhkan operasi pencarian pesawat MH370 apabila pencarian di kawasan seluas 120,000 kilometer persegi selesai.

16 September - Dua daripada sejumlah 24 serpihan pesawat ditemui di Afrika Selatan, Mozambique, Mauritius dan Tanzania disahkan adalah daripada pesawat MH370 manakala empat lagi hampir pasti daripada pesawat yang hilang itu.

7 Oktober- Pakar ATSB memutuskan serpihan yang dijumpai di pulau Mauritius adalah daripada pesawat MH370.

20 Disember - ATSB berkata kawasan dasar laut di selatan Lautan Hindi yang dikenal pasti sebagai kawasan pencarian sebelum ini bukan merupakan tempat terletaknya bangkai pesawat MH370.

Tahun 2017

17 Januari - Operasi pencarian MH370 di dasar laut di Lautan Hindi digantung, demikian menurut kenyataan tiga pihak - Malaysia, Australia dan China.

Tahun 2018

6 Februari - Kapal pencarian pesawat MH370 Seabed Constructor, dilapor hilang daripada radar selama 80 jam tanpa penjelasan.

Misi pencarian pesawat MH370 dikatakan berakhir pada Jun 2018.

Semoga memberi manfaat.

BACA INI JUGA: MH653, Pesawat Malaysia Yang Pernah Dirampas!

sumber: sinarharian

1 comment

  1. Buat penat je cari macam tu, saya tertarik tulisan seorang professor dari luar negara. Kenapa tak recreate sebuah model, sama berat, sama besar, senang cakap, sebuah pesawat boeing 737 yang tak diguna pakai lagi, kita tenggelamkan dekat mana jangkaan pesawat MH 370 itu jatuh.
    Pada model yang ditenggelamkan itu akan dipasang alat pengesan.Model pesawat ini akan dihanyutkan oleh arus lautan Hindi, sehinggalah akhirnya akan tersadai dimana MH370 berada.Teori yang dikemukakan seperti kita letak sebuah perahu dihulu sungai dan dibiarkan hanyut, dan dia akan tersadai di hilir sungai. TApi sapa pun tak nak dengar cakap professor ni.

    ReplyDelete

TERIMA KASIH KERANA SUDI MEMBERIKAN KOMEN. INSYAA ALLAH SAYA AKAN KOMEN DI BLOG ANDA JUGA.
EmoticonEmoticon